Financieel advies van een autowebsite aannemen is als het vastlijmen van de wc-bril: je kunt het beter niet doen, want straks zit je met gezeik. Dit bericht is dus puur voor entertainmentdoeleinden en mag niet beschouwd worden als financieel advies. Dat gezegd hebbende: we waren eventjes benieuwd wat de mensen die er wél verstand van hebben over de Tesla-aandelen te zeggen hebben.

De berichtgeving over Tesla is momenteel op z’n zachtst gezegd bipolair te noemen. Enerzijds was Tesla in het eerste kwartaal van 2024 weer de grootste EV-bouwer ter wereld, anderzijds had het merk het slechtste kwartaal in jaren achter de rug. In Nederland levert Tesla de populairste auto, tegelijkertijd zijn er berichten dat potentiële klanten worden afgeschrokken door het gedrag van Elon Musk.

De koers is aanzienlijk gezakt

Alle gedoetjes hebben zo hun uitwerking op de beurskoers. Aan het einde van het jaar stond de koers nog rond de 250 dollar (wat aanzienlijk lager is dan de 400 dollar in 2021), maar inmiddels staat de koers net onder de 170 dollar per aandeel. En dat terwijl aandelen in bedrijven als Microsoft, Amazon, Toyota en Apple momenteel erg lekker gaan. In vergelijking met de andere bekende aandelen, ziet het er niet goed uit.

Je hebt inmiddels Bitcoin voor de tweede keer gemist, voor de aandelen van Nvidia was te laat en je bent ook al geen dropshipper die woont in Dubai. Is dit dan na al die gemiste kansen hét moment om goedkoop aandelen in te slaan, zodat je over een jaartje lachend achterover kunt zitten op een wit zandstrand ergens op de Malediven?

Moet je Tesla-aandelen kopen?

We checken wat The Motley Fool te zeggen heeft. Dit investeringsadviesbureau heeft naar eigen zeggen vier keer beter rendement realiseert dan wanneer je aandelen in de 500 grootste beursbedrijven hebt. Voor de liefhebbers: ze presteren dus beter dan de S&P500. In het kort zegt dit bureau dat je op korte termijn niet rijk gaat worden van Tesla-aandelen.

Ze noemen het zelfs een ‘story stock’ – een aandeel waarvan de prijs met name beïnvloed wordt door ’toekomstige ontwikkelingen, verwachte outperformance of positieve krantenkoppen’. Het is dus een aandeel dat meegaat met de verhalen die verteld worden, en de waarde weerspiegelt niet de fundamentele waarde van het bedrijf.

Niet kopen, wel houden

The Motley Fool zegt duidelijk: ‘Natuurlijk was het een verliezende propositie om te wedden tegen Musk, een van de grootste visionairs ooit, maar investeerders moeten naar de feiten kijken en zich niet al te veel laten beïnvloeden door verheven ambities waarvan de uiteindelijke uitkomsten nog steeds omgeven zijn door veel onzekerheid. Ik denk niet dat Tesla op dit moment een slimme aankoop doet.’

In een ander artikel voegen ze toe: ‘Nieuwe beleggers moeten vermijden vandaag de aandelen te kopen. Degenen die het al bezitten, kunnen overwegen het voor de lange termijn aan te houden als ze de potentiële volatiliteit op de korte termijn aankunnen.’ Oftewel: als je nog aandelen hebt, kun je ze best vasthouden, maar ze adviseren tegen het kopen van nieuwe aandelen.

Reacties

  • Michael heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Toevallig heb ik een betaald account bij de Motley Fool. De afgelopen vijf jaar hebben ze 9 koopadviezen voor Tesla gegeven. De laatste dateert uit september 2023, terwijl de koers rond de 265 dollar stond.

    • Pedro heeft op 5 april 2024 geschreven:

      @ Michael: dan hebben ze zich ook blindgestaard op de sprookjes van Musk. Zelfs hier was al te lezen dat de product marge sinds Q2 vorig jaar fors gedaald is. Elke rationele belegger zou dat als een gevaarlijke ontwikkeling moeten herkennen.

      Reageer
    • Michael heeft op 5 april 2024 geschreven:

      En nu ik verder kijk is Tesla bij de dienst Stock Advisor nog steeds een koopwaardig aandeel dat actief aangeraden wordt om te kopen.

      Blijkbaar is er een verschil in advies tussen openbare artikelen en adviezen richting klanten.

      Reageer
    Reageer
  • Doe maar niet heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Er is een hele duidelijke reden waarom die koers zo onderuit gaat: de marges zijn gekelderd (om de verkopen in stand te houden), de ontwikkeling loopt achter, betrouwbaarheid is een groot probleem en de after sales ervaringen zijn beroerd. Dan laten we de ontspoorde CEO nog buiten beschouwing.

    • Freek heeft op 5 april 2024 geschreven:

      Voor institutionele beleggers staan inderdaad alle signalen op rood. De koersval valt ook samen met het moment waarop bleek dat de marges van Tesla per auto ingestort zijn en lager liggen dan bij de meeste andere fabrikanten. De enige reden waarom ze onder aan de streep nog een acceptabel resultaat maken is gelijk een groot probleem: ze investeren te weinig in R&D, kwaliteit en service.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear