Ferrari FXX K Evo: zo kom je aan 840 kilo downforce

De nieuwe Ferrari FXX K Evo heeft een ontzagwekkende 840 kilo downforce. Wil jij dat ook? Volg deze stappen

ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo
ferrari fxx k evo

Eerst was daar de LaFerrari, en het was goed. Toen kwam de op de LaFerrari gebaseerde FXX K, en het was wild. En nu, net als jij denkt dat de kust veilig is, komt de zinneloze FXX K Evo.

De Ferrari FXX K Evo imponeert met 23 procent meer downforce dan de reguliere (ja, zo noemen we ‘m echt) FXX K. En een verbazingwekkende 75 procent meer dan de LaFerrari. We hebben het specifiek over 640 kilo downforce bij 200 km/u, met een maximum van 840 kilo.

Ik wil ook 840 kilo downforce

Dat is geen enkel probleem. Je kunt bijvoorbeeld tien mensen in je auto prakken. Of haal 560 flessen cola. En dan geen cola light nemen, dan heeft het geen zin. Laat staan cola zero. Of bind een Suzuki Swift op het dak. Of je gaat op zoek naar het materiaal met de grootste dichtheid ter wereld. Dat is het element osmium, met een dichtheid van 22,6 gram per kubieke centimeter. Van dit spul moet je een kubus van 33 centimeter aan alle zijden hebben om aan een gewicht van 840 kilo te komen.

ferrari fxx k evo downforceFoto('s): Volkswagen

Als laatste optie bestel je iets online bij de Jumbo. Als de reclames niet misleidend zijn (goedgelovig, wij?), komt Verstappen in een F1-auto de boodschappen brengen. Zet oprijplaten tegen je auto en plaats een parkeerbordje op je auto. Zodra Verstappen op je auto rijdt, hang je zijn F1-auto met kettingen vast. Vervolgens heb je zijn downforce.

Hoe krijgt de Ferrari FXX K Evo het voor elkaar?

De vaste dubbeldekker-spoiler werkt samen met de actieve achterspoiler, die op zijn beurt opnieuw geprogrammeerd werd. De dubbeldekker krijgt twee zijvinnen en zelfs een soort haaienvin. De laatste helpt bij een lage gierhoek. En ja: dit is een aeronautische term, die duidt op de beweging die de auto om zijn verticale as maakt. Ofwel: sturen bij lage snelheden.

De kleine vortexgeneratoren (of vinnetjes, voor jullie en ons) op de haaienvin helpen tegen het nadelige effect van de hete lucht uit de motor. Ze maken de lucht ‘schoon’. De koelsleuven bij de achterwielen groeiden ook in formaat. Natuurlijk veranderde de neus van de Ferrari FXX K Evo voor meer downforce en kreeg hij nieuwe koplampen. Ook werd de ophanging herzien om met de extra downforce overweg te kunnen.

Hoeveel vermogen heeft de Ferrari FXX K Evo?

Je weet dat de aerodynamica indrukwekkend is als we het pas in de laatste alinea over vermogen gaan hebben. De V12 stuurt 1.050 pk naar de achterwielen. Genoeg, toch? Mocht je al een FXX K hebben, dan is Ferrari bereid om hem voor je om te bouwen. Slechts een zeer klein aantal (cijfers noemt Ferrari niet) van de FXX K Evo zal nieuw geproduceerd worden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken