Het jaar 2025 is een beetje een treurig jaar voor Ford Focus-liefhebbers. Het is namelijk het laatste jaar dat ie in productie is. Niet zozeer deze generatie, maar het model in het algemeen. De Focus ST is onlangs al uit productie gehaald, waardoor er voor het eerst sinds 2001 geen snelle Focus meer te krijgen is. Dus in het kader van snelle Focussen werpen we onze blik op de wildste versie ooit: de Ford Focus RS 8.

Het is typisch zo’n project waarmee alleen een stel technici en enthousiastelingen aan de slag gingen. Geen marketeer of iemand van de administratie te bekennen. De basis voor de Focus RS 8 is de reguliere Focus RS. Dat was een bijzonder compromisloze hot hatch die zelfs voor sommige autojournalisten iets te ruig was. Dus wat deed Ford? Die maakte hem ruiger. 

Ford Focus RS 8

Bijzonder is dat de Focus RS 8 een project is van een Amerikaanse Ford-divisie, FRPP. In de VS kon je wel de huis,- tuin, en keuken-Focus krijgen en een Focus SVT, maar geen RS. Het bijzondere aan de Focus RS 8 is diens motor. De tweeliter Cosworth-motor – die overigens verrassend dorstig kon zijn – werd eruit gehaald. In de plaats daarvan lepelden FRPP een nieuwe motor in, de ‘Cammer’. En deze kon ook best wat benzine wegtikken.

Ford Focus RS 8 zijkant links schuin achter

De Cammer is een zogenaamde ‘crate engine’, een motor (engine) die je geleverd krijgt in een krat (crate). In de VS kun je naast spatlappen, trekhaken of een imperiaal ook gewoon een V8 achteraf bestellen, voor hotrods, trackauto’s of andere projecten. De Cammer is een 5,0-liter V8 met 420 pk. Alles werkt aan de motor, dus je kon hem zo in een projectauto monteren. Voor 15.000 dollar kon je ze kopen bij FRPP. Met de Focus RS 8 wilde Ford de aandacht vestigen op de motor én de mogelijkheden.

Men koos expres voor een onopvallende auto

Normaal doen ze dat dan met hele bijzondere creaties op basis van een Thunderbird, Mustang of Cobra. Maar ja, dat was te voorspelbaar. Daarbij maakte de Cammer V8 zijn debuut op de SEMA-beurs in Las Vegas (de grootste aftermarket beurs ter wereld). En daar zag je de genoemde Fords op bijna elke stand staan. Maar niemand had een Focus RS, want die auto werd alleen geleverd in Europa. 

Cammer V8

Oké, dus Amerikanen lepelen een dikke V8 in een kleine auto. Dat is niet voor het eerst. Het bijzondere is: het werkte! De motor lag nu niet overdwars, maar in lengte. Dus kreeg de RS 8 een nieuw subframe. Ook de Tremec T56-handbak was nieuw, evenals de aandrijfas en differentieel, want de auto heeft achterwielaandrijving. In technische zin, lijkt het totaal niet op een Ford Focus.

Waaraan kan ik de Ford Focus RS 8 herkennen?

Qua uiterlijk was het een Focus RS, op een paar kleine details na. Zo zijn er andere geïntegreerde uitlaten. Waar je de Focus RS 8 makkelijk aan kan herkennen, zijn de wielen. Het zijn de standaard RS-wielen van OZ Racing, maar de achterbanden zijn een stuk breder en hebben een iets grotere wang. De Michelins zijn aanzienlijk ‘dikker’ op de achterwielen. Logisch, het was een achterwielaandrijver geworden en op deze wijze had ie meer grip. 

Dus ging de Ford Focus RS 8 in productie? Nee, natuurlijk niet. Het was bedoeld als een showcase voor wat mogelijk was. Maar nu komt het gekke: je kon alle onderdelen wel gewoon bestellen. Je kon een gewone Focus pakken en dan de V8, aandrijflijn, differentieel, alle subframes en dergelijke gewoon bij Ford bestellen. Dus met nieuwe Ford-onderdelen kon je een Ford Focus met V8 bouwen. 

Lees ook: Evolutie van de Ford Focus RS

Ford ging hem niet voor je maken, dat moest je echt zelf doen. Er zijn ook daadwerkelijk humoristen met twee rechterhanden die dat dus gedaan hebben. En in sommige gevallen monteerden ze er nog een supercharger op voor nog eens 200 pk extra. Want ja, als je dan toch bezig bent, doe het dan goed. 

Geef een reactie

(verplicht)