Onder de steeds groter wordende groep dubbeltje-op-de-eerste-rij-automobilisten gaat Ford heel hoge ogen gooien. Met de Focus Econetic, die op de AutoRAI zijn debuut maakt, heeft het merk namelijk (naast de relatief dure Lexus CT200h) de enige auto in het c-segment in handen die 14 procent bijtelling scoort. En hij is er ook nog eens als stationwagon. Leaset dát even lekker.
Voor particuliere bestuurders houdt het in dat ze bij aanschaf geen duizenden euro’s aan bpm hoeven te betalen, en vervolgens ook nog eens geen cent motorrijtuigenbelasting. En natuurlijk sta je lachend bij de pomp: de precieze verbruikscijfers zijn nog niet bekend, maar Ford noemt nu al een getal waarvan we steil achterover slaan. De Focus zou gemiddeld minder dan 3,5 l/100 km diesel moeten gebruiken. De CO2-uitstoot blijft dan onder een bizar lage 95 g/km steken.
Natuurlijk moet je daarvoor wel wat prestaties inleveren, maar op het eerste gezicht lijkt dat zelfs nog wel mee te vallen. De 1.6 TDCi Duratorq-motor levert 105 pk, geen onaardig cijfer voor een auto van dit formaat. Ford gooit het dan ook niet alleen op een geknepen motor, maar ook op een aangepaste eindoverbrenging en een reeks aerodynamische aanpassingen, zoals een grille met lamellen die zichzelf sluiten. Verder moet je gewoon zelf in de tandwielen roeren, is er veel aandacht besteed aan het verminderen van wrijving in draaiende onderdelen, en is er een nieuw soort katalysator gemonteerd die het fijnstof in de uitlaatgassen terugdringt.
Klinkt aardig, voor een ecokar dan. Cententellers, wieldoppenliefhebbers en milieuridders (as if) zullen er wel nog even van wakker moeten liggen, want pas in de eerste helft van 2012 komt de Focus Econetic op de markt. De prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.
Reacties