
Man man, wat duurde het lang voor Ford die fijne kleine Fiesta ein-de-lijk met een waardig motortje uitrustte. Hij werd ooit aangekondigd, we werd gepapt en natgehouden, maar nu is ie er dan eindelijk: de Fiesta ST. Met 180 pk!
Of nee, wacht. Dit mag dan officieel de productieversie zijn, hij is er nog lang niet. Want zo is Ford: wie wat bewaart, die heeft wat. En anders leidt het maar te veel af van de B-Max-introductie. Je weet wel, die ene auto die in 1986 werd aangekondigd en nu dan op de markt gebracht wordt.
Goed, verdoofde mussen ten spijt weten we nu in ieder geval wel alle ins and outs van de Fiesta ST. Zo stuwt het 1.6-turbomotortje hem in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/u, bereikt ie een top van meer dan 220 km/u en is ie ondanks dit alles toch 20 procent schoner dan zijn voorganger.
Dankzij een aangepast (verlaagd) onderstel en eTVC (torque vectoring control, oftewel de remmen op individuele wielen toepassen om doorslippen te voorkomen tijdens acceleratie in bochten) zal het een feestje zijn om deze Fiesta op te jagen. Ook leuk: dikke Recaro-stoelen. En MyKey, een sleutel die je aan je onverantwoordelijke zoontje mee kunt geven, waarna ie slechts ongeveer 4 van de 180 pk kan gebruiken en zich dus moeilijk te pletter kan sturen.
We zouden graag nog meer willen vertellen over de Fiesta ST, maar dan maken we je alleen maar nodeloos enthousiast. Kijk maar of je ‘m over een jaar nog steeds zo leuk vindt, want pas in 2013 staat ie bij de dealer. Zucht.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Helaas: Het lijkt erop dat de Ford Fiesta dood is en geen opvolger krijgt

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
