
Het is natuurlijk maar een mening, maar de Ford Focus is een van de meest legendarische, invloedrijkste en belangrijkste auto’s geweest van de afgelopen 25 jaar. Natuurlijk zijn er meer auto’s die meedingen naar die zojuist verzonnen titel, maar we hebben een belangrijke kanttekening: voor weinig geld. De Ford Focus is namelijk betaalbare auto die bijna van alle markten thuis is. Het is daarom vreemd om te bevatten dat de Ford Focus binnenkort uit productie gaat.
Het valt precies in de vooraf aangekondigde strategie van Ford. Ze hebben aangegeven te stoppen met het bouwen van reguliere auto’s en alleen maar crossovers te willen bouwen en verkopen. Het is dan ook aangegeven dat de Ford Focus geen opvolger gaat krijgen. Dus helemaal als een verrassing komt het niet, maar toch valt het ons zwaar.
Wanneer gaat de Ford Focus uit productie?
Voordat we vertellen waarom we het zo jammer vinden, eerst even de huishoudelijke mededelingen. Ford Europese communicatiemanager Finn Thomasen heeft aan Motor1 aangegeven dat de Ford Focus in november van 2025 uit productie gaat. Ergens in de loop van dit jaar zal dus het moment komen dat Ford de orderboeken sluit (net zoals met de Nissan GT-R het geval is).
Het lijkt erop dat het in Nederland al het geval is: de Ford Focus is namelijk alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Je kan alle nieuwe modellen nog configureren, behalve de Focus. Je kunt alleen de voorraad bekijken. Dat hebben we even voor je gedaan en het nieuws is niet al te best. Er staan slechts drie exemplaren te koop. Alledrie een stationwagon met 1.0 driecilinder benzinemotor. Ook komen er nog een paar zwarte stationwagons deze kant op.
Waarom is het dan zo jammer dat de Focus van ons heen gaat?
In de jaren ’90 was de Ford Escort een nogal gemiddelde auto. Onder de bezielende leiding van Richard Parry-Jones werd de Focus als opvolger ontwikkeld. Een bijzonder design en bovenal geweldige rijeigenschappen. Dat betekent niet dat de Focus plankhard was, maar de wegligging was beter dan die van een Golf of Astra. De Focus is altijd een prima gezinsauto geweest, maar het reed net wat leuker. Tel daarbij op dat de prijzen keurig waren en je begrijpt: het was een enorm verkoopsucces.
Lees ook: Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden
Nu was in de loop de concurrentie ook wat beter geworden qua rijeigenschappen, waardoor het verschil wat kleiner werd. Het is vooral de vraag naar SUV’s en crossovers die het model de das om doen. Mede daardoor zijn Fords als de Fiesta, Mondeo, B-Max, S-Max en Galaxy uit productie. De enige niet-crossover is de Ford Mustang. Dus mocht je nog twijfelen of je een Focus wil, moet je snel toeslaan. Binnenkort is dus bijna echt alles een crossover.
Lees ook: De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

We kregen tijdens een service beurt 2 jaar geleden voor de Puma een Focus mee. De rijkwaliteit van de Focus ligt op een hoger plan. Dat werd snel duidelijk. Kort daarna de Puma ingeruild voor onze huidige Ford Focus. Moeilijk te verbeteren die Focus. Verbruik ligt ook een fractie lager dan bij de Puma, die duidelijk meer wind vangt. Jammer dat de productie van de Ford de Focus stopt. Of het verstandig is van Ford? Ik betwijfel het.
We hebben diverse merken auto’s gereden van Volkswagen Golf gti G60, Nissan Primera 2.0, Opel Astra GSI 2.0, tot BMW 320i e46,BMW x1 maar onze Ford focus C-max 1.8 uit 2004 met automatische handrem liet ons nooit in de steek tijdens onze gezinsreizen in Europa. Met bijna 260000 km op de teller hebben we er helaas afstand van moeten doen door teveel roest bij de schotelveren. Deze Ford C-Max heeft dik 20 jaar zijn kwaliteit en veiligheid aan ons laten zien, met een vrolijk lopende motor helaas afscheid van moeten nemen.
Ik heb gelukkig nog de juiste beslissing genomen om eind januari nog een nieuwe te bestellen. Zeker nu de huidige Focus 10 jaar oud wordt met 318.000 km op de teller. Het leuke was dat ik voor dezelfde prijs kon kiezen tussen een titanium, active of st-line. Alle 3 dezelfde basisprijs. Uitverkoop van alle stockonderdelen dus. De keuze is gevallen op de st-line. Ik wilde absoluut geen SUV. Daarom ook nig deze betaalbare keuze. Vergelijkbare andere automodellen gingen met korting vanaf 28.000 euro
Tja, er is wel het nodige (negatieve) commentaar dat Ford stopt met de productie van de Focus maar de consument wil nu eenmaal een SUV.
Dat Ford daarop inspeelt is natuurlijk niet vreemd.
Echter ook ik weet niet zeker of mijn volgende auto weer een Ford zal zijn, ben persoonlijk niet zo’n SUV fan.
Helemaal mee eens. Ik denk dat deze strategie ze nog wel eens flink pijn kan gaan doen. Zeker bij ons nederlanders.
In het geval van de ST is er weer een “hot hatch” minder. Toegegeven, het zijn niet de modellen waar automerken flink op verdienen, maar het is wel een uithangbord en draagt positief bij aan merkimago. Tevens geeft het wat levensvreugde voor de geknechte burger. Ford heeft dus nu gekozen voor futloze eenheidsworst.