Dames en heren, automobilisten en motorrijders opgelet: de Europese flitsmarathon komt er weer aan. In het kader van een verenigd Europa doen we alles samen. Althans, dat proberen we. Zo zijn er grenscontroles bij Duitsland en is de toegestane maximumsnelheid ook niet overal gelijk. In Nederland mag je overdag nergens harder dan 100 km/u, terwijl je in Polen met 140 km/u overal voorbij zoeft. Maar gelukkig doen we wél allemaal mee aan de Europese flitsmarathon.

Een tijdje geleden hadden we al gemeld wat de opbrengsten ervan waren én wanneer de volgende flitsmarathon zou plaatsvinden. Gelukkig was de ANWB er om ons eraan te herinneren dat de flitsmarathon weer voor de deur staat. De laatste dateert alweer van april 2025, dus het is de hoogste tijd voor een nieuwe editie. Dit uiteraard met de verkeersveiligheid in het achterhoofd.

Oké, maar wanneer is die flitsmarathon dan?

Dat is natuurlijk de belangrijkste vraag. De flitsmarathon wordt gehouden van maandag 4 tot en met zondag 10 augustus. Het woord ‘flitsmarathon’ betekent dus niet dat de marathon in een flits voorbij is. Het is een periode waarin alle deelnemende Europese landen intensiever gaan flitsen. Er doen 29 korpsen mee, waaronder ook de Nederlandse. Ook in België en Duitsland wordt extra gecontroleerd.

De flitsmarathon is een initiatief van Roadpol, een internationaal netwerk van Europese politiekorpsen. Leuk weetje: naast de Europese landen valt ook de politie van Dubai hieronder. Ook zij zullen dus in de week van 4 tot en met 10 augustus meer gaan flitsen. Dus mocht je ineens verdacht veel bijzondere supercars in de berm zien staan: grote kans dat het undercover politie is.

Zijn de boetes dan ook Europees?

Met een Europese flitsmarathon zou je kunnen aannemen dat de boetebedragen ook Europees zijn. Helaas is dat niet het geval. In Nederland betaal je gewoon de Nederlandse boetebedragen. En in Zwitserland gelden nog altijd de torenhoge boetes die ze daar hanteren. Aan de andere kant: met een beetje geluk ben je op vakantie en zijn de boetes daar ietsje lager.

Lees ook: Hardrijder met extreem veel geluk krijgt geen boete omdat ie precies op tijd van huis vertrok

Over vakanties gesproken: je kunt er een boom over opzetten of het een beetje flauw is om juist in augustus extra te controleren. Het idee van een flitsmarathon ter bevordering van de verkeersveiligheid is natuurlijk heel nobel. Anderzijds kiezen ze daar wél precies een vakantieweek voor uit. Niet dat dat een vrijbrief is om te hard te rijden, maar een kleine overtreding is in een onbekende omgeving sneller gemaakt. Kortom: je bent gewaarschuwd.

26 reacties op “Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)”

  1. Er is helemaal geen flitsmarathon, zoals gewoonlijk wordt er de week NA de aangekondigde flitsmarathon juist intensief gecontroleerd. Gewoon oogjes open houden en ook op de apps, je zult het verschil zien.

    Niet meer hard rijden? Alles is bedacht om zo veel mogelijk te harken. En als er te weinig wordt geharkt gaan de limieten nog verder naar beneden tot het onrealistische toe en de boetebedragen verder omhoog.

  2. De boetes en de benzineprijzen zouden allemaal op één Europees niveau moeten zitten. Brussel bezorgt ons bizarre regelgeving maar hier doen ze niks aan.

  3. Daarom rijd ik nou zo graag in Duitsland!
    Ik hoef helemaal niet te racen, maar ik kan gewoon m’n aandacht bij het verkeer houden, en hoef niet de hele tijd m’n teller in de gaten te houden, of ik niet per ongeluk wat te snel rijd.
    En dat is zo lekker…
    En je bent daar ook veel allereerst in het verkeer, omdat je daar ook mensen hebt die met 180km/h voorbij schieten.
    Dus stop nou eens met die onzin dat er bij 100km/h minder doden vallen, want dat is allemaal propaganda van het SWOV.
    Met 100km/h zitten slapen, of met een hogere snelheid scherp zijn, ik weet wel wat ik liever heb.

  4. Kunnen wij Nederlanders met al die flitspalen en verdekt opgestelde flitsapparatuur in o.a. bestelbusjes het ook niet gooien op “gelegaliseerde diefstal” zoals in Italie ?

    • Je betaald hier al 90% van iedere euro aan belastingen. Controleren van snelheid brengt daarbij nog eens erg goed op. Ze moeten gewoon eens tussen het verkeer gaan rijden en ieder die geen knipperlicht uitzet, te hard rijdt als een asso of op het laatst voor een andere auto invoegen bij een afrit, zodat een ander bovenop de rem moet gaan staan, eens bekeuren. Ook bumperkleven, dan ben ik het eens met bekeuren. Niet als een paar kilometer te hard rijdt grof geld moet betalen

  5. “ In Nederland mag je overdag nergens harder dan 100 km/u”
    Onjuist:

    Sinds maandag 14 april mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van de Nederlandse snelweg.
    Het gaat vooralsnog om 3 trajecten:
    A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen,
    A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland,
    A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
    Het was de bedoeling dat voor de zomer er ook op een 4e traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, overdag 130 kilometer per uur mag worden gereden.
    In totaal gaat het om 117 kilometer aan asfalt.

    Bron:
    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/04/14/vanaf-nu-hele-dag-130-kilometer-per-uur-op-aantal-snelwegen

  6. De automobilist levert de schatkist per jaar 20 miljard op (waarvan slechts een kleine 4 miljard wordt geïnvesteerd in onze infrastructuur, de rest gaat naar de algemene middelen), en nog is het niet genoeg. Opmerkelijk genoeg heeft het OM de minister van Justitie voorgesteld de boetebedragen met 30% te verlagen omdat ze ook naar het oordeel van OM en politie onredelijk hoog zijn, maar de minister weigerde dat te doen omdat hij het geld nodig heeft. De overheid, rupsje nooit genoeg.

  7. Ik rijd motor en rijd overal waar het kan wat te hard maar doe het wel altijd netjes.
    Heb daarbij altijd mijn telefoon op m’n stuur hangen met Flitsmeister, deze heeft me al heel wat geld bespaard.
    Motorrijders waarschuwen elkaar ook voor controles dus als je een tegemoetkomende motorrijder op z’n helm ziet tikken weet dan dat je een (snelheids)controle tegemoet rijd.
    Btw; de reden dat motoren door de file mogen rijden is omdat het gewoon niet veilig is voor een motor om achterop te staan zonder bumpers en zonder airco met beschermende kleding. Dank aan alle automobilisten die hier wat ruimte voor maken!

  8. De hele tijd maar klagen en als uitvlucht gebruiken dat er te weinig politie is maar voor deze naaierij van de automobilist heeft Nederland plotseling wel genoeg blauwe op straat. Hebben we deze tekorten plotseling weggewerkt of Linden toch de andere vootnamere taken van de politie eronder ?

  9. Als je 180 rijdt waar je op mag vindt ik het reëel dat je een prent krijgt, maar5 -10 km teveel moet geen probleem zijn. Dat de boetebedrag en niet eu zijn is niet zo best, er zijn landen waar je veel geld kwijt bent. En …idd de staatskas den spekken?…houd een snelheidscontroles met minimale foutmarges….

    • Wij wonen aan de rand van de stad maar wel in de bebouwde kom en hier is nooit verkeers- controle en er word hier heel vaak door auto’s en motoren echt kneiterhard gereden terwijl hier 50 km is toegestaan word hier dus lachend met grote regelmaat overheen gereden. Brengt een groot gevaar voor fietsers en voetgangers.

  10. Als je de staatskas kunt spekken doe je dat, aanbod vs snelheid. In de spits is t niet lonend. Net erna wel. Voor de verkeersveiligheid zou ik rond 0.00 gaan flitsen. Maar dan pak je er niet veel maar wel met flinke snelheid.

  11. Allemaal deze periode aan de snelheid houden. Dan kost het de overheid een godsvermogen in plaats van dat het ze geld oplevert.

    • “Allemaal deze periode aan de snelheid houden”: Volledig mee eens.
      “Dan kost het de overheid een godsvermogen in plaats van dat het ze geld oplevert”: totaal onzinnige drijfveer.
      Het resultaat zal namelijk zijn dat er minder doden zullen vallen, waardoor de overheid de actie als een groot succes zal bestempelen en dit nog vaker zal gaan doen. En minder doden, dat willen we niet he nee want we willen kost wat kost 3 minuten eerder thuis zijn en daarmee anderen en jezelf in gevaar brengen.

      • Altijd dat gejank over de Plolitie en boetes.
        Steek je hand in eigen boezem, als een ieder zich ” normaal” gedraagt in het verkeer en aan de snelheid houd krijg je ook geen boete.
        Nee ik ben zeker Niet het Braafste jongetje” ik rijd ook weleens te hard maar mopperen en klagen kun je alleen op en over je zelf doen
        Als je een boete krijgt. .
        Denk eens aan je fammilie als de Politie hun komt vertellen dat jij in het mortuarium ligt omdat jij zo nodig zo hard moest rijden om 5 minten eerder op je eigelijke bestemming wilt zijn.

Laat een antwoord achter aan Kc Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear