Luxe is een kwestie van perspectief. Onze opa’s vonden het luxe om een wc in huis te hebben, terwijl onze zoons alles minder dan een iPhone 7 pure mishandeling vinden, dus als het draait om de definitie van ‘luxe’ is het altijd maar het beste om te weten wat je doelgroep wenst, en wat ze verwachten. In het geval van TopGears idee van luxe bestaat die altijd uit hoogwaardige technologie, solide bouw en veel comfort, en dat alles gehuld in mooie materialen, met royale aandacht voor detail. Luxe stelt je in staat je af te zonderen van de alledaagse stress en drukte, en voorziet ruimhartig in doordacht vakmanschap en onverwachte pleziertjes.
Gedurende de 150 nummers die TopGear Magazine nu in Nederland en België bestaat, hebben we veel interpretaties gezien van luxe, en die waren niet allemaal even succesvol.
Waarom niet?
Nou, omdat ‘luxe’ geen synoniem is voor ‘bling’. De Mercedes Maybach 57/62 voorzag in 1998 in zilveren champagneflûtes en fluwelen gordijntjes, maar hij nam zichzelf veel te serieus voor wat ie was – een opgedirkte S-klasse – en sloeg dood neer. Want luxe heeft meer klasse dan het spreekwoordelijke – en soms letterlijke – gouden randje. Een standaard S-klasse is, bijvoorbeeld, een van de auto’s die wel precies weet wat ie wil bereiken. En het is de S-klasse die uit de bus komt als TG’s beste luxe voertuig van de afgelopen twintig jaar, omdat ie een subtiele, afgewogen kijk heeft op wat modern technologisch comfort allemaal vermag.
De huidige S belichaamt de eigentijdse luxueuze auto – niet per se omdat ie overloopt van karakter, maar omdat ie voorziet in alles wat je enigszins nodig zou kunnen hebben – en dat voordat je zelf op het idee bent gekomen dat je het nodig hebt. Net als een goede butler.
Zijn er nog meer goede luxe-auto’s?
Een andere auto die eruit springt, is de Rolls-Royce Phantom. De Rolls straalt karakter uit op een manier waarvan de meeste auto’s alleen maar kunnen dromen. Je gaat wat meer rechtop zitten, je bent beleefder, hij dompelt je onder in vrijwel totale stilte en in een beschaafde competentie.
De Rolls wordt opzettelijk eenvoudig gepresenteerd – exact tegengesteld aan de enigszins technologische wijze waarop de S-klasse zich voordoet – waardoor de Phantom misschien wel het meest heldere en duidelijke voorbeeld is van een compleet, luxueus motorvoertuig.
En de derde in TopGears top drie van luxe limousines?
Dat is met enige vanzelfsprekendheid de Range Rover. Een auto die uit nood werd geboren, die zichzelf transformeerde in een subtiele, comfortabele, alleskunnende limousine-SUV. Dit is een auto die van alles een beetje is, zonder zo enorm opzichtig duur te zijn als de Rolls of de Mercedes. Hoewel de Nederlandse belastingen ‘m nou niet bepaald een koopje maken.
De gemeenschappelijke deler van dit trio is evident: er is meer voor nodig dan een opwelling om echt luxueus te zijn. Daar gaat kennelijk tijd overheen, omdat ervaring telt, zowel in het vakmanschap als in de ontwikkeling. En ja, dat kost nou eenmaal geld.
Reacties