
Wat een oude Fiat Panda 4×4 en een Ford Fiesta R5-rallyauto met elkaar gemeen hebben? Niet heel veel. Daarom was er flink wat werk nodig door M-Sport om de carrosserie van de Panda op het onderstel van een R5 te transplanteren. Ze noemen de creatie de Pandamonium, wat weer een woordspeling is op Pandemonium – dat betekent weer heibel of geraas. Toepasselijk, dus. Het project was het verzoek van een anonieme klant.
‘Om de originele vorm niet te veel uit te rekken, hebben we agressief gestileerde wielkasten geboetseerd en gemonteerd. Een bijkomend effect is dat de auto een subtiele [haha, red.] Groep B-uitstraling krijgt’, zeggen ze bij M-Sport. In totaal groeide de Panda 360 millimeter in de breedte. Daarnaast kreeg de Panda de nodige veiligheidsuitrusting, zoals een rolkooi, kuipstoelen en goede gordels. De prijs van de Fiat Panda 4×4 ‘Pandamonium’ is niet openbaar bekend.
De Fiat Panda 4×4 krijgt 295 pk
De Fiesta R5 is M-Sports succesvolste rallyauto ooit. De 1,6-liter viercilinder produceert 295 pk en 475 Nm. Via een sequentiële vijfbak gaat het vermogen naar alle wielen. ‘Ik werd weggeblazen door wat we hebben bereikt,’ zegt de directeur van M-Sport, ‘ik had het geluk dat ik de shakedown van de auto mocht afronden en hem flink aan het werk te zetten. Niet alleen is hij fantastisch om te zien, hij rijdt ook erg goed.’ De 0-100-tijd of de topsnelheid is niet bekend, maar de omschrijving bloedsnel voldoet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Fiat Panda Sport krijgt een kleurenscherm

De Fiat Panda is niet vernoemd naar het dier

Fiat Panda Hybrid Launch Edition

Prijs Fiat 500 en Panda dalen door hybridetechniek



Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid zijn hier


De nieuwe Fiat Topolino is zelfs korter dan de oude 500


Je kunt de originele Fiat 500 weer ‘nieuw’ bestellen voor slechts 9.000 euro


Deze originele Fiat 500 met Hayabusa gaat tot 11.000 tpm


Deze Fiat 500ec Designio kijkt nog bozer dan de Abarth 500e


Deze gerestaureerde Fiat 500 is een ode aan een Abarth die ooit zes snelheidsrecords brak


Fiat 500X Yacht Club Capri review: Is ie de forse prijs waard?



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


In deze Porsche 911 ligt de F1-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed


Gasten leggen een zes-in-lijn diesel in een Lamborghini Gallardo


Deze oude Ford Bronco heeft een gloednieuwe V8-motor van de Mustang


Moet Defensie de stokoude Mercedes G-klasses ombouwen van diesel naar EV’s?


Nissan bouwt oude Skyline GT-R om tot elektrische auto (of een hybride?)


Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets



Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?


Voor deze enorme Rezvani Tank betaal je minder BPM dan een instap-Golf



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


Rijden met de Lamborghini Huracán Sterrato op een rallycross circuit


Nederlander komt er (pijnlijk) achter dat een Ferrari kopen zonder proefrit niet zo slim is


Luister hier voor het eerst naar de nieuwe V12 van de Lamborghini Revuelto op de Ring


Verkocht! Dit (lage) bedrag betaalde iemand voor de beruchtste Ferrari van Nederland



Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Deze moderne versie van de BMW Isetta komt dit jaar naar Nederland


De Lexus LBX is de kleinste Lexus tot nu toe


Waarom we van iedere auto een exemplaar moeten bewaren, ook van de mislukkelingen


Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren


Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben


Reacties