In 1987 was Ferrari in optima forma. Eerst kwam de Ferrari F40 en daarna de Ferrari 408 4RM. Van de eerste heb je ongetwijfeld regelmatig gedroomd; van de tweede heb je misschien nog nooit gehoord. Slechts twee stuks werden met de hand in elkaar gedraaid: een gele en een rode.

Wat was er zo boeiend aan dit onooglijke object? De Ferrari 408 4RM was de eerste Ferrari met vierwielaandrijving. Blasfemie! Het betrof een bijzonder innovatief hydraulisch systeem. Daarnaast experimenteerde Ferrari met de constructie: zo had één van de twee auto’s een carrosserie van staal, in elkaar gezet door middel van lassen, terwijl de andere van aluminium was gemaakt en in elkaar werd gelijmd.

De vreemde Ferrari 408 4RM woog slechts 1.340 kilo en had 300 pk en 373 Nm koppel. De 4,0-liter V8 lag achterin. In theorie kon de auto zo met de Audi Quattro mee de bergen in tijdens een Groep B-rally. Helaas was die suïcidale klasse nét een jaar daarvoor afgeschaft.

Het duurde 30 jaar tot Ferrari zich nog eens waagde aan een vierwielaandrijver: de Ferrari FF. Het was drie decennia wachten waard: een vierpersoons Ferrari met hatchback en vierwielaandrijving en een 660 pk sterke V12, met een top van 335 km/u. Inmiddels heet ie trouwens de Ferrari GTC4Lusso en is ie een stukje mooier geworden.

Reacties

  • marcel heeft op 11 januari 2017 geschreven:

    ik vind het model vooral lijken op de honda NSX, maar dan oorverdovend lelijk doordat de proporties niet kloppen

    Reageer
  • QuantumCat heeft op 6 januari 2017 geschreven:

    Op zich geen superlelijke auto. Niet de mooiste
    -maar ook niet de F… alhoewel… hmmm….
    nee, niet als je andere concept cars meetelt.
    Beetje vreemd, rond van voren, hoekig van achteren.
    Oogt japans, zou ik bijna zeggen.
    Maar… als toch niemand ‘m will hebben, omdattie “te lelijk is”, wil ik ‘m wel voor een prikkie hebben! 😉

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear