Wil je niet zomaar een tweedehands auto kopen, maar de béste tweedehands auto? Laat je in een bad van zekerheden glijden: dit zijn de auto’s waarmee je niet kúnt verliezen, de keuzes waarvoor je niet eens fantasie nodig hebt.

Als je iets zoekt dat over talloze talenten beschikt en je elke dag vrolijk stemt (oké, misschien tot je ‘m wegbrengt voor een onderhoudsbeurt), overweeg dan een van deze drie. Of scrol nog iets verder naar beneden voor meer TopGear-tips over tweedehandsjes en de huidige occasionmarkt.

Ford Fiesta ST – vanaf ca. € 15k

Prijs toen: € 32.990
Voor: Ooit de TopGear Auto van het Jaar, dé hot hatch, dik uitgerust, geen bekende minpunten
Tegen: Huidige ST’s beginnen net tegen deze prijs te lopen, maar de vorige was ook top

Geloof ons nou maar: deze auto is zo fundamenteel briljant en hilarisch dat we hem in 2018 zelfs uitriepen tot onze ‘overall’ Auto van het Jaar – in een gezelschap van supercars. En precies die auto begint nu (bijna; de meeste zijn nog net iets duurder) in ons voordeligste budget te vallen. De vorige generatie ST was trouwens ook formidabel: die had een 1,6-liter viercilinder en een door knoppen overbevolkt interieur, maar zit al jaren onder de 15k – voor zo’n 10k heb je een absolute topper. Als je dan toch een tweedehands auto gaat kopen…

In 2018 durfde Ford het aan serieus te gaan rotzooien met het ST-recept. Er kwam een slimme 1,5-liter driecilinder met cilinderuitschakeling, waardoor je op de snelweg eenvoudig zomaar 1 op 20 kunt rijden. (Maar ga trappen en ze worden dorstig: we hebben op een gedenkwaardige rit over de Route Napoléon ooit 1 op 6 voor elkaar gekregen. Echt waar.) Er zijn ook rijmodi (Normal, Sport, Track) met gereduceerde stabiliteitscontrole en meer motorgeluid. Klinkt overdreven voor een ‘klassieke’ hot hatch, maar het resultaat mag er wezen: hij is comfortabeler en nog leuker ook. Hij is onlangs gefacelift, dus let op de advertenties en je kunt echt een goede deal binnenharken voor aanzienlijk minder geld dan ie nieuw moet kosten.

Porsche 981 Cayman – vanaf circa € 25k

Prijs toen: € 67.049
Voor: Een van Porsches beste onderstellen ooit, met de goede motor. Kan hoge kilometerstanden goed hebben
Tegen: Voor dit geld krijg je alleen een 2.7, dus heel snel is ie niet. Bereid je voor op vernederingen door dieseltaxi’s

Vraag iemand die een béétje iets van auto’s weet welke tweedehands sportauto je moet kopen voor minder dan 30k, en het antwoord zal zijn: een Porsche. Ah, te 911 of niet te 911? Nou, voor dit budget krijg je een nette 996 en misschien een vroege 997. Of dit: wellicht de puurste Porsche-sportauto van de eeuw.

De tweede generatie Cayman was lager en breder dan de eerste, wat hem stance en zelfvertrouwen opleverde. Motoren waren een 2,7-liter boxer die meer dan 100 pk per liter leverde, en een toffere 3.4 boxer in de Cayman S. Het interieur is een stuk volwassener dan dat van de eerste generatie, en dat was maar goed ook. In alle eerlijkheid is voor dit geld die eerste generatie een makkie, maar de tweede nog lastig. Die is echter wel zoveel fijner dat het ook loont om over de grens te kijken. Of je pakt een S van de eerste generatie; dan maar minder interieur en uitstraling. Of je zorgt dat je voor iets meer geld een tweedehands auto kunt kopen…

De prijzen zijn redelijk stabiel, waarschijnlijk omdat dit de laatste zescilinder Cayman was voordat Porsche de overstap naar rauwe viercilinders maakte, wat we ze nog steeds niet helemaal hebben vergeven. De boxers missen misschien dat beetje koppel, maar ze op toeren jagen om toch aan die versnelling te komen, is niet bepaald een straf.

BMW M5 Competition – vanaf een ton, ongeveer

Prijs toen: heel veel
Voor: Monstrueuze snelheid, bizarre luxe, voor BMW’s huidige doen redelijk understated
Tegen: Forse onderhoudskosten, forse kosten eigenlijk sowieso. Maar ja, twee ton aan M…

Jawel, de recentste supersedan van BMW. En niet zomaar een M5, maar de M5 Competition, die 625 pk heeft en er een heftiger ophanging bij doet. En dit is een tweedehands auto die je kunt kopen voor vijf cijfers minder dan je voor die lelijke nieuwe M3 moet ophoesten. Ja, nou luister je, hè? De Competition was oorspronkelijk een upgradepakket voor de gewone M5, maar werd een eigen model. Overigens: een reguliere gebruikte M5 van deze generatie doet zo’n 80k, en zoveel minder auto heb je daar nou ook weer niet aan. Ook zeer het overwegen waard.

De power komt van een 4,4-liter V8 met twee turbo’s, maar het grotere nieuws was zijn vierwielaandrijving. De focus ligt vooral op de achterwielen, maar je kunt ook gewoon all the way gaan en er een pure achterwielaandrijver van maken. Een nadeeltje is dat ze nog te nieuw zijn om iets te kunnen zeggen over mogelijke nachtmerries qua betrouwbaarheid. Eigenaren klagen op dit moment vooral over de ‘tranen in je ogen’-kosten van een servicebeurt, en daarbij zul je de ‘premium loodvrij’ en je banden er in respectabel tempo doorheen jagen. Belasting en verzekering zijn evenmin gezellig, en dan is er nog het aloude ‘de vraag is niet óf een M kapotgaat, maar wanneer’. Dat klopt niet altijd, maar oh wee: dán ben je aan de beurt…

Voor wie toch liever wat zuinigers heeft, hebben we hier nog wat aanraders met een laag verbruik!

Tweedehands auto kopen? Meer tips van TopGear

Vijf van de beste voor € 5k of minder

– BMW X5 (E53) V8: Voor dit geld zijn er veel diesels, maar ook een handjevol V8’jes. Je weet wat je te doen staat

– Audi TT Quattro: Een designklassieker die alleen maar mooier is geworden. Voor dit geld kun je (soms) zelfs een roadster vinden

– Renault Laguna Coupé: Het spreekwoordelijke ‘veel auto voor je geld’. Nooit een groot succes geweest, dus wel even zoeken

– Toyota iQ: Koop wat Aston-logo’s, hang een ovenrek aan de voorkant en doe alsof je een Cygnet rijdt

– Honda FR-V: Net iets te veel kinderen verwekt? Dan is dit de manier om ze (soort van redelijk cool) te vervoeren

Waarom is het nu zo duur om een tweedehands auto te kopen?

Als je de afgelopen twaalf maanden hebt geprobeerd een occasion te kopen, ben je waarschijnlijk bleek weggetrokken van de prijsstijgingen die je hebt mogen constateren. AutoScout24 meldde eind vorig jaar dat alleen in 2021 de gemiddelde prijs van een tweedehands auto met zo’n 15 procent was gestegen. En in 2020 waren die prijzen ook al niet gedaald – integendeel. Hoewel die trend nu iets af lijkt te nemen, is het zeker nog niet voorbij.

Waar ligt dat aan? Nou, het bekende gebrek aan computerchips heeft als gevolg dat bij de levering van zo’n beetje alle nieuwe auto’s vertragingen zijn opgetreden. Dat betekent weer dat leaseperiodes worden verlengd en mensen in hun auto blijven rijden tot er een nieuwe beschikbaar is. Het aantal verse tweedehandsjes neemt dus af, wat de prijzen doet stijgen. Daarbij schijnt ook de pandemie een duit in het zakje te hebben gedaan – er was meer vraag naar ‘individueel vervoer’ omdat mensen geen zin meer hadden in trein of bus.

Alle categorieën zijn duurder geworden, maar vooral MPV’s (die waren ook heel goedkoop en konden dus meer stijgen) en auto’s als de Golf, Astra en Focus. Wat je nu het best kunt doen? Geduld hebben. Je hebt het niet van ons, maar de verwachtingen zijn dat medio volgend jaar de boel weer enigszins zal normaliseren en ook de prijzen van occasions weer naar hun meer reguliere niveau zullen gaan.

De occasionprijzen stijgen? Top! Ik moet van iets af

Als je van plan bent een nette gebruikte auto te verkopen, dan is dit het moment. Het enige dingetje is het gebruikelijke dingetje: nu de prijzen zo hard stijgen, wordt jouw winst geheel tenietgedaan doordat je ook weer meer betaalt als je een tweedehands auto gaat kopen. De enige manier om te ‘winnen’, is nu verkopen en op de een of andere manier niet kopen tot later.

Dat gezegd hebbende, de prijzen voor goed onderhouden ‘normale’ auto’s met een redelijke kilometerstand zijn nog steeds enorm in het voordeel van de verkoper. Zelfs de prijzen van hun ‘minder goed bedeelde broertjes’ zien er goed uit. En het is niet alleen de gebruikelijke drie jaar oude ex-leaseauto met 90k op de klok die een prijsimpuls krijgt – alle aanvoer- en voorraadellende betekent dat ook de voormalige muurbloempjes (op dit moment) in waarde omhooggaan.

Zoals altijd zul je, om de beste prijs te krijgen, je auto moeten voorbereiden op de verkoop. Een (professionele) schoonmaakbeurt van 100 euro kan je zomaar 500 euro méér opleveren, bijvoorbeeld, en goed onderhoud levert dividend op. Het is trouwens interessant om je te verdiepen in hoe seizoensgebonden de autoverkoop is en hoeveel er de laatste jaren veranderd is. Er wordt veel meer online verkocht, en verkopen op de juiste tijd (en via het juiste platform) kán meer opleveren.

Is het verstandig om een gebruikte EV te kopen?

Zo’n beetje één op de vier nieuw verkochte auto’s is tegenwoordig elektrisch. Ze hebben dat stokje van diesels overgenomen. Geen wonder. Ze zijn goedkoper in het gebruik, rijden beter en laadmogelijkheden nemen hand over hand toe. Om precies diezelfde redenen zijn veel mensen die een tweedehands auto willen kopen, iets ‘waar de kop vanaf is’, ook op zoek naar een elektrische.

Probleem. Een jaar of drie, vier geleden was nog maar één op de 50 nieuwe auto’s een elektrische, dus dat is ook zo’n beetje de verhouding in het tweedehands aanbod. Dat drijft de prijzen op. Daarbij, vóór 2018 waren er nauwelijks redelijk geprijsde EV’s met een enigszins fatsoenlijke actieradius. Sindsdien hebben de pandemie en het chiptekort nieuwe verkopen onder druk gezet. Goede gebruikte zijn dus moeilijk te vinden en kopers bieden er enorme bedragen voor.

Ondertussen willen fabrikanten maar wat graag nieuwe EV’s verkopen, omdat ze goed zijn voor hun gemiddelde uitstootcijfers. Dat komt tot uiting in goede financieringsdeals. Tel daarbij de subsidies en de hoge restwaarde op, en je komt uit bij prima (private-)leaseprijzen. En zo doet zich de wonderlijke en zeldzame situatie voor dat je met een nieuwe nog weleens beter af kon zijn dan met een gebruikte. Je krijgt méér auto, kunt hem zelf samenstellen en bent nauwelijks duurder, en soms zelfs voordeliger uit.

Zal dit veranderen? Langzaam. Subsidies worden minder, het chiptekort houdt een keer op. Maar het zal nog jaren zo zijn dat het aanbod aan EV’s de vraag overstijgt. We hebben het eerder gezien, midden jaren tachtig tot midden jaren negentig… Toen iedereen een tweedehands auto met dieselmotor wilde kopen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)