TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Kuga. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Ford Kuga
Uitvoering: 2.5 Plug-in Hybride ST-Line X
Locatie: Amsterdam
Weersomstandigheden: Zonnig, wat fris – ontluikende lente

Is dat een Ford Kuga? Echt?

Ja, hij is aardig veranderd, hè? Hij is stukken minder SUV dan voorheen, en sluit visueel veel meer aan bij de Focus en Puma. Daarmee zet onze landgenoot Amko Leenarts, sinds drie jaar de Europese designchef, steeds nadrukkelijker zijn handtekening. De nieuwe Ford Kuga oogt ook vooral een klap minder groot dan zijn voorganger, terwijl hij dat zeker niet is. De belangrijkste reden daarvan is dat er nogal gestoeid is met de proporties. Hij werd 9 centimeter langer en 4,5 cm breder, maar ook bijna 4 cm lager. Dat, een paar lijnen in het design die hem breder laten lijken, en wat meer rondingen in het algemeen en voilà: een nieuwe, slankere en toch ruimere Ford Kuga. Op deze manier kon het nog wel eens meevallen met die ooit redelijk angstaanjagende gedachte dat Ford alleen nog maar SUV’s zou gaan bouwen.

Knap. En meer ruimte dus?

Ja, dat scheelt nogal. Alleen de bagageruimte al: die werd zomaar 189 liter groter. Al kun je met die ruimte alle kanten op, omdat de achterbank over een lengte van 15 cm verschuifbaar is. Je kunt er dus ook voor kiezen iets minder bagage mee te nemen en je achterpassagiers een beenruimte te gunnen die kan oplopen tot bijna een meter (98,6 cm, om precies te zijn). Nou, dan zit je riant hoor.

En voorin dan?

Oh, ook riant natuurlijk, maar dat is wat vanzelfsprekender. Je kijkt uit over een prima dashboard met een centraal touchscreen en een digitale meterboel. In de middenconsole bevinden zich afzonderlijk knoppen voor de belangrijkste audio- (boven) en klimaatfuncties (onder). Daarvoor hoef je dus niet eindeloze menu’s in het touchscreen door. Op het stuur bevinden zich ook nog knoppen (heel veel knoppen), onder andere voor de cruise-control en om te bepalen wat je in je scherm aan secundaire info wilt zien. In de middentunnel zijn nog knoppen waarmee je een aantal rijmodi kunt kiezen (Eco, Sport, Normaal enzo), waarbij dan ook het uiterlijk van de meters verandert.

Plug-in hybride, zei je?

Klopt, en dat is zo’n beetje de eerste in het Ford-gamma (oké: na de Explorer). Er is dus een 130 pk sterke elektromotor die de grote en turboloze 2.5-benzinemotor van 152 pk ondersteunt danwel vervangt. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. Dat lijkt veel, maar valt eigenlijk wel mee: de hybride-versie is zo’n 300 kilo zwaarder dan de gewone Ford Kuga, dus dat extra vermogen heb je wel nodig om de gang erin te krijgen en te houden. Hij kan 56 kilometer puur elektrisch rijden. Als je braaf oplaadt, zou een gemiddeld verbruik van 1,2 l/100 km mogelijk moeten zijn. Je kunt er nog voor kiezen alleen op elektra te rijden, je stroom juist te behouden of de batterij op te laden door middel van de benzinemotor. Of je laat het hem allemaal lekker zelf uitzoeken.

En hoe rijdt die nieuwe Ford Kuga?

We kunnen ons de tijd nauwelijks heugen dat we in een matig rijdende Ford hebben gezeten, en ook de Kuga is weer uitstekend. Hij is comfortabel maar zeker niet week geveerd, en heeft best lol in een bochtje. Je kunt, zeker bij het aanremmen voor een bocht, wel merken dat ie behoorlijk zwaarlijvig is. De besturing is licht, maar geeft met het onderstel voldoende informatie door. Opmerkelijk is de stilte aan boord – ook als de benzinemotor meedoet, hoor je zo goed als niets van hem. Ford heeft daartoe noise-cancelling ingezet, en dat werkt voorbeeldig. Dat effect wordt overigens haast omgedraaid als je de Sportstand selecteert – dan hoor je juist wat extra ‘sportief motorgeluid, waarvan het ons niet zou verbazen als het voor een groot deel uit de speakers kwam.

Er is dus ook een normale benzine-versie?

Ja, twee: een 1.5 EcoBoost driecilinder met 120 of 150 pk. Er wordt nog bekeken of de op andere markten wel leverbare hybride-zonder-stekker ook nog naar Nederland moet komen. Er zijn zes uitrustingsniveaus, van de standaard Trend tot de hyperdeluxe Vignale. In het begin zijn er echter alleen Titaniums en ST-Line X’en; het corona-virus heeft de planning nogal door de war gegooid. De fabrieken zijn dicht en het is niet helemaal duidelijk wanneer het hele leveringsprogramma weer volledig op gang komt. Als je in een Ford Kuga geïnteresseerd bent (en dat zouden we ons goed kunnen voorstellen): neem even contact op met een dealer. Voor de prijzen hoef je het ook al niet te laten. De Trend is er (áls ie er is) vanaf € 33.325 en is als PHEV drie mille duurder. De duurste Vignale kost € 43.740. Onze van alle spullen die je wilt hebben voorziene ST-Line X komt op € 41.495.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)