
Het Amerikaanse merk Ford is vastberaden om het ronderecord voor sportauto’s op de Nürburgring Nordschleife van de Duisters bij Porsche af te pakken. Dit wil Ford doen door een Mustang te bouwen die perfect is voor het circuit. Dit wordt de Mustang GTD – nee, het is geen diesel. De auto zit nu in zijn testfase en is al gezien met verdachte blote schokdempers.
Naast dat de Mustang GTD de meest krachtige straatlegale auto is die Ford ooit gemaakt heeft, valt hij erg op door de manier waarop de schokdempers gemonteerd zijn. Je kan bij de Ford Mustang GTD namelijk via een raampje naar een deel van de ophanging kijken. Je kunt zien hoe de schokdempers actief hun werk doen. Dit is een mooie manier om het professionele werk van Multimatic uit Canada te bewonderen. Of ja, professioneel: de tie wraps om de kabeltjes bij elkaar te houden, hadden Ford en Multimatic wel weg mogen werken.
Wat maakt de ophanging van de Ford Mustang GTD zo bijzonder?
Nee, het zijn niet de tie wraps die de schokdempers bijzonder maken. De Mustang GTD heeft een 5,2-liter V8 met meer dan 800 pk. Dat moet je, al helemaal bij een Mustang, goed op de straat krijgen. Daarvoor heeft Multimatic een speciaal onderstel ontwikkeld. De auto heeft zogenaamde ‘Adaptive Spool Valve’-dempers. De demper kan hierdoor binnen 0,015 seconden van compleet ingeveerd naar volledig uitgeveerd gaan.
Nu hoef je niet direct bang te zijn dat je je gebit verliest wanneer je over kinderkopjes rijdt. Dankzij dubbele veren moet de GTD genoeg comfort bieden voor een rustige zondagsrit. Maar met één druk op de track-knop staat de Mustang weer op scherp. De auto zakt dan vier centimeter en reageert sneller op stuurbewegingen.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

Dit is het ultieme Vaderdagcadeau!

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland
