
Dit is het dan: de productie van de Ford Fiesta is gestopt. De laatste Fiesta is van de productieband gerold in Keulen en dat mag je gerust het einde van een tijdperk noemen. De productie van de Fiesta begon in 1976 en duurde daarna zeven generaties. Zelfs nu nog worden er iedere maand een stuks of 200 Fiesta’s in Nederland op kenteken gezet. In 2018 kroonde we hem zelfs tot TopGear Auto van het Jaar.
Maar helaas: de winstmarges op kleine auto’s zijn te klein en het merk moet ruimte creëren in de fabrieken voor EV’s. ‘Bij Ford Europa gaan we snel over op een elektrische toekomst’, schrijft het bedrijf in een verklaring. ‘Als onderdeel van deze overgang wordt de productie van de Fiesta in Keulen stopgezet op 7 juli 2023 en begint een nieuw tijdperk in het Keulen Electric Vehicle Center.’
Ford is gestopt met de Fiesta, maar de rallywereld niet
Toch zijn we nog niet helemaal af van de Fiesta. ‘Hoewel de productie van de Fiesta in juli stopt, blijft hij als rallyauto te koop via onze partners bij M-Sport waar de Fiesta nog een tijdje een belangrijk onderdeel van de rallywereld zal zijn’, zegt Ford. Er is nog meer goed nieuws. Ford bevestigt aan TopGear dat de laatste twee Fiesta’s die ooit gebouwd worden, behouden blijven in de ‘Heritage Centers’ in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Laten we het positief afsluiten en denken aan alle herinneringen die we hebben met de Fiesta. Of het nu is als eerste auto, als lesauto of als auto van je oma: iedereen heeft wel een gedachte bij de Fiesta. Heb een fijn pensioen, Fiesta. En bedankt voor alle herinneringen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Helaas: Het lijkt erop dat de Ford Fiesta dood is en geen opvolger krijgt

De Ford Fiesta Active X lijkt misschien voor empty-nesters, maar vergis je niet

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Jammer dat deze keuze is gemaakt. EV is natuurlijk wel leuk maar voor de meeste autorijders niet financieel haalbaar om nog maar te zwijgen van de gebrekkige infrastructuur. Ikzelf rij Ecosport en die ondergaat hetzelfde lot, uit productie! Nu dus opzoek naar een ander merk met een gelijkwaardig en betaalbare auto.