Ford maakte gisteren bekend dat het merk de strategie voor komende jaren herziet. Het idee was om volgend jaar een compleet nieuwe elektrische SUV uit te brengen met drie zitrijen en nog een nieuwe elektrische pick-up. Die deadlines zijn nu verlegd naar 2027. De oorzaak is dat de vraag naar EV’s tegen blijkt te vallen en dat het bijzonder lastig is om winst te maken op de stekkerauto’s.

Marin Gjaja, de uitvoerend manager van de EV-tak bij Ford, spreekt met Detroit News. Hij legt uit dat de jaren van het chiptekort een verkeerd beeld schetste van de populariteit van EV’s. Mensen pakten toen wat ze pakken konden en als dat toevallig een elektrische auto was, dan pakten ze die. De kopers waren niet per se dol op EV’s, er was gewoon weinig alternatief.

Minder chiptekorten, meer benzineauto’s

En op de verkopen van de jaren toen er te weinig benzineauto’s waren, zijn de voorspellingen gebaseerd. Nu de wereld weer rustig terug naar het oude normaal gaat, kiezen meer mensen blijkbaar weer voor een benzineauto. Overigens is het niet zo dramatisch als het klinkt: in plaats van 70 procent meer EV’s, verkochten automerken 50 procent meer EV’s in de VS in 2023.

Hij geeft toe aan Detroit News dat geduld opraakt van het maken van dit soort fouten, maar hij zegt ook dat de volledige auto-industrie er een beetje naast zat: ‘De realiteit is dat we allemaal een beetje fout zaten.’ Het feit dat de concurrenten van Ford het ook nog niet voor elkaar krijgen, verzacht de pijn.

Lastig om de prijzen omlaag te krijgen

Ook is het erg lastig om de prijzen van EV’s omlaag te krijgen zonder teveel van de winst af te snoepen. ‘Alles samen zijn de prijzen van EV’s heel, heel erg uitdagend’, zegt de Ford-medewerker. De Ford-topman zegt dat ze efficiënter moeten worden in het bouwen van EV’s, zodat ze de strijd aan kunnen gaan met Tesla en andere autobouwers in het buitenland.

Automerken zitten ernaast

De verkoopverwachtingen van veel automerken zijn niet gehaald in het eerste kwartaal, volgens de Boston Consulting Group. Zo dacht Tesla in het eerste kwartaal 430.000 auto’s te verkopen. Het werden er nog geen 390.000. Dus zelfs Tesla die de prijzen drastisch verlaagd, haalt de gestelde doelstellingen niet. En dat zie je terug in de aandelenkoers.

Hybrides blijven de komende tijd belangrijk

Wat wel de goede kant op gaat, zijn de verkopen van hybrides. Deze auto’s met een verbrandingsmotor én een elektromotor spelen nog steeds een belangrijke rol. Kopers zijn er gek op en blijkbaar kunnen automerken hier wel leuk aan verdienen. BCG denkt dat de fabrikanten er verstandig aan doen om de komende vijf jaar minstens zoveel geld te investeren in hybrides als in volledig elektrische auto’s.

Ford heeft bekendgemaakt dat tegen 2030 van elk model een hybride uitvoering beschikbaar zal zijn. Dit wil overigens niet zeggen dat Ford stopt met de EV-transitie. Het merk is nog steeds op weg naar een volledig elektrisch gamma, maar wil dit moment gewoon wat later bereiken. Ford-baas Jim Farley zegt dan ook dat het bedrijf toegewijd is aan het opzetten van ‘een winstgevende EV-handel’. Daarvoor is volgens hem het juiste moment nodig voor de juiste benzine-, hybride en elektrische auto’s.

Reacties

  • hans peperkamo(schotelman) heeft op 9 april 2024 geschreven:

    En de Nederlandse Poltie gelooft nog in Ford,heeft zowel de Hybride als De Elektrische aandrijvingen omarmt,en is nu bezig via Pilot te kiezen tussen Ford of de BMW,en als de Pllot zal slagen,dan rijden de Nederlandse Politie er daar mee.Want er staan nog duizenden Ford’s te wachten,om de Nederlandse wegen te bevolken,met Politie-voertuigen?.. Ziet terug naar 21 Januarie 2024: EN DIT ZIJN DE NIEUWE POLITIE-ONDERSTEUNNENDE VOERTUIGEN. JE ZULT MAAR BIJ DE POLITIE WERKEN,EN JE VOORKEUR ZAL UIT GAAN NAAR DE BMW,VOOR MEER AANZIEN.EN DE ENGELSE-POLITIE RIJDT VOORAL VIA DE BMW UITVOERINGEN.EN DE HYBRIDE UITVOERINGEN ZIJN WEER TERUG GEGAAN NAAR DE VERKOPENDE PARTIJ,ZE VOLDEDEN VOLLEDIG NIET MEER DE POLITIE-VERWACHTINGEN.MAAR DE NEDERLANDSE INKOPERS VAN DE POLITIE INKOOP BELEID.VOOR DE FORD EN DE E-BMW GELOVEN NOG STEEDS IN HUN AANKOOPBELEID.DE DUITSE POLITIE GELOOFT MEER IN DE WATERSTOF-AUTO”S. VOORAL DE POLITIE IN BERLIN/BRANDWEER/TAXI’S/PARIS GAAT MEN STEEDS MEER OVER NAAR WATERSTOF-AUTO’S,MAAR OOK DE HYUNDAI NEXO WATERSTOF-AUTO’S,IS BIJ DIV POLITIE-KORPSEN IN DUITSLAND IN DE BELANGSTELLING.VOORAL IN PARIS GAAN 500 NIEUWE TOYOTA’S MIRAI RIJDEN ALS TAXI,KOMENDE ZOMER,EN ER RIJDEN AL 100 TAXI’S TOYOTA MIRA ROND IN PARIS.NU NOG DE NEDERLANDSE POLITIE NOG!.

    • hans peperkamp(schotelman) heeft op 9 april 2024 geschreven:

      Herstel: 23 Februarie 2024:onderwerp Dit zijn de Nieuwe Elektrische auto van de Nederlandse Poltie: als aanvulling in mijn exakte bevindingen.En heel uitgebracht de nieuwe taakverdeling van de Totale Nederlandse Politie,inzak het handhaven van géén gebruik achter het stuur en deelname aan het jachtige verkeer van tegenwordig,van het vasthouden van je smart-phone.Het is een plaag geworden,en dat veroorzaakt de vele auto-ongelukken,waar ik in terecht ben gekomen 2 jaar geleden,met alle gevolgen van dien.Het is een Nationale plaag geworden,door die NARCISTEN,die het eigen belang een voorkeur geven,dan veilig deelnemen aan het totale verkeer.Maar ook opname’s maken via de smart-phone van zeer ernstige ongelukken langsrijdend,wat verzin je!,je zult maar je eigen familie zien liggen.Hard ingrijpen van de Verkeers-Politie,en zéér hoge boete’s uitdelen.In wat voor land zijn wij Senioren terecht gekomen?.Maar het zijn Verzachtende Heelmeesters,die Zeer diepe Wonden Achterlaten.Of te wel Pathologische Leugenaars!.

      Reageer
    Reageer
  • i-DSI heeft op 7 april 2024 geschreven:

    Ford zit niet ‘een beetje fout’, maar totaal fout. Ze slagen er niet in te concurreren met Tesla, BYD en Geely
    En ze hebben heel goede banden met de fossiele industrie. Zuinige ice voertuigen bouwen is ook nooit hun sterke punt geweest. In hun plaats zou ik me heel stil houden en me concentreren op de titanen strijd met Tesla en de Chinezen.

    • Hihi heeft op 7 april 2024 geschreven:

      Concurrentiestrijd met Tesla en de Chinezen? Tesla dat alleen nog verkoopt dankzij dumpprijzen en de Chinezen die alleen maar mee kunnen doen dankzij onbeperkte subsidies vanuit de overheid en structurele industriële spionage?

      Ze kunnen zich beter op VW en Stellantis richten, die bovendien betere aanbiedingen hebben dan de bovenstaande gevallen.

      Reageer
    Reageer
  • Vita heeft op 6 april 2024 geschreven:

    Ford is een huichelaar er waren
    In 1980 al plannen v elektrische motors maar ford heeft die gewoon in de vuilbak gekieperd -good friends with
    the arabics

    Reageer
  • Menno heeft op 6 april 2024 geschreven:

    Kunnen jullie de twee dt-fouten uit dit artikel halen?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear