
Hij is licht, klein en schreeuwt de longen uit zijn lijf. We hebben het niet over Roel van Velzen, maar over de Hayabusa-motor van Suzuki. De compacte viercilinder ligt eigenlijk in een motorfiets, wordt al jaren gebruikt bij motorwissels in lichte auto’s vanwege de drie kwaliteiten die we eerder noemde. Hij blijkt ook prima in een oude Fiat 500 te passen. Een samenvoeging die in de hemel geproduceerd is.
De ‘Fiabusa’ is de creatie van ZCars uit Engeland. Zij lepelen onder meer Hayabusa-motoren en VTEC-blokken in originele Mini’s en 500-jes. Naast de motorwissel pakken ze de auto’s behoorlijk aan. Deze 500 kreeg een schroefset, remschijven met vier zuigers vóór en draagarmen van ZCars zelf. Een heleboel ingrediënten voor plezier, maar misschien ook wel noodzaak met dergelijk vermogen.
Specificaties van de Fiat 500 met Hayabusa-motor
Voor deze Fiat gebruikt ZCars de tweede generatie van de Hayabusa-motor. Het 1,3-liter motortje haalt bijna 200 pk bij 11.000 tpm. Aanzienlijk meer dan het origineel, dat nog geen 20 pk voortbracht. Het vermogen van de Fiat 500 Hayabusa gaat naar de achterwielen via een sequentiële bak met zes versnellingen. Gelukkig is er een sperdifferentieel. Luister maar even hieronder.
2 reacties op “Deze originele Fiat 500 met Hayabusa gaat tot 11.000 tpm”
Geef een reactie Reactie annuleren


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Klote en binnen 5j mag je nergens meer een lage emissie zone binnen ‘ 🤪🚴♀️
Prachtig dat er (nog) mensen zijn die weten hoe de oerdriften gekieteld kunnen worden, dit lijkt me een geweldige ervaring. Sequentieel schakelen brengt iets bruuts/rauws met zich mee…
Bedankt dat jullie dit filmpje onder de aandacht brengen !