
Had de Ford Fiesta ST meer vermogen nodig? Eigenlijk niet. TopGears Auto van het Jaar deed het prima met 200 pk en 290 Nm. De Britse tuner Mountune dacht er iets anders over en komt met de Ford Fiesta ST Mountune.
Hoe snel is de Ford Fiesta ST Mountune?
Maak je maar geen zorgen over je garantie, je geliefde Ford Fiesta ST blijkt gedekt door Ford zelf. Mountune geeft de Ford Fiesta ST een extra kick door 225 pk en 340 Nm aan koppel te leveren. We besparen je het hoofdrekenen, dat is 25 pk meer en 50 Nm meer aan koppel. Netjes.
In feite heeft de 1,5-liter driecilinder van Mountune meer vermogen dan de originele Ford Focus RS. Die hot hatch had slechts 215 pk. Het verschil is minimaal, maar het scheelt je wel een halve seconde in de 0-100 km/u-sprint. De Ford Fiesta ST Mountune doet dat nu in 6,0 seconden. De sprint van 50-100 km/u scheelt je maar liefst een hele seconde.
Bedien de Ford Fiesta ST Mountune met je telefoon
Maar het draait bij deze Fiesta niet alleen maar om brute kracht. Mountune heeft een app voor je smartphone gemaakt, genaamd ‘mTune Smartflash’. Klinkt een beetje lomp, niet? Het enige fysieke dat verandert aan de auto, is een high-flow inlaatkit. Zodra die erop zit, bedien je het vermogen via de app door middel van een bluetooth-signaal.
Dus in Stock-modus krijg je de standaard 200 pk. Kies je voor de Performance-modus, dan komt de upgrade tot leven samen met een bruter uitlaatgeluid. Er is nog een derde modus, maar deze doet niks met het vermogen van de Ford Fiesta ST Mountune. De anti-diefstalmodus zorgt ervoor dat je hot hatch niet meer bruikbaar is, totdat jij de blokkade opheft met je smartphone. Een soort van tweede sleutel voor je auto, dus. Zorg er wel voor dat je telefoon voldoende is opgeladen als je uitstapt.
Dus mocht je nog van plan zijn om een tripje naar het Verenigd Koninkrijk te maken met je Ford Fiesta ST, breng dan een extra 560 euro mee en bezoek meteen even Mountune voor de upgrade.
Meer van TopGear


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
