Het is tegenwoordig niet meer vreemd als een sportwagenfabrikant SUV’s gaat bouwen. Het is simpelweg iets waar de markt om vraagt en waar merken goed aan kunnen verdienen. Wat je vaak wel ziet, is dat deze SUV’s een paar jaar later niet zo waardevast blijken te zijn als de sportwagens van hetzelfde merk. De Ferrari Purosangue is vooralsnog een uitzondering op die zojuist vastgestelde regel. Verkopers maken nu nog enorme winst op de Ferrari Purosangue.
Dit hebben we gezien bij de bijzondere hypercars van het merk, maar nu dus ook bij hun cashcow? Bij het Amerikaanse Carscoops gingen ze op onderzoek uit en het blijkt dat dealers vooralsnog een flinke marge boven de prijs doen. Dealers vragen er nu (omgerekend) 570.000 tot 666.000 dollar voor, terwijl de vraagprijs daar (eveneens omgerekend) 380.000 euro is.
Wat kost de Ferrari Purosangue in Nederland?
Hoe zit het in Nederland dan? Nou, de vanafprijs is hier is voor een standaardexemplaar iets meer dan 533.000 euro. Nu zal er niet zoiets zijn als een standaard-Purosangue. Als je die 533.000 euro hebt, kun je ook nog wel voor een ton aan opties selecteren. Er staan er op dit moment drie te koop in Nederland en de goedkoopste Purosangue is 725.950 euro. Dan is er nog een exemplaar met 7.200 kilometer waar de verkoper in kwestie 785.000 euro wil hebben.
De duurste Ferrari Purosangue in Nederland, moet nog gebouwd worden. Het is al wel bekend dat deze met 24 kilometer verkocht gaat worden en in Q2 van 2025 klaar staat om opgenomen te worden in de collectie. De prijs van de duurste Purosangue in Nederland is 899.900 euro. Het is niet meer mogelijk om de configuratie aan te passen, maar het is goed om te weten dat de auto is voorzien van geventileerde stoelen met massagefunctie.
Maken verkopers in Europa ook winst op de Ferrari Purosangue?
Het lijkt erop dat de Ferrari Purosangue overal een gewild beleggingsobject is. De goedkoopste Purosangue van Europa staat in Duitsland en kost 562.900 euro. Vergeet niet dat dat zonder onze BPM is. In Duitsland ligt de nieuwprijs van een kaal exemplaar op 380.000 euro. Dus ook hier verdient de verkoper in kwestie er een lekkere boterham op.
Kijken we in de rest van Europa, dan wordt het alleen maar erger, eigenlijk. De duurste Purosangue in heel Europa kost 1.285.900 euro. Slik. Gezien de persfoto’s en configurator-screenshots lijkt het om productieslots te gaan van nieuwe exemplaren die Ferrari nog moet gaan bouwen. Er zijn tien exemplaren die een miljoen euro moeten opbrengen, waarvan er twee fysiek aanwezig zijn in de showroom.
Er zijn meer klanten dan productieplaatsen
Wat kunnen we hieruit opmaken? Ten eerste dat het nu het nieuwste van het nieuwste is en dat iedereen er eentje wil. Dat zagen we met de Lamborghini Urus ook, alleen niet in deze extreme mate. Wat Ferrari heel erg slim doet, is dat ze er niet te veel van bouwen. In principe zijn er meer klanten, dan dat er productieplaatsen te vergeven zijn. Ook al heb je nu voldoende geld, als je nu de Ferrari-showroom inloopt, is de kans klein dat je een koopcontract kunt tekenen. Onderhandelen is er al helemaal niet bij.
Lees ook: Hè jammer, je kunt voorlopig geen Ferrari Purosangue bestellen
Wat het gaat doen met de waarde van de Purosangue op de langere termijn, valt nog te bezien. Traditiegetrouw zijn de praktischere Ferrari’s niet de meest interessante beleggingsobjecten. Modellen als de 456 GT, 612 Scaglietti, FF en GTC4Lusso schreven wat meer af dan de supercars. Het is vooral nu het moment te oogsten, daar iedereen er nu eentje wil hebben. Over een paar jaar komen we erop terug. Kun je meteen zien of het een hype was of de beste manier om geld te verdienen sinds Bitcoin.
Dave heeft op 17 december 2024 geschreven:
En eigenlijk is het genant dat het gaat zoals het gaat met die prijzen.
Kennelijk had Ferrari hem ook nog wat duurder kunnen maken.
Doet me denken aan concertkaartjes.
Daar wordt langzamerhand steeds vaker een stokje voor gestoken.
Martin heeft op 17 december 2024 geschreven:
Ik ben een tijdje geleden door eentje ingehaald in Frankrijk. Imposante auto zonder concurrentie. Waar je bij een Bentley Urus altijd nog het gevoel hebt dat je naar een opgeblazen Q3 zit te kijken, is dit een Ferrari. Je ziet er de tribune, pits en vlaggen bijna in je ooghoeken.
Als je dan toch een busje wilt. ,😁