
Dit is het dan: de productie van de Ford Fiesta is gestopt. De laatste Fiesta is van de productieband gerold in Keulen en dat mag je gerust het einde van een tijdperk noemen. De productie van de Fiesta begon in 1976 en duurde daarna zeven generaties. Zelfs nu nog worden er iedere maand een stuks of 200 Fiesta’s in Nederland op kenteken gezet. In 2018 kroonde we hem zelfs tot TopGear Auto van het Jaar.
Maar helaas: de winstmarges op kleine auto’s zijn te klein en het merk moet ruimte creëren in de fabrieken voor EV’s. ‘Bij Ford Europa gaan we snel over op een elektrische toekomst’, schrijft het bedrijf in een verklaring. ‘Als onderdeel van deze overgang wordt de productie van de Fiesta in Keulen stopgezet op 7 juli 2023 en begint een nieuw tijdperk in het Keulen Electric Vehicle Center.’
Ford is gestopt met de Fiesta, maar de rallywereld niet
Toch zijn we nog niet helemaal af van de Fiesta. ‘Hoewel de productie van de Fiesta in juli stopt, blijft hij als rallyauto te koop via onze partners bij M-Sport waar de Fiesta nog een tijdje een belangrijk onderdeel van de rallywereld zal zijn’, zegt Ford. Er is nog meer goed nieuws. Ford bevestigt aan TopGear dat de laatste twee Fiesta’s die ooit gebouwd worden, behouden blijven in de ‘Heritage Centers’ in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Laten we het positief afsluiten en denken aan alle herinneringen die we hebben met de Fiesta. Of het nu is als eerste auto, als lesauto of als auto van je oma: iedereen heeft wel een gedachte bij de Fiesta. Heb een fijn pensioen, Fiesta. En bedankt voor alle herinneringen.
Eén reactie op “Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Jammer dat deze keuze is gemaakt. EV is natuurlijk wel leuk maar voor de meeste autorijders niet financieel haalbaar om nog maar te zwijgen van de gebrekkige infrastructuur. Ikzelf rij Ecosport en die ondergaat hetzelfde lot, uit productie! Nu dus opzoek naar een ander merk met een gelijkwaardig en betaalbare auto.