Ford Fiesta ST willen we nú

Man man, wat duurde het lang voor Ford die fijne kleine Fiesta ein-de-lijk met een waardig motortje uitrustte. Hij werd ooit aangekondigd, we werd gepapt en natgehouden, maar nu is ie er dan eindelijk: de Fiesta ST. Met 180 pk!

Of nee, wacht. Dit mag dan officieel de productieversie zijn, hij is er nog lang niet. Want zo is Ford: wie wat bewaart, die heeft wat. En anders leidt het maar te veel af van de B-Max-introductie. Je weet wel, die ene auto die in 1986 werd aangekondigd en nu dan op de markt gebracht wordt.

Goed, verdoofde mussen ten spijt weten we nu in ieder geval wel alle ins and outs van de Fiesta ST. Zo stuwt het 1.6-turbomotortje hem in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/u, bereikt ie een top van meer dan 220 km/u en is ie ondanks dit alles toch 20 procent schoner dan zijn voorganger.

Dankzij een aangepast (verlaagd) onderstel en eTVC (torque vectoring control, oftewel de remmen op individuele wielen toepassen om doorslippen te voorkomen tijdens acceleratie in bochten) zal het een feestje zijn om deze Fiesta op te jagen. Ook leuk: dikke Recaro-stoelen. En MyKey, een sleutel die je aan je onverantwoordelijke zoontje mee kunt geven, waarna ie slechts ongeveer 4 van de 180 pk kan gebruiken en zich dus moeilijk te pletter kan sturen.

We zouden graag nog meer willen vertellen over de Fiesta ST, maar dan maken we je alleen maar nodeloos enthousiast. Kijk maar of je ‘m over een jaar nog steeds zo leuk vindt, want pas in 2013 staat ie bij de dealer. Zucht.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken