We zullen toegeven dat we een kleine fascinatie hebben met de Fiat Ducato. Het busje komt uit 2006 en is dus hoogbejaard in autojaren, maar hij zit nog in de bloei van zijn leven. Zo werden de aandrijflijnen vorig jaar vernieuwd en je kunt hem nu ook als Toyota of Opel kopen. En ook particuliere koper staan nog in de rij voor het dieselbusje. En dat terwijl het Fiat maar niet lukt om de elektrische 500 te slijten.

Fiat heeft namelijk een interessante markt gevonden om het oude dieselbusje te slijten: kampeerders. Het schijnt dat de Ducato aan het begin van zijn leven vooral populair was onder camperbouwers omdat de handrem links zit van de bestuurder; zo kun je makkelijk een draaiende stoel monteren. Tegenwoordig kun je de bus als losse cabine bestellen en kunnen sleurhutaannemers zelf een woning achterop bouwen.

Op kenteken niet altijd een Fiat

Als je nu een Hymer Exsis, Adria Twin Axess of Sunlight Cliff koopt, het zijn allemaal Fiat Ducato’s met een andere opbouw. Sommige zijn busjes die vanbinnen zijn omgebouwd, en bij andere is het alleen de cabine van Fiat met een unieke opbouw. Volgens Fiat zijn drie op de vier campers tegenwoordig op basis van een Ducato. Het Duitse Promobil riep de Ducato voor het zeventiende jaar op rij uit tot camperbasis van het jaar.

Fiat Ducato camper voorzijde bloemenweide zonlicht weg bomen

We hebben geen Nederlandse cijfers paraat, maar in Duitsland zag Fiat de verkopen voor de kampermarkt met maar liefst 28 procent toenemen. In totaal werden daar 26.324 Ducato’s verkocht voor een ombouw tot camper. Volgens Fiat was het de vernieuwde 2,2-liter dieselmotor met achttraps automaat een belangrijke reden achter het succes.

Niet alleen als stokoude diesel

Sinds 2021 kun je dus een elektrische Ducato kopen, die ze bij Fiat E-Ducato noemen. Daarnaast heeft ook een aantal andere merken deze batterijversie van de Ducato in het aanbod. Nu heeft de bus een 110-kWh batterij en een serieuze actieradius van 424 kilometer. Je zou hem dus kunnen inzetten als camper, maar de meeste campinggangers zullen waarschijnlijk voor het gemak van een diesel gaan.

2 reacties op “Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel”

  1. Het is van de zotte dat de EU dictator van der Leyden autofabrikanten opdraagt wat voor soort auto’s ze moeten fabriceren.
    Het moet elektrisch. Maar die zijn te duur voor Jan met de pet. Jammer dan, dan gaan die maar op de fiets of brommer. Conclusie, dat dit dictatoriale idiotie is, merken de fabrikanten bijzonder negatief bij de verkoopcijfers. En laten we eerlijk zijn, hebben we een Europese Unie die bepaalt welke auto’s we mogen rijden? Het lijkt hier China wel en zelfs daar zijn ze niet zo erg. Waar blijven de betaalbare benzineauto’s die er altijd waren? Of mogen de hardwerkende mensen die geen auto van de baas krijgen en de gepensioneerden het doen met de tweedehandsjes, wat momenteel het geval is.

  2. Elektrisch rijden doen wij op de kermis. Ik koop ook liever een diesel of benzine voertuig. Is de tank leeg, kan je nog even wat brandstof in de tank doen en bij elektrisch gaat dat niet De bereikbaarheid is veel verder dan elektrisch en in de gunstige gevallen moet je alles uit laten ook de radio kan je met elektrisch 400km rijden. Moet je ook geen heuvel hebben dat die moet klimmen. Dan is de accu ook zo leeg.Is het koud weer, is de accu ook zo leeg. Wel alles uit laten. Anders rijd u van laadpaal naar laadpaal. Het is geen succes om elektrisch te rijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear