Waarom staat deze Ford Focus RS op taxiplaten? Omdat de kleur van de platen heerlijk matcht met de remklauwen, natuurlijk. En om die reden alleen, knijpen de coulante rakkers van de belastingdienst een oogje dicht.
Wij vermoeden dat het een gevalletje creatieve boekhouding betreft. Taxibedrijven mogen immers de BPM van hun vervoersmiddelen terugvragen. Dat scheelt voor de Ford Focus RS toch 16.790 euro. Daar kun je een hoop banden van opdriften. Als taxi krijg je bovendien vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting, maar daarvoor moet de personenauto voor 90 procent gebruikt worden als taxi. En uiteraard moet je een ondernemingsvergunning hebben voor een taxi. Een kentekencheck zegt dat de auto géén taxi is en van een particulier is. Vreemd.
Nee, het echte verhaal is niet helemaal duidelijk. Tom, de spotter van de bijzondere taxi, zegt zelf: ‘Hij is dus waarschijnlijk van mijn achter-buurman die altijd een taxi voor de deur had staan en sinds ongeveer een week staat die Focus RS er er nu elke dag. Ik zou niet weten van welk bedrijf hij is en of hij wel echt gebruikt wordt, aangezien hij op elk moment van de dag gewoon thuis staat.’
Heb jij de puzzelstukjes om dit mysterie te ontrafelen? Of weet jij welk taxibedrijf wij moeten bellen voor een ritje? Laat het ons weten. Wat het verhaal ook is, de Ford Focus RS op taxiplaten oogt onwaarschijnlijk dik in het zwart. Wat een stel kentekenplaten al niet kan doen.
Foto’s: TGB Automotive
Arthur heeft op 28 januari 2017 geschreven:
Veel taxi’s staan prive geregistreerd, eenmanszaken vragen de BTW terug maar de registratie is prive. Wel vet! Weer eens wat anders dan een E-klasse en 5 Serie
Henk heeft op 27 januari 2017 geschreven:
De Ford Escort RS heeft blijkens het kentekenregister toch echt een registratie als taxi. Goedgekeurd voor 4 passagiers buiten de bestuurder. Er lijkt mij aanleiding voor de belastingdienst om hier even naar te kijken. Gevolg van personeelstekort bij de belastingdienst?