Ford heeft zich even drukgemaakt en zijn plannen voor een elektrische toekomst in Europa uitgewerkt. Niet geheel verrassend wil het merk inzetten op een hoop crossovers. Zo komt er een elektrische Ford Puma in 2024 – en er worden een paar modellen op het onderstel van Volkswagen gezet voor 2023 en 2024.
Jazeker, Volkswagen en Ford zijn goede maatjes. Zo staat de volgende Amarok op dezelfde basis als de Ford Ranger. Ford gaat nu twee elektrische auto’s uitbrengen op het MEB-platform van Volkswagen. Ze laten zich classificeren als een ‘middelgrote crossover’ en een ‘sport-crossover’. Denk dan aan de VW ID.4 en ID.5.
De elektrische auto’s op het platform van Volkswagen zullen niet op VW’s lijken
Maar de nieuwe Fords zullen geen VW-klonen zijn. Ford Europe-baas Stuart Rowley zegt dat ze ‘sterk gedifferentieerd zullen zijn, het soort auto’s dat alleen Ford kan maken… Ze zullen eruitzien als Fords, rijden als Fords en een unieke eigendomservaring hebben’. Ook krijgen ze Ford-software. Gezien enkele softwareproblemen bij de VW’s is dat waarschijnlijk een goede zaak.
Er komt een elektrische Ford Puma
De Puma is nu al de bestseller van Ford in Europa, dus een elektrische versie zal waarschijnlijk de deur uit tuimelen. Rowley zegt dat negen van de tien Mustang Mach-E-kopers in Europa nieuw zijn bij Ford, dus deze EV-toezegging zou moeten helpen om Ford te herpositioneren.
Elektrische busjes van Ford
Er komen ook elektrische Transits in de line-up in drie verschillende formaten, waarvan er eentje nu al in de lanceerfase zit. De kleinste twee, de Transit Courier en Transit Tourneo Courier, zullen van een nieuwe generatie zijn. Deze staan op hetzelfde EV-platform als de Puma.
Ford zegt in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te willen verkopen in Europa. Voor bestelwagens geldt 2035 als grens. In datzelfde jaar zou de productie in Europa CO2-neutraal zijn, ook die van leveranciers en logistiek. ‘Het is wat consumenten en de samenleving van ons verwachten’, zegt Rowley.
De batterijen komen uit Europa
In 2024 start Ford met het bouwen van batterijen in Duitsland voor de middelgrote crossovers. Ford heeft vandaag ook een overeenkomst getekend voor de bouw van accu’s voor bestelwagens in Turkije, waarbij 30 tot 45 GWh aan accu’s per jaar wordt geproduceerd.
De Fiesta en Focus worden niet direct vervangen. Rowley wijst erop dat ze net een facelift hebben ondergaan, en zegt dat hij verder ‘niets aan te kondigen’ heeft. Dat is vrij duidelijk. Nog minder dan drie jaar, zo ongeveer.
De Kuga blijft nog even
De Ford Kuga wordt verkocht als een PHEV en heeft waarschijnlijk dus nog wel even de tijd voordat hij vervangen zal worden door een EV. De Ford EcoSport sterft later dit jaar. We veinzen even wat verdriet.
De transitie betekent minder verkopen in het algemeen voor Ford, maar wel meer nadruk op het verkopen van diensten. Ford jaagt in feite op winst, niet op verkoop. Onvermijdelijk zal er minstens één fabriek in Europa gesloten worden.
Slim idee heeft op 14 maart 2022 geschreven:
De ID4 en zusje Enyaq zijn het beste aanbod in hun klasse. Waarom Topgear het nodig vindt om “Gezien enkele softwareproblemen bij de VW’s is dat waarschijnlijk een goede zaak” te roepen is een raadsel. Ik rijd regelmatig in een ID4 en merk hier helemaal niets van. Zal wel dezelfde auteur zijn als die altijd zegt dat de bediening van de climate control bij de ID4 via het touchscreen moet terwijl er gewoon losse knoppen op zitten.