Sinds 2018 houdt Hot Wheels een wedstrijd genaamd de Legends Tour. Hierbij kunnen tuners van over de hele wereld hun creatie tonen. De uiteindelijke prijs is dat jouw auto wordt uitgebracht als modelauto in de schaal 1:64. Daarvoor moet je eerst de lokale wedstrijd winnen. Helaas kwam de Legends Tour niet naar Nederland of België.
Die selectie van de tien coolste, mafste en creatiefste auto’s ter wereld is nu gemaakt. De tien overgebleven kanshebbers moeten nog door een slotverkiezing. Onder de juryleden bevindt zich niemand anders dan Jay Leno. Dit zijn de overgebleven kanshebbers van de Hot Wheels Legends Tour 2023.
Engeland: Michael Wallhead – MG ‘B-EAST’
Wallhead werkte acht jaar om de MG ‘B-EAST’ tot leven te wekken. Aan de mate van recycling te zien, speelt duurzaamheid een grote rol bij deze auto. Zo leent Wallhead de aandrijfas van een oude Range Rover, de assen van een Reliant Scimitar, remmen van een Nissan Silvia S14 en gasklepbehuizing van een Triumph motorfiets. De stoelbekleding is trouwens van gebruikte spijkerbroeken.
De motor krijgt wat onderdelen van een 3,0-liter V6 van Jaguar. Misschien is ie toch niet zo duurzaam? Wallhead vertelt dat Hot Wheels de reden is dat de MG er zo uit ziet: ‘Toen ik opgroeide speelde ik met Hot Wheels en je had altijd je favorieten – de ene die het snelst was of eentje die er het coolste uitzag. Die herinneringen hebben me geïnspireerd toen ik de B-EAST ontwierp’, zegt hij tegen Hagerty.
Frankrijk: Thibault Lagardere – ‘Golgoth I’
Het is ergens wel poëtisch dat deze geweldige machine gebouwd is in een Frans stadje Le Mans. Misschien heb je er wel eens van gehoord. De auto hierboven heet ‘Golgoth I’ en is geïnspireerd door machines van vóór de oorlog. Er werd met deze auto’s voornamelijk op het strand geracet.
De creatie van ene Lagardere bestaat uit een brandstoftank van een vliegtuig waar wat wat assen, vier wielen, een soort spoiler bestaande uit twee vleugels, een flathead V8-motor en een free-flow uitlaat. Hij zou zo op een poster kunnen. Heel veel meer heeft de mens niet nodig. Behalve oordoppen dan.
Duitsland: Philip Jäger – BMW 2002 Tii Touring
Wat krijg je wanneer je een uitgeputte, verlaten, gecrashte BMW 2002 Tii Touring uit 1974 met V8 uit een BMW M5 E39 combineert, en dan ook nog eens met twee turbo’s? Hoge bloeddruk, waarschijnlijk, maar vooral een serieuze uitdager voor de Hot Wheels Legends Tour 2023.
De Bimmer is bijna vijftig jaar oud, maar zoek jij maar eens naar een grijze haar. Schijnbaar heeft de trotse bezitter van de 2002, Philip Jäger, jarenlang gewerkt om het oudje om te bouwen tot ultieme driftmachine. Hij gaf de BMW een blauwe lak, gouden wielen en wat geinige stickers.
Indonesië: David Sebastian – Nissan Juke
Kijk, underdogs, daar houden we van. Deze Nissan Juke is geïnspireerd door raceauto’s uit de Japanse Grand Touring Championship en de DTM. Schrijf hem maar in, zouden we willen zeggen. Voor de basis is een gewone Juke gebruikt en geen Nissan Juke-R, helaas. Daarom is het vermogen niet 700 pk, maar 456 pk, wat ook genoeg moet zijn.
Bij de bekendmaking van zijn nationale overwinning, complimenteerde Hot Wheels-ontwerper Brendon Vetuskey nog de Indonesische tuners. ‘Ik sta versteld van de resultaten van automodificaties die Indonesië biedt. De aangepaste cultuur in Indonesië is zeer uniek, door alledaagse voertuigen te nemen en ze om te zetten in verbluffende en ongeëvenaarde werken’, zei Vetuskey volgens Oto Trend.
Nieuw-Zeeland: Chris Watson – ‘The Cyberpunk’
Je zag hem helemaal bovenaan al eens van achteren. Zijn naam lijkt te verraden dat hij geïnspireerd is door een futuristisch videospelletje met dezelfde naam. De ‘Cyperpunk’ van Watson is van origine een Mazda MX-5 uit 1990 maar dan met een ‘lichte verfrissing’, zoals je dat diplomatisch zegt.
Veranderingen aan de Mazda zijn een nieuwe lichtbalk achterop, een haaienvin vlak achter het dak, 15-inch turbofan-wielen en een kleurstelling die de Japanse icoon in verandert en iets wat je tegenkomt in een Back to the Future-film. Goed werk trouwens wat hij met de klapkoplampen heeft gedaan.
Polen: Samuel Lechowicz – Daihatsu Hijet
Niet direct de eerste auto waar je aan denkt bij een Poolse inzending. Hoe dan ook, welkom bij het type ‘auto’ waar de Legends Tour voor opgezet is. Je kijkt hier naar een Daihatsu Hijet uit 1985. Hij verloor zijn originele motor en krijgt een motorfiets achterin. Ja echt, een motorfiets. Een nieuwe, creatieve manier om jezelf doodsangsten aan te jagen.
Verrassend genoeg stond een motorfiets in de laadruimte niet op de optielijst vroeger. En dat is niet de enige aanpassing. Vandaar een op maat gemaakte vloer en een compleet vernieuwde ophanging. De uiteindelijke creatie is geweldig al vragen we ons wel af hoe je die voorbumper heel houdt bij het minste of geringste hobbeltje in de weg.
Mexico: Juan Carlos – Porsche 928 pick-up
De inzending van Mexico is een Porsche 928S uit 1980. De maker greep een blauwdruk van de auto en begon hem helemaal opnieuw te bouwen met één doel: hem veranderen in een pick-up. Dankzij de ombouw kunnen er nu twee fietsen, twee surfplanken, een foilboard (zo’n surfplank met een stok en een vleugel onder de plank) en een setje ski’s tegelijkertijd bovenop de 928 liggen.
Verder is er over de hele lengte een bodemplaatbescherming bevestigt, is er een speciaal ontworpen rolkooi en heeft ie nieuwe offroad-banden om net wat extra’s te geven wanneer het terrein tegen zit. We zouden hem graag ergens op de Noordpool in actie zien. Of wat dacht je van een deelname aan de Dakar Rally? Eerst maar eens een gooi doen naar de eerste plaats van de Legends Tour.
Verenigde Staten (Georgia): Michael Scire – Chevrolet Camaro
Het verhaal van Scire en zijn Chevrolet Camaro is zonder twijfel het meest hartverwarmend. Scire kocht de Camaro uit 1981 toen hij 15 jaar oud was. Op zijn achttiende besteedde hij ontelbaar veel uren aan de auto. Het eindresultaat van al die jaren bloed, zweet en tranen staat nu op de Legends Tour.
De gehele koets is uiteraard nieuw en is 45 centimeter korter dan het origineel. Daarnaast kreeg de tweede generatie van de Camaro een handgebouwde 5,7-liter LT-motor met een op maat gemaakte uitlaat eraan vast. Dat moet een geweldig geluid maken. De extra-extra-extra grote wielkasten op de voorkant hadden van ons niet gehoeven, trouwens.
Verenigde Staten (Texas): David Almanzan – Mercedes 300D
In het dagelijks leven is Almanzan leraar autotechniek. Als proefkonijn gebruikt Almanzan deze Mercedes 300D van de W123-generatie. Tijdens de lessen werkten meer dan 260 studenten aan de Merc. De originele dieselmotor ligt er wel nog steeds in en kreeg ook wat upgrades.
Noemenswaardige aanpassingen zijn de bredere wielkasten die plaats bieden aan de offroad-banden en de verhoging van de ophanging. In tegenstelling tot de Poolse inzending waar je eerder over las, moet deze 300D geen problemen hebben met putdeksel.
Verenigde Staten (Arizona): Michael Brown – BMW Isetta’s
Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Om de top tien te completeren, neemt Brown een setje BMW Isetta’s mee. De eerste heet ‘Big Dill’, een Isetta uit 1957 die zijn 298 cc motortje inruilde voor een 1.200-cc Harley-Davidson motor. Brown deelt geen cijfers over het vermogen, maar hij heeft vast meer pk dan het origineel. Een normale Isetta moet het doen met 13 pk.
De andere Isetta, de ‘Pickle Jar’ kreeg een zes-in-lijn van Chevrolet. Zijn grootste reden om te bestaan is om zijn maatje ‘Big Dill’ te verslepen. De spatborden op de voorkant komen van een Volkswagen Kever terwijl de extra spatborden achterop van een Ford Model A komen. Mocht deze winnen, zou je dan twee schaalmodelletjes voor de prijs van één krijgen?
Petrolhead heeft op 10 november 2023 geschreven:
De Porsche is het mooiste gemaakt.
De Hijet is bizar en meer een kunstwerk dan een auto.
De MX-5 heeft wel wat weg van een oude 911.
De Golgoth is mijn keuze. Uniek en puur. Prachtig ding.