En jij krijgt een Ford Focus. En jij krijgt een Ford Focus. En jij krijgt een Ford Focus! Iedereen krijgt een nieuwe Ford Focus! Of nou, krijgen, krijgen. Elke doelgroep krijgt een eigen versie van de Focus.
In ruil voor geld, dat is. Het maakt niet uit of je een surfplankbezitter bent (Active), een of meer mooie huizen bezit (Vignale), er sneller uit wilt zien dan je daadwerkelijk gaat (ST-Line) of wanneer je graag in de kerk bleef voor het slotnummer (Wagon).
Ford gooit in één soepele beweging alle vier de varianten over de boeg. Geen uitgekiende gefaseerde PR-campagne waarbij we elke twee weken een halve foto van een nieuwe carrosserievorm zien. Best fijn.
Het was fijn geweest als men even had gemeld dat Peter Schreyer (de designer van Kia/Hyundai) is verhuisd naar Ford. Geintje, natuurlijk, maar we kunnen de overeenkomsten tussen de i30 en de Ford Focus niet ontkennen. Ford spreekt zelf over een ‘Human-Centric Designfilosofie’, vol gebruikersgerichte elementen.
Motoren nieuwe Ford Focus
De nieuwe Ford Focus is compleet nieuw, op de motoren na. De 1.0 EcoBoost (100 en 125 pk) en 1.5 EcoBoost (150 en 182 pk) zijn doorontwikkelingen van de driecilinders die we al kennen. Beide benzinemotoren passen cilinderuitschakeling toe om brandstof te besparen. Dit is een primeur voor driecilindermotoren.
Voor dieselaars is er een 1.5-dieselmotor (95 en 120 pk) en voor de groot-caravanbezitter is er een 2.0 EcoBlue (150 pk). Wie een automaat bestelt, mag de bak bedienen met een draaiknop.
Slimmigheden Ford Focus
Zoals elke nieuwe auto zit de Ford Focus tjokvol bemoeitechniek met als doel de auto, de bestuurder en omstanders minder dood te laten gaan. Denk aan rijstrook-assistent, parkeerhulp, een automatische noodrem en ontwijkhulp.
Handig is de automatische verlichting. De camera kijkt 65 meter vooruit om te zien hoe de wegbelijning over het asfalt kruipt. Het systeem begint dan al met richten. Ook herkent het systeem verkeersborden en schijnt bij zodat je ziet hoe hard je mag.
Continuously Controlled Damping
Innovatief durven we de nieuwe Ford Focus niet direct te noemen. Hij onderscheidt zich niet direct van zijn concurrenten, in ieder geval. Maar het is een Ford. En het is een Focus. De kans dat de Dacia Sandero een Nürburgringrecord pakt is nog groter dan de kans dat deze auto slecht rijdt. En dan monitort Continuously Controlled Damping ook nog eens constant de beweging van de ophangingsdelen om de dempers continu bij te stellen.
De prijzen en exacte releasedatum volgen nog. Eens kijken of Ford het totale verkoopaantal van zestien miljoen nog wat kan laten groeien.
Reacties