Alle wereldwijde initiatieven tot brandstofbesparing ten spijt, heeft Ford Australia twee sedans met spierballen gelanceerd gebaseerd op de nieuwste Falcon. Niet één krachtige motor, maar twee exemplaren volgens het principe dat er geen substituut is voor kubieke centimeters.
 
De 4-liter zescilinder lijnmotor perst er met turbo zonder problemen 415 pk uit, terwijl de 5,4- liter V8-motor met 422 pk nauwelijks beter scoort. Wat betreft uitmonstering en aankleding is er een hele serie omheen gefantaseerd, allemaal voorzien van Brembo remmen, zes airbags en Dynamic Stability Control.
 
Australiërs zijn niet bang kleur te bekennen. Schuin van voren lijkt het wel een tegenhanger van de Evolution X of de Impreza STi, maar zien we achterkant en profiel, dan is het gewoon een fantasieloze dertien in een dozijn sedan. Australië blijkt echt een eiland!
 
De V8 is absolute onzin, omdat zijn koppel van 551 Nm wordt overtroffen door de zespitter met turbo (565 Nm). Maar ja, er zijn nu eenmaal vliegende doctoren die niets anders dan een slurpende achtcilinder willen. Wie zelf wil schakelen kan dat met de Tremec bak uit de Ford Mustang of automatisch in zes trappen met ZF.

Reacties

Meer van TopGear