
Als een auto er goed uit ziet, wil dat nog niet zeggen dat verkoopcijfers er ook goed uit zien. Dat heeft Fiat ondervonden. De elektrische Fiat 500e verkoopt namelijk niet goed. Sterker nog, de vraag naar deze auto is dermate laag dat moederbedrijf Stellantis heeft besloten om de productie van de Fiat 500e tot 1 november stil te liggen. En dat terwijl de Fiat 500 met een benzinemotor juist een enorm verkoopsucces was voor het merk. Maar die is net uit productie gehaald.
Wat is er aan de hand? Fiat was een paar jaar geleden zo ‘moedig’ om de 500e te vervangen door een volledig elektrische auto. Overheden waren fabrikanten aan het aansporen om elektrische auto’s te bouwen. Tegelijkertijd kregen consumenten kortingen en andere voordelen om een elektrische auto te kopen. Dit leek de oplossing, maar helaas heeft het niet zo uitgepakt. Nu de voordelen wegvallen, blijft de consument ook weg. De benzine-500 wilde iedereen, maar de elektrische dus niet.
De Fiat 500e verkoopt namelijk niet goed genoeg
Om hier wat aan te doen, zal Carlos Tavares – de grote baas van Stellantis – op 11 oktober aanstaande naar het Italiaanse parlement gaan, aldus Reuters. Er is die dag een comité en Tavares gaat daar de beleidsbepalers uitleggen dat elektrische auto’s simpelweg niet goed genoeg verkopen. Het is niet zozeer een fenomeen waar Stellantis mee dealt, veel fabrikanten hebben er moeite mee om op een winstgevende wijze elektrische auto’s te verkopen, op Tesla na dan. Oh, en diverse Chinese automerken.

Chinese automerken hebben natuurlijk de mazzel dat ze met enorm veel overheidssteun waarmee ze EV’s extra goedkoop in de markt kunnen zetten. Vandaar dat overheden liever geen geld uitgeven aan meer incentives, maar gewoon extra importtaksen gaan heffen op auto’s uit China. Dit kost de EU geen geld, maar levert het juist op. Daarbij moet dan de concurrentie een stuk eerlijker zijn. Of de Fiat 500e dan beter verkoopt, weten wij niet zeker.
Prijs en concurrentie van de 500e
Dan betrekken we het natuurlijk eventjes compleet op ons zelf. Hoe ziet de situatie er in Nederland uit voor de Fiat 500e? De goedkoopste 500e kost op dit moment 28.990 euro. Dat is de versie met de kleine elektromotor (95 pk) en de kleine accu (190 kilometer rijbereik). Er is een beter aanbod (118 pk/334 kilometer), maar die kost dan al meteen 33.490 euro. Als je dan kiest voor de luxere ‘La Prima’-uitvoering en een metallic lak, dan kost deze al 39.190 euro. Slik. Zeker in vergelijking met de Skoda Elroq.
Lees ook: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s
Het probleem wordt alleen maar groter als je je bedenkt dat er op dit moment een groot aantal kleine elektrische auto’s aankomen. En nee, daarmee bedoelen we niet een invasie van Chinese auto’s waar jullie zo gek op zijn. De grootste rivaal komt uit eigen huis: de Citroën ë-C3 biedt 300 km range voor 25.000 euro. Er komt overigens ook een Fiat-derivaat van dit model (die Panda gaat heten). Tavares is dus zijn eigen probleem al aan het oplossen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
12 reacties op “Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

De Fiat 500 wordt niet helemaal elektrisch: Fiat werkt aan een hybride 500 op basis van de 500e

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Door een ‘innovatie’ van een paar jaar geleden zijn een hoop motoren nu een tikkende tijdbom

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Dit gebeurt er als het aandeel met 40 procent keldert

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Zoveel werd er nu écht geflitst in Nederland tijdens de flitsmarathon

De auto met benzinemotor is veel minder betrouwbaar dan een elektrische auto

Je mag nu in Nederland weer overdag 130 rijden, maar je kunt alsnog een boete krijgen als je niet oplet

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Typisch een Nederlander in België tanken en met een oude wagen rijden …
“De productie stil te liggen”….
Echt waar?
Stil liggen doe je in bed, of op de bank, als je vrouw/man/het zegt: Lig nou eens stil!
Als je een productie stil legt, stopt de productie, al dan niet tijdelijk.
Het moet dus zijn: Stellantis heeft besloten de productie tijdelijk stil te LEGGEN!
Verder zal het mij een worst zijn, ik wil zowiezo geen elektrische auto.
Die zijn bij aanvang al achterhaald door de brandstofauto.
Ze zijn na 5 jaar en 100.000km pas net zo schoon als een brandstofauto, en ze zijn er amper 5 jaar…
Dus?
Leuk geprobeerd, maar gedoemd te mislukken.
Wat mij opvalt bij de hele transitie is dat het erg kunstmatig in elkaar zit. Het hangt van subsidies en douceurtjes aan elkaar. Bij verduurzaming van huizen en bij elektrische auto’s. De Tesla springt er wat uit: een uitgesproken mooie, grote wagen. En duur, maar pappa heeft een excuus tegenover z’n vrouw om hem toch te kopen: het redden van de wereld. Ik denk dat deze hele materie een zaak van vallen en opstaan zal blijven.
Ik rijdt een 24 jaar oude benzine-auto, geen kilometer onnodig en heb er geen last van. Daarbij helpt tanken in België.
Waar gaat het bij de Europese regering het nou eigenlijk om? Moeten we nou vergroenen of niet? Mag toch niet uitmaken of China zwaar gesubsidieerde auto’s hier op de markt brengen. Is alleen maar goed voor de green-deal toch? D’r zijn dus wel betaalbare (Chinese) EV’s, zodat meer mensen EV kunnen gaan rijden, maar dat wil Europa dus niet want ze gaan de import heffing verhogen. Buiten de eerlijke concurrentie om, is dat toch een goede deal? Laat die Chinezen doen waar ze goed in (denken) te zijn, en blijven wij premium auto’s (op brandstof) maken. Ik zeg win win situatie. Ik zie voorlopig de (B.V.) transport wereld echt niet op kort termijn elektrificeren.
Als Europa het ECHT goed voor heeft met z’n burgers, laten ze die Chinese auto’s gewoon (verder onbelast) toe in Europa. Alles duurder maken heeft economisch gezien totaal het tegenover gestelde effect.
Voor 34.990 heb je een complete Tesla M3rw met in alle specs veel meer, maar dan moet je snel zijn , zolang de premie loopt.
FIAT 500 E is gewoon te duur.Dat in vergelijk wat andere gerenomeerde merken bieden.
Voor de prijs van zo een 500e had je al een hele leuke Abarth. 95pk en 190km voor bijna 30.000€ is toch zo belachelijk als dat het groot is. De meesten onder ons zijn bang van de chinezen, maar die zorgen er toch wel voor dat het voor de gewone werkende mensen betaalbaar is.
25% eraf en dan komt ie op mijn short list om binnenkort mijn E-up te vervangen. Nu haalt ie niet eens de longlist.
In de 2e alinea staat dat de 500e werd vervangen door de electrische variant, ik geloof dat dit een klein foutje is, aangezien de 500e nooit een niet-electrische variant had, of ik heb het zelf fout, kan beide.
De elektrische Fiat 500 is geweest veel te duur, Fiat kan beter weer de benzine variant gaan produceren voor een leuk prijsje! Kunnen de overheden van veel EU landen wel niet leuk vinden, maar een goede ondernemer heeft lak aan de overheden en kijkt alleen naar zijn eigen gewin!
Niet te betalen voor de gewone man of vrouw met een normale of tijdelijke baan. Vroeger kocht je voor 11000 nog een nieuwe Twingo. Maar dit zijn geen bedragen meer, boven de 20.000 euro.
Fantastische auto, maar gruwelijk ‘overpriced’.
Zeker omdat allerlei andere modellen véél meer bieden voor nauwelijks meer of soms zelfs minder geld.
En met looks alleen kom je er niet meer; gezien de grote aantallen 500’s is het ook niet meer iets bijzonders waarmee je je kunt onderscheiden.
.
Neemt niet weg dat ik het erg jammer vind; het wegbeeld zou opfleuren van meer 500’s!