Oeps. Een jaar nadat de Fiat Punto de dubieuze eer ontving voor eerste auto die nul punten behaalde in een crashtest van de Euro NCAP, mag de Panda zich de tweede noemen. Familiedingetje, blijkbaar, want de gloednieuwe Jeep Wrangler ontving één ster.
De huidige Fiat Panda werd voor het eerst in 2011 tegen de muur aan gebonkt. Alles lag in de kreukels, behalve zijn ego: hij mocht met vier sterren naar huis. Tevreden over zijn prestaties besloot de Panda dat het allemaal wel prima was zo, en bleef de afgelopen zeven jaar ‘lekker zichzelf’.
De Euro NCAP echter niet. Elk jaar worden de eisen strenger. Iets met stilstand en achteruitgang, en zo. Zodoende vond de Euro NCAP het tijd voor een herexamen. Het gebrek aan moderne snufjes zoals een remassistent, en de belabberde veiligheid voor kinderen achterin gaven de doorslag.
Michiel van Ratingen van Euro NCAP noemt het ‘zwaar teleurstellend’ dat je in 2018 nog een gloednieuwe auto kunt kopen zonder automatische remsystemen of lane-assist. FCA is nu met de Punto, Panda en Wrangler verantwoordelijk voor de drie slechtste testresultaten in de Euro NCAP aller tijden.
Reacties