Als een auto er goed uit ziet, wil dat nog niet zeggen dat verkoopcijfers er ook goed uit zien. Dat heeft Fiat ondervonden. De elektrische Fiat 500e verkoopt namelijk niet goed. Sterker nog, de vraag naar deze auto is dermate laag dat moederbedrijf Stellantis heeft besloten om de productie van de Fiat 500e tot 1 november stil te liggen. En dat terwijl de Fiat 500 met een benzinemotor juist een enorm verkoopsucces was voor het merk. Maar die is net uit productie gehaald.

Wat is er aan de hand? Fiat was een paar jaar geleden zo ‘moedig’ om de 500e te vervangen door een volledig elektrische auto. Overheden waren fabrikanten aan het aansporen om elektrische auto’s te bouwen. Tegelijkertijd kregen consumenten kortingen en andere voordelen om een elektrische auto te kopen. Dit leek de oplossing, maar helaas heeft het niet zo uitgepakt. Nu de voordelen wegvallen, blijft de consument ook weg. De benzine-500 wilde iedereen, maar de elektrische dus niet.

De Fiat 500e verkoopt namelijk niet goed genoeg

Om hier wat aan te doen, zal Carlos Tavares – de grote baas van Stellantis – op 11 oktober aanstaande naar het Italiaanse parlement gaan, aldus Reuters. Er is die dag een comité en Tavares gaat daar de beleidsbepalers uitleggen dat elektrische auto’s simpelweg niet goed genoeg verkopen. Het is niet zozeer een fenomeen waar Stellantis mee dealt, veel fabrikanten hebben er moeite mee om op een winstgevende wijze elektrische auto’s te verkopen, op Tesla na dan. Oh, en diverse Chinese automerken.

Fiat 500e (2024) groen schuin voor zij

Chinese automerken hebben natuurlijk de mazzel dat ze met enorm veel overheidssteun waarmee ze EV’s extra goedkoop in de markt kunnen zetten. Vandaar dat overheden liever geen geld uitgeven aan meer incentives, maar gewoon extra importtaksen gaan heffen op auto’s uit China. Dit kost de EU geen geld, maar levert het juist op. Daarbij moet dan de concurrentie een stuk eerlijker zijn. Of de Fiat 500e dan beter verkoopt, weten wij niet zeker.

Prijs en concurrentie van de 500e

Dan betrekken we het natuurlijk eventjes compleet op ons zelf. Hoe ziet de situatie er in Nederland uit voor de Fiat 500e? De goedkoopste 500e kost op dit moment 28.990 euro. Dat is de versie met de kleine elektromotor (95 pk) en de kleine accu (190 kilometer rijbereik). Er is een beter aanbod (118 pk/334 kilometer), maar die kost dan al meteen 33.490 euro. Als je dan kiest voor de luxere ‘La Prima’-uitvoering en een metallic lak, dan kost deze al 39.190 euro. Slik. Zeker in vergelijking met de Skoda Elroq.

Lees ook: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het probleem wordt alleen maar groter als je je bedenkt dat er op dit moment een groot aantal kleine elektrische auto’s aankomen. En nee, daarmee bedoelen we niet een invasie van Chinese auto’s waar jullie zo gek op zijn. De grootste rivaal komt uit eigen huis: de Citroën ë-C3 biedt 300 km range voor 25.000 euro. Er komt overigens ook een Fiat-derivaat van dit model (die Panda gaat heten). Tavares is dus zijn eigen probleem al aan het oplossen.

Reacties

  • Dave heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Fantastische auto, maar gruwelijk ‘overpriced’.
    Zeker omdat allerlei andere modellen véél meer bieden voor nauwelijks meer of soms zelfs minder geld.
    En met looks alleen kom je er niet meer; gezien de grote aantallen 500’s is het ook niet meer iets bijzonders waarmee je je kunt onderscheiden.
    .
    Neemt niet weg dat ik het erg jammer vind; het wegbeeld zou opfleuren van meer 500’s!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)