We zien op dit moment een paar dingen gebeuren in de autobranche. Elektrificatie is een dingetje, auto’s zitten vol met veiligheidssystemen en klanten willen SUV’s en crossovers. Ergo, we zien overal elektrische crossovers. Dit is heel erg zonde, want het betekent dat sommige geweldige auto’s er niet meer zijn. Een van die slachtoffers is de Ford Fiesta. Die auto staat op het punt om terug te keren, maar dan wel op bijzondere wijze.

Het ontwikkelen van een auto kost heel erg veel geld, of het nu een goedkope of een dure is. Bij een goedkope auto heb je het nadeel dat de winstmarges kleiner zijn. Vanwege alle strenge EU-eisen hebben de meeste merken het opgegeven en zien we weinig kleine auto’s in het A- en B-segment. Het loont de moeite niet.

U kunt geen betaalbare Ford meer kopen. Mag dat?

Dat is een van de redenen dat Ford geen nieuwe Fiesta in de showrooms heeft staan. Koop maar een Puma, die kost exact evenveel om te maken maar daar verdient het merk een paar duizend euro per unit meer aan. Desondanks kriebelt het wel een beetje bij Ford. Want kom op, het is Ford, een groot merk in dat in vele segmenten actief moet zijn, ook de betaalbare.

Vernieuwd Ford Fiesta

Aan AutoExpress laat Martin Sander (marketing directeur) weten dat ze wel degelijk aan het broeden zijn op een compacte hatchback. De samenwerking op het gebied van elektrische auto’s tussen Ford en Volkswagen omschrijft hij als ‘heel, heel, heel erg succesvol’. Ook sluit hij zeker niet uit dat Volkswagen en Ford wederom gaan samenwerken op het gebied van EV’s.

Kleine Ford op Volkswagen-basis

Ford verkoopt op dit moment de Capri en Explorer, die onderhuids op dezelfde basis staan als de Volkswagen ID.4. De nieuwe kleine Fordjes komen – als we de hint van de VW marketingdirecteur goed interpreteren – wederom op basis van een VW te staan. In dit geval gaat het om het MEB Entry-platform. Qua laadsnelheid (135 kW) en range (ongeveer 400 kilometer) is het niet wereldschokkend, maar qua kostprijs wel.

Lees ook: Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Op die manier zou Ford alsnog een kleine hatchback in het gamma kunnen hebben, die qua prijs onder de Puma zit. Van die Puma komt binnenkort een elektrische versie, die technisch compleet anders is, maar er hetzelfde uitziet. Daarnaast hebben we wel een beetje slecht nieuws, want over de Ford Focus wordt met geen woord gerept. Die gaat halverwege dit jaar uit productie, zonder dat er een opvolger voor klaar staat. Misschien maar een Focus-badge op een Golf plakken?

8 reacties op “De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)”

  1. Ik denk dst Ford zich in de vinger heeft gesneden met dat verkleinen van die motortjes 3 Pitter 1000 cc en dan 125 pk eruit trekken. Onmogelijk dat zo’n motorke 300000 km meegaat. Kijk eens naar Mazda die doen daar niet aan mee. Atmosferische motor 2 ltr erin met nieuwe techniek. Spreekt de mensen veel meer aan dan zo’n pruttelaartje. Rij met volle tevredenheid al 14 jaar een focus 2ltr verbruik rond de 1 op 13 a 14. Inmiddels 325000 op de teller met nog altijd de eerste koppelingsplaten. Zo jammer dat dat de focus maar ook de Fiesta en of escort niet meer bestaan. Als de focus nog te krijgen was met een fatsoenlijke motor erin ging ik ervoor. De kuga met die 15 ecoboost is ook te krap bemeten motorke moet veel te hard werken. Ja de nieuwe kuga heeft een 2,5 ltr erin liggen. Hierbij is alleen een hybride versie te krijgen. Waarom niet 1 met alleen een verbrandingsmotor. Ja Europese regelkes die ons opgedrongen worden. 1 Europa hoe het hun het beste uitkomt. Kijk alleen al eens naar de benzine prijzen hier en ons omringende landen etc etc…. Natuurlijk zijn er mensen die weg zijn van de ev maar vind ze er niet echt mooi uit zien. Al die futuristische modelekes pff krijg er geen kijk op..

  2. “ klanten willen SUV’s en crossovers”, dat willen klanten niet, dit wordt opgedrongen door fabrikanten. Zelf moest ik een tijdje rijden in een Opel Mokka X, wat een verschrikking om te rijden. Ook een Nissan Qashqai gereden, je kan beter een gemotoriseerde zeecontainer rijden….

    Het is echt doodzonde dat Ford zowel de Fiesta als de Focus in de afvalcontainer heeft gegooid.

    Samenwerking met VW? Tsja als ze dan niet die touchscreenbediening overnemen en wel een echt Ford onderstel gebruiken dan maakt het chassis niet veel uit, dat kunnen ze bij VW ook goed.

  3. Het zijn ondingen, die bovendien vanwege het grotere oppervlak meer luchtweerstand hebben. En dan wordt van de andere kant ons van de politiek opgelegd dat we zuiniger met energie moeten omgaan. En dat met zulke kleine vrachtwagens? Ammehoela.

  4. Denk het niet Job! Wel klaar met die SUF’s. Tijd voor meer hatcbacks, sedans, stations en coupé’s.

  5. Ze zouden de focus wel moeten verder zetten. Maak er een premium hatch van in het C-segment. Genoeg animo voor… Zal wel teveel concurreren met de golf, en dat wilt VW natuurlijk niet in een samenwerking met Ford..

  6. Waarom niet het Focus model verhogen naar een SUV.
    Gegaradeerd een succes !
    Dat is wat vele Europe’s klanten wensen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *