Wat een oude Fiat Panda 4×4 en een Ford Fiesta R5-rallyauto met elkaar gemeen hebben? Niet heel veel. Daarom was er flink wat werk nodig door M-Sport om de carrosserie van de Panda op het onderstel van een R5 te transplanteren. Ze noemen de creatie de Pandamonium, wat weer een woordspeling is op Pandemonium – dat betekent weer heibel of geraas. Toepasselijk, dus. Het project was het verzoek van een anonieme klant.

‘Om de originele vorm niet te veel uit te rekken, hebben we agressief gestileerde wielkasten geboetseerd en gemonteerd. Een bijkomend effect is dat de auto een subtiele [haha, red.] Groep B-uitstraling krijgt’, zeggen ze bij M-Sport. In totaal groeide de Panda 360 millimeter in de breedte. Daarnaast kreeg de Panda de nodige veiligheidsuitrusting, zoals een rolkooi, kuipstoelen en goede gordels. De prijs van de Fiat Panda 4×4 ‘Pandamonium’ is niet openbaar bekend.

De Fiat Panda 4×4 krijgt 295 pk

De Fiesta R5 is M-Sports succesvolste rallyauto ooit. De 1,6-liter viercilinder produceert 295 pk en 475 Nm. Via een sequentiële vijfbak gaat het vermogen naar alle wielen. ‘Ik werd weggeblazen door wat we hebben bereikt,’ zegt de directeur van M-Sport, ‘ik had het geluk dat ik de shakedown van de auto mocht afronden en hem flink aan het werk te zetten. Niet alleen is hij fantastisch om te zien, hij rijdt ook erg goed.’ De 0-100-tijd of de topsnelheid is niet bekend, maar de omschrijving bloedsnel voldoet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)