
Het gaat niet zo goed met de kleine hot hatches in Nederland. Zoals bij de leukste auto’s het geval is, lijden ze aan terminale BPM. Voor een hete B-segmenter betaal je snel 30.000 tot zelfs 46.490 euro.
Maar nu is hier de nieuwe Ford Fiesta ST. Hij ruilde zijn viercilinder om voor een driecilinder. Geen ramp, aangezien de 1.5 Ecoboost zich al vaak heeft laten zien als een topmotor(tje). Plus: als hiermee een van de leukste hot hatches ook nog eens de best betaalbare wordt, is het een win-win-situatie.
Geef ons die Ford Fiesta ST-prijs
In de foldertjes op de site van de importeur vinden we de Ford Fiesta ST-prijs. En, helaas. De absente cilinder wist niet genoeg CO2-uitstoot mee te nemen om het koopje van de eeuw te creëren. Ford vraagt zelf 19.637 euro voor de Ford Fiesta ST. Maar nadat de overheid ‘m door de BPM-molen gehaald heeft, mag je 31.970 euro aftikken.
Afschrijven dus, die Ford Fiesta ST?
Ho, nou, wacht even. Goed, hij kost dus 1.879 euro meer dan een Polo GTI (die een tweeliter heeft). Het gaat echter niet om het formaat van je motor, het gaat om wat je ermee doet. Of eigenlijk: het gaat om rijplezier.
We mochten er al eventjes in rijden en we kunnen je vertellen: hij is hilarisch. Het enige moment dat je geen plezier hebt in de Ford Fiesta ST, is wanneer je in de file staat. Een volledige review lees je hier binnenkort. Begin maar met sparen.
Thanks Marcel voor de tip!
Meer van TopGear


De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Vernieuwde Ford Fiesta komt ook als ST

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

Hete hatch van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

Hyundai i30 N vs Ford Fiesta ST

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
