Tadááááá! Daar is ie dan, de Fiat met het hoogste hebbenhebbenhebben-gehalte van de afgelopen, pak 'm beet, tien jaar: de nieuwe 124 Spider!
En zo borduurt Fiat lekker verder op de 'goede oude wijn in heerlijke nieuwe zakken'-trend die het met de 500 zo succesvol inzette. Ook deze 124 Spider is natuurlijk een reïncarnatie van een oude bekende: de auto die onder exact dezelfde naam 50 jaar geleden zijn debuut maakte en gerust een van de smakelijkste Fiats ooit mag worden genoemd. Met name de twee kenmerkende powerdomes in de motorkap, de zeshoekige grille en de styling van de achterlichten kun je als een verwijzing naar dat model zien.
Werkte Fiat voor de 500 nog samen met Ford, dit keer is Mazda de leverancier van het basismateriaal: onderhuids is de 124 Spider grotendeels een MX-5 – je kunt aanzienlijk slechtere donoren hebben. De Fiat heeft wel een andere motor: geen 1,5- of tweeliter dus, maar een 1.4 turbo die 140 pk levert; wel zo overzichtelijk. En daar heb je, gezien onze ervaringen met de 'zwakste' Mazda, meer dan genoeg aan. Voor de overbrenging zorgt een handmatige zesbak.
De 124 Spider hoeft zeker geen spartaans tweezittertje te zijn: zaken als een achteruitrijcamera, keyless go, uitgebreide connectiviteit, stoelverwarming en touchscreen-navi behoren tot de mogelijkheden. Als je doof wilt worden van iets anders dan de rijwind, opteer je voor de Bose-audio met extra, dubbele speakers in de hoofdsteunen.
Er zijn twee versies, de 124 Spider en de Lusso, en ze worden leverbaar in acht kleuren: rood, wit, zwart, grijs, donkergrijs, blauw, brons en parelmoer. Ter introductie is er nog een volgepakte Anniversary-editie in een gelimiteerde oplage van (uiteraard) 124 stuks. Die is altijd rood met een zwart leren interieur en wordt, net als zijn andere kameraadjes, in de zomer van 2016 in de Nederlandse showrooms verwacht. Dan zal vast ook meer bekend worden over de prijzen. Welkom terug!
Reacties