‘Hoop doet leven’, aldus de optimist. ‘Hoop is uitgestelde teleurstelling’, zal de pessimist ervan maken. Hoewel we ons uiterste best doen zo vrolijk en positief mogelijk in het leven te staan, zijn er altijd wel van die momenten waarop we de sombermansen achteraf toch gelijk moeten geven.

Toen de eerste foto’s en info van de Volkswagen ID.4 GTX werden vrijgegeven, kopten we hoopvol op deze website: ‘Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI’. Helemaal niet zo’n gekke gedachte. VW heeft de GTI nu eenmaal uitgevonden en geen gelegenheid voorbij laten gaan om dat erfgoed uit te nutten. Diesel? GTD. Hybride? GTE. En nu elektrisch: GTX. Je hoeft geen Hogere Hersenchirurgie te hebben gestudeerd om uit te vogelen wat de bedoeling is van die benaming.

Het uiterlijk van de hete EV

Het voorkomen van de Volkswagen ID.4 GTX geeft je nog een zet extra die kant op. Die honingraatgrille. De daarin geposteerde led’jes. De rode stiksels in het interieur. De logo’s op strategische plekken. De sportstoelen. De sportieve voor- en achterbumper. De grote wielen. Afgezien daarvan heeft de GTX nog een aantal andere, hem van gewone ID.4’s onderscheidende elementen. Zo is het dak altijd zwart en is de onderste helft van de koets (normaal zwart) altijd in kleur meegespoten. Het contrasterende deel in de c-stijl is altijd donkergrijs.

De Volkswagen ID.4 GTX knipoogt naar de GTI

Alles, maar dan ook alles aan de VW ID.4 GTX verwijst naar GTI. En daar is niks mis mee. Het schept alleen verwachtingen. En daar kun je, zeker gezien de hoge kwaliteit van GTI’s en hun afgeleiden (een enkele uitzondering daargelaten) dan maar beter aan voldoen. No pressure, GTX, maar wat breng je daarvoor mee?

Op papier genoeg. Waar de reguliere ID.4 alleen een motor op de achterwielen heeft, krijgt de GTX er nog eentje bij, die zich om de voorwielen mag bekommeren. Mág, want ga ervan uit dat hij zich 90 procent van de tijd helemaal nergens mee bemoeit. Hij wordt alleen in stelling gebracht als het nodig is. Als er door woeste rechterpedaalbewegingen om het volle vermogen wordt gevraagd, bijvoorbeeld.

Of als de elektronica bespeurt dat de wielen grip dreigen te verliezen, of dat nou door sneeuw is of door lomp gedoe in een snelle bocht. Omdat het om elektromotoren gaat, die hun kracht kunnen leveren in minder tijd dan je partner nodig heeft om boos te worden over een in jouw ogen hoogst noodzakelijke, maar in de hare volstrekt onzinnige aanschaf, zijn nuttige hulpjes als torque vectoring ook aan boord.

De specificaties van de Volkswagen ID.4 GTX

Het totale vermogen: 299 pk. De totale trekkracht: 460 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u doet ie in 6,2 seconden, 0,1 seconde sneller dan een Golf GTI. Dat kan haast geen toeval zijn. De topsnelheid is 180 km/u, een in feite vrij irrelevante waarde die alsnog 20 km/u hoger is dan die van de reguliere ID.4.

Net als het trekgewicht trouwens: dat is met 1.200 kilo 200 kilo hoger – er zijn nu eenmaal mensen voor wie dat heel belangrijk is en wij hebben zinvolle consumenteninformatie, zoals bekend, hoog in het vaandel staan. De actieradius is met 480 kilometer 40 kilometer lager dan die van de gewone ID.4; de prijs die je betaalt voor de extra motor en het extra vermogen, en nog altijd ruim voldoende voor normaal gebruik.

Op papier is de Volkswagen ID.4 GTX prima

Resumerend: looks oké, specs oké: wat kan er überhaupt nog misgaan? Voor de zekerheid nog even binnen kijken. Het interieur is grotendeels identiek aan dat van de ID.4, al krijg je er die stiksels, de ‘nodige’ logo’s, chic ogend donkerblauw nepleer op het dashboard en uitstekende sportstoelen bij. Verder blijft alles grosso modo bij het oude. Het kan aan ons liggen, maar nu we net een paar andere EV’s hebben gereden, valt het ID.4-interieur ons zelfs in deze constellatie een tikje tegen.

Dat ‘opgeplakte’, vrij kleine display, het ook al kleine scherm achter het stuur – het kan moeilijk op tegen een Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 of Ford Mustang Mach-E (al gaat het bij die laatste vooral over de betere tech). We krijgen er geen speciaal gevoel van. En was dat niet een beetje de bedoeling?

Dat gevoel wordt alleen maar erger als we gaan rijden

Ja, de ID.4 GTX is snel, zonder meer. Een stoplichtsprintje winnen is nauwelijks een uitdaging, meer een zekerheidje, of er moet iets anders woest-elektrisch naast je staan. Zeker op de eerste paar honderd meter heeft nauwelijks iets met een benzinemotor een schijn van kans. Ook inhaalacties zijn voorbij voordat je er erg in hebt. En daarin zit hem nou juist het probleem. Je hebt zo’n beetje nergens erg in.

Het belangrijkste deel van het GTI-gevoel wordt bepaald door dat laatste woord: gevoel. Door het onderstel, de besturing en remmen, door de manier waarop dat alles met je communiceert. Dát bepaalt weer wat jij gaat doen, wat je kunt doen en wat je wilt doen. Die interactie is cruciaal voor je rijplezier.

Welnu: de GTX communiceert zo goed als een doofstomme blinde in een geluiddichte, hermetisch afgesloten kamer. Het onderstel is exact gelijk aan dat van de gewone ID.4 – comfortabel en op zich uitstekend, maar dit is een GTX en dan verwachten we meer. En dat is er niet. Zelfs de optionele adaptieve dempers bieden geen soelaas. Die kun je ook op de gewone krijgen en zoveel verschillen de diverse instellingen niet. De besturing is licht en doet wat ie moet doen, maar laat je net zo veel weten als een dood vogeltje.

Het plezier ontbreekt in de Volkswagen ID.4 GTX

Een GTI moet lollig zijn, je een beetje uitdagen, je het gevoel geven dat je leeft. De GTX doet niets van dat alles. Het onderstel filtert alle bochtinformatie genadeloos weg, de elektronica corrigeert iedere onvolkomenheid, de besturing kijkt ongeïnteresseerd de andere kant op. Zelden is snelheid zo saai geweest. Waarmee VW op twee gedachten hinkt: enerzijds wil het graag een elektrische GTI bouwen, anderzijds is het kennelijk niet bereid er ook iets leuks van te maken. Alsof dat mensen zou afschrikken of zo.

Als elektrische auto is de ID.4 GTX bijzonder geslaagd: hij is snel, ruim, comfortabel, komt ver – helemaal goed. Als drager van een roemrucht logo valt hij echter hopeloos door de mand. Als VW dit van plan is met het GTI-erfgoed, maken we ons ernstig zorgen. De ID.3 GTX komt er nog aan. We blijven, optimisten die we nu eenmaal zijn, nog even hopen dat die niet wéér een uitgestelde teleurstelling wordt.

Niet goedkoop

Een ander probleem: de ID.4 GTX is niet goedkoop. Nee, dat zijn VW’s nooit, maar toch. De GTX kost in de basis 52.190 euro (53.920 euro in België). Hij zit dan, zoals je van een topmodel mag verwachten, goed in zijn uitrusting, maar je weet hoe dat gaat: de opties zijn verleidelijk. En prijzig. Zo kosten de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, elektrische verstelling, verwarming en massage 3.250 euro.

Het head-up display (wil je) kost 1.180 euro. Het Assistance Pack met onder meer een achteruitrijcamera en keyless entry: 1.120 euro. Of weet je wat, doe maar het Assistance Pack Plus, want daar zit een 360-graden camera bij, een dodehoeksensor en een elektrische achterklep: 2.530 euro. Wil je 21-inch in plaats van 20-inch wielen: dat valt met 500 euro extra dan weer mee. De instelbare dempers: 1.170 euro. En zo is er nog een en ander te bestellen, waarmee het geen lastige opgave wordt om de totaalprijs over de 60k heen te krijgen. En dan hebben we het toch echt over serieus geld…

Specificaties Volkswagen ID.4 GTX (2021)


Motor
2 elektromotoren
299 pk
460 Nm
77 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,2 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
482 km (WLTP)
Laadtijd
0:28 uur bij 125 kW (80%)
Afmetingen
4.585 x 1.852 x 1.631 mm (l x b x h)
2.771 mm (wielbasis)
2.124 kg
543 / 1.575 l (bagage)
Prijzen
€ 52.190 (NL)
€ 53.920 (B)

Reacties

  • Karel heeft op 27 september 2021 geschreven:

    Ik zag zijn grote concurrent de Tesla Y rijden. Nou dan doe mij die ID4 maar. Voor veel minder geld een veel mooiere auto die ook goed gebouwd is en dat kan je van die Tesla niet zeggen.

    • Harde3 heeft op 3 oktober 2021 geschreven:

      Zo, Karel, je hebt een model Y gezien en dan weet je dat ie niet goed gebouwd is? Knap!
      Ik heb al 2 jaar een model 3 zonder problemen, en daarvoor een Passat GTE waar ik in 4 jaar 2 keer onderweg mee ben gestrand. Bouwkwaliteit, ahumm…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)