
Had de Ford Fiesta ST meer vermogen nodig? Eigenlijk niet. TopGears Auto van het Jaar deed het prima met 200 pk en 290 Nm. De Britse tuner Mountune dacht er iets anders over en komt met de Ford Fiesta ST Mountune.
Hoe snel is de Ford Fiesta ST Mountune?
Maak je maar geen zorgen over je garantie, je geliefde Ford Fiesta ST blijkt gedekt door Ford zelf. Mountune geeft de Ford Fiesta ST een extra kick door 225 pk en 340 Nm aan koppel te leveren. We besparen je het hoofdrekenen, dat is 25 pk meer en 50 Nm meer aan koppel. Netjes.
In feite heeft de 1,5-liter driecilinder van Mountune meer vermogen dan de originele Ford Focus RS. Die hot hatch had slechts 215 pk. Het verschil is minimaal, maar het scheelt je wel een halve seconde in de 0-100 km/u-sprint. De Ford Fiesta ST Mountune doet dat nu in 6,0 seconden. De sprint van 50-100 km/u scheelt je maar liefst een hele seconde.
Bedien de Ford Fiesta ST Mountune met je telefoon
Maar het draait bij deze Fiesta niet alleen maar om brute kracht. Mountune heeft een app voor je smartphone gemaakt, genaamd ‘mTune Smartflash’. Klinkt een beetje lomp, niet? Het enige fysieke dat verandert aan de auto, is een high-flow inlaatkit. Zodra die erop zit, bedien je het vermogen via de app door middel van een bluetooth-signaal.
Dus in Stock-modus krijg je de standaard 200 pk. Kies je voor de Performance-modus, dan komt de upgrade tot leven samen met een bruter uitlaatgeluid. Er is nog een derde modus, maar deze doet niks met het vermogen van de Ford Fiesta ST Mountune. De anti-diefstalmodus zorgt ervoor dat je hot hatch niet meer bruikbaar is, totdat jij de blokkade opheft met je smartphone. Een soort van tweede sleutel voor je auto, dus. Zorg er wel voor dat je telefoon voldoende is opgeladen als je uitstapt.
Dus mocht je nog van plan zijn om een tripje naar het Verenigd Koninkrijk te maken met je Ford Fiesta ST, breng dan een extra 560 euro mee en bezoek meteen even Mountune voor de upgrade.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Helaas: Het lijkt erop dat de Ford Fiesta dood is en geen opvolger krijgt

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
