
Hij is licht, klein en schreeuwt de longen uit zijn lijf. We hebben het niet over Roel van Velzen, maar over de Hayabusa-motor van Suzuki. De compacte viercilinder ligt eigenlijk in een motorfiets, wordt al jaren gebruikt bij motorwissels in lichte auto’s vanwege de drie kwaliteiten die we eerder noemde. Hij blijkt ook prima in een oude Fiat 500 te passen. Een samenvoeging die in de hemel geproduceerd is.
De ‘Fiabusa’ is de creatie van ZCars uit Engeland. Zij lepelen onder meer Hayabusa-motoren en VTEC-blokken in originele Mini’s en 500-jes. Naast de motorwissel pakken ze de auto’s behoorlijk aan. Deze 500 kreeg een schroefset, remschijven met vier zuigers vóór en draagarmen van ZCars zelf. Een heleboel ingrediënten voor plezier, maar misschien ook wel noodzaak met dergelijk vermogen.
Specificaties van de Fiat 500 met Hayabusa-motor
Voor deze Fiat gebruikt ZCars de tweede generatie van de Hayabusa-motor. Het 1,3-liter motortje haalt bijna 200 pk bij 11.000 tpm. Aanzienlijk meer dan het origineel, dat nog geen 20 pk voortbracht. Het vermogen van de Fiat 500 Hayabusa gaat naar de achterwielen via een sequentiële bak met zes versnellingen. Gelukkig is er een sperdifferentieel. Luister maar even hieronder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Deze originele Fiat 500 met Hayabusa gaat tot 11.000 tpm”
Geef een reactie Reactie annuleren


Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

De Fiat 500 wordt niet helemaal elektrisch: Fiat werkt aan een hybride 500 op basis van de 500e

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Klote en binnen 5j mag je nergens meer een lage emissie zone binnen ‘ 🤪🚴♀️
Prachtig dat er (nog) mensen zijn die weten hoe de oerdriften gekieteld kunnen worden, dit lijkt me een geweldige ervaring. Sequentieel schakelen brengt iets bruuts/rauws met zich mee…
Bedankt dat jullie dit filmpje onder de aandacht brengen !