
Wat een oude Fiat Panda 4×4 en een Ford Fiesta R5-rallyauto met elkaar gemeen hebben? Niet heel veel. Daarom was er flink wat werk nodig door M-Sport om de carrosserie van de Panda op het onderstel van een R5 te transplanteren. Ze noemen de creatie de Pandamonium, wat weer een woordspeling is op Pandemonium – dat betekent weer heibel of geraas. Toepasselijk, dus. Het project was het verzoek van een anonieme klant.
‘Om de originele vorm niet te veel uit te rekken, hebben we agressief gestileerde wielkasten geboetseerd en gemonteerd. Een bijkomend effect is dat de auto een subtiele [haha, red.] Groep B-uitstraling krijgt’, zeggen ze bij M-Sport. In totaal groeide de Panda 360 millimeter in de breedte. Daarnaast kreeg de Panda de nodige veiligheidsuitrusting, zoals een rolkooi, kuipstoelen en goede gordels. De prijs van de Fiat Panda 4×4 ‘Pandamonium’ is niet openbaar bekend.
De Fiat Panda 4×4 krijgt 295 pk
De Fiesta R5 is M-Sports succesvolste rallyauto ooit. De 1,6-liter viercilinder produceert 295 pk en 475 Nm. Via een sequentiële vijfbak gaat het vermogen naar alle wielen. ‘Ik werd weggeblazen door wat we hebben bereikt,’ zegt de directeur van M-Sport, ‘ik had het geluk dat ik de shakedown van de auto mocht afronden en hem flink aan het werk te zetten. Niet alleen is hij fantastisch om te zien, hij rijdt ook erg goed.’ De 0-100-tijd of de topsnelheid is niet bekend, maar de omschrijving bloedsnel voldoet.
Meer van TopGear


BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De nieuwe Fiat Grande Panda is net zo lang als de Multipla – dit ga je betalen

De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
