Hij is licht, klein en schreeuwt de longen uit zijn lijf. We hebben het niet over Roel van Velzen, maar over de Hayabusa-motor van Suzuki. De compacte viercilinder ligt eigenlijk in een motorfiets, wordt al jaren gebruikt bij motorwissels in lichte auto’s vanwege de drie kwaliteiten die we eerder noemde. Hij blijkt ook prima in een oude Fiat 500 te passen. Een samenvoeging die in de hemel geproduceerd is.
De ‘Fiabusa’ is de creatie van ZCars uit Engeland. Zij lepelen onder meer Hayabusa-motoren en VTEC-blokken in originele Mini’s en 500-jes. Naast de motorwissel pakken ze de auto’s behoorlijk aan. Deze 500 kreeg een schroefset, remschijven met vier zuigers vóór en draagarmen van ZCars zelf. Een heleboel ingrediënten voor plezier, maar misschien ook wel noodzaak met dergelijk vermogen.
Specificaties van de Fiat 500 met Hayabusa-motor
Voor deze Fiat gebruikt ZCars de tweede generatie van de Hayabusa-motor. Het 1,3-liter motortje haalt bijna 200 pk bij 11.000 tpm. Aanzienlijk meer dan het origineel, dat nog geen 20 pk voortbracht. Het vermogen van de Fiat 500 Hayabusa gaat naar de achterwielen via een sequentiële bak met zes versnellingen. Gelukkig is er een sperdifferentieel. Luister maar even hieronder.
Guy heeft op 3 maart 2023 geschreven:
Klote en binnen 5j mag je nergens meer een lage emissie zone binnen ‘ 🤪🚴♀️
E Martens heeft op 17 december 2022 geschreven:
Prachtig dat er (nog) mensen zijn die weten hoe de oerdriften gekieteld kunnen worden, dit lijkt me een geweldige ervaring. Sequentieel schakelen brengt iets bruuts/rauws met zich mee…
Bedankt dat jullie dit filmpje onder de aandacht brengen !