De Ford GT kreeg een V6, de bestverkopende pick-up van Ford kreeg een V6 en de nieuwe Mustang doet het met een viercilinder. Maar dacht je nu echt dat Ford het kon laten om een loeigrote pick-up met een enorme V8 te bouwen die elke koe, trailer, vrachtwagen, spaceshuttle en iedereen z’n moeder uit de modder kan trekken?

Kijk vol ontzag naar de nieuwe Ford F-Series Super Duty met een van de grootste motoren die je op dit moment kunt kopen: een gietijzeren, turboloze, 7,3-liter achtkoppige beul. En toch durft het merk nog termen als ‘efficiëntie’ in het persbericht te gebruiken. De Amerikanen compenseren (dat doen ze sowieso) ruimschoots voor het gebrek aan humor bij de Duitsers.

Je moet heel goed zoeken, en in heel andere segmenten, als je een nóg grotere motor wilt. De allesvernietigende W16 in de Bugatti Chiron meet 8 liter. Dat is slechts 0,7 liter meer. De V12 in de BMW M760Li is slechts 6,6 liter groot. De Dodge Viper hád een 8,4-liter V10, maar die is inmiddels uit productie.

Maar, eh, hoeveel koppel heeft de Ford F-Series Super Duty?

Ford verwacht dat het ‘de krachtigste V8 in zijn klasse’ is. Het probleem: over de hoeveelheid vermogen of koppel rept het merk nog met geen woord. Als het koppel dat van de diesel-V8 in de Ford F-Series Super Duty overstijgt, praten we over meer dan 1.270 Nm koppel. Een tientrapsautomaat mag de krachten verwerken.

Oh, en vind je het allemaal net even iets té, dan kun je ook nog een paar schattige compacte motoren krijgen in de Ford F-Series Super Duty. Gewoon, een 6,7-liter diesel-V8 of een 6,2-liter benzine-V8. Maar dan ben je wel het lachertje van de ranch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear