Het is je vast wel opgevallen dat je regelmatig informatie voorgeschoteld krijgt waarvan je niet wist dat je het wilde weten. Vaak zijn het uitslagen van onderzoeken die zelfs de University of American Samoa niet zou goedkeuren. Meestal laten we die informatie aan jullie voorbij gaan. Het gaat om de dikte van verf van de bewegwijzering op het asfalt in de polder, het aantal calorieën in het sateetje friet bij wegrestaurants en de correlatie tussen Land Rovers en het aantal laadpalen in bosachtige omgevingen.
Als een grote site naar jouw kleine site’tje linkt, dan vindt Google dat prachtig en krijg je meer zoekverkeer. Dus wat doen kleine partijtjes met vier bezoekers? Die laten leuke onderzoekjes uitvoeren, sturen dat naar ‘de pers’ in de hoop dat die het overnemen en naar hun betreffende site linkt. Bingo, gratis ‘reclame’ en plots veel meer bezoekers, dus meer geld verdienen. Daar doet TopGear niet aan mee omdat 99% van die onderzoekjes, waarvan we er 200 per dag krijgen, volstrekt niet interessant zijn.
Flitspaaldichtheid
Maar af en toe zit er iets relevants tussen, en dat lees je hier. En kijk aan, we hebben nu iets dat wél interessant is. Het gaat namelijk om een promotiestuntonderzoek van Goldenstein Legal om de flitspaaldichtheid. Nee, niet over de afwerking van de flitskast in kwestie, maar het aantal flitspalen per kilometer. Haarlem is de stad met de grootste flitspaaldichtheid met 14 vaste en 2 mobiele flitspalen. Dat vertaalt zich naar 35,71 flitspalen per 1.000 kilometer weg. Ten opzichte van vorig jaar zijn er twee palen bijgekomen.
Lees ook: Te hard rijden zonder boete? Dankzij een storing kon het vorig jaar even
Sowieso is de flitspaal een populair instrument om hardrijders tegen te gaan. Vijftien van de twintig steden hebben namelijk meer palen dan voorheen. Bij geen van de onderzochte steden en gemeentes ging het aantal flitspalen achteruit. Met name in Amsterdam bleek de digitale collectebus een populair middel. Niet alleen ging de maximumsnelheid omlaag van 50 km/u naar 30 km/u, maar kwamen er ook veertien flitspalen bij. Dat noemen ze het nuttige met het aangename verenigen.
Wat is de flitspaaldichtheid per 1.000 km per gemeente?
Uiteraard is er ook een tabel waar je precies kunt zien hoeveel palen er staan per gemeente. Alle kleinere gemeentes zijn niet meegenomen, want dan zou het onderzoek natuurlijk te duur worden. Dus weer worden de mensen in de provincie over het hoofd gezien. Maar goed. Hier de paaldichtheid:
Rang | Gemeente | Weglengte (in km) | Aantal vaste flitspalen | Aantal mobiele flitspalen | Aantal vaste en mobiele flitspalen | Ø Flitspaal per 1.000 km weglengte |
1 | Haarlem | 448 | 14 | 2 | 16 | 35,71 |
2 | Nijmegen | 664 | 20 | 0 | 20 | 30,12 |
3 | Amersfoort | 680 | 20 | 0 | 20 | 29,41 |
4 | Eindhoven | 1019 | 21 | 1 | 22 | 21,59 |
5 | Den Haag | 1147 | 20 | 4 | 24 | 20,92 |
6 | ‘s-Hertogenbosch | 868 | 16 | 2 | 18 | 20,74 |
7 | Zaanstad | 604 | 11 | 0 | 11 | 18,21 |
8 | Arnhem | 781 | 14 | 0 | 14 | 17,93 |
9 | Amsterdam | 1910 | 22 | 12 | 34 | 17,8 |
10 | Utrecht | 1191 | 19 | 2 | 21 | 17,63 |
11 | Rotterdam | 2030 | 27 | 6 | 33 | 16,26 |
12 | Haarlemmermeer | 1078 | 16 | 0 | 16 | 14,84 |
13 | Tilburg | 1142 | 14 | 2 | 16 | 14,01 |
14 | Groningen | 1089 | 11 | 1 | 12 | 11,1 |
15 | Zwolle | 778 | 8 | 0 | 8 | 10,28 |
16 | Almere | 1179 | 11 | 1 | 12 | 10,18 |
17 | Enschede | 1001 | 9 | 1 | 10 | 9,99 |
18 | Breda | 1045 | 7 | 2 | 9 | 8,61 |
19 | Apeldoorn | 1276 | 3 | 1 | 4 | 3,13 |
20 | Zoetermeer | 406 | 1 | 0 | 1 | 2,46 |
Gemiddelde | 1.016,80 | 14,20 | 1,85 | 16,05 | 15,78 |
Wat kun je verder met deze informatie? Simpel: je houdt je aan de snelheid. In de meeste gevallen gaat het namelijk om flitspalen in stedelijke omgevingen met een maximumsnelheid van 50 km/u (of 30 km/u). Het gaat dus niet om die verstopte Transporter die om 18:55 langs de snelweg het landelijk begrotingstekort probeert aan te vullen. De complete flitspalenranglijst kun je hier bekijken.
Reacties