
Het Amerikaanse merk Ford is vastberaden om het ronderecord voor sportauto’s op de Nürburgring Nordschleife van de Duisters bij Porsche af te pakken. Dit wil Ford doen door een Mustang te bouwen die perfect is voor het circuit. Dit wordt de Mustang GTD – nee, het is geen diesel. De auto zit nu in zijn testfase en is al gezien met verdachte blote schokdempers.
Naast dat de Mustang GTD de meest krachtige straatlegale auto is die Ford ooit gemaakt heeft, valt hij erg op door de manier waarop de schokdempers gemonteerd zijn. Je kan bij de Ford Mustang GTD namelijk via een raampje naar een deel van de ophanging kijken. Je kunt zien hoe de schokdempers actief hun werk doen. Dit is een mooie manier om het professionele werk van Multimatic uit Canada te bewonderen. Of ja, professioneel: de tie wraps om de kabeltjes bij elkaar te houden, hadden Ford en Multimatic wel weg mogen werken.
Wat maakt de ophanging van de Ford Mustang GTD zo bijzonder?
Nee, het zijn niet de tie wraps die de schokdempers bijzonder maken. De Mustang GTD heeft een 5,2-liter V8 met meer dan 800 pk. Dat moet je, al helemaal bij een Mustang, goed op de straat krijgen. Daarvoor heeft Multimatic een speciaal onderstel ontwikkeld. De auto heeft zogenaamde ‘Adaptive Spool Valve’-dempers. De demper kan hierdoor binnen 0,015 seconden van compleet ingeveerd naar volledig uitgeveerd gaan.
Nu hoef je niet direct bang te zijn dat je je gebit verliest wanneer je over kinderkopjes rijdt. Dankzij dubbele veren moet de GTD genoeg comfort bieden voor een rustige zondagsrit. Maar met één druk op de track-knop staat de Mustang weer op scherp. De auto zakt dan vier centimeter en reageert sneller op stuurbewegingen.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
