
Het Amerikaanse merk Ford is vastberaden om het ronderecord voor sportauto’s op de Nürburgring Nordschleife van de Duisters bij Porsche af te pakken. Dit wil Ford doen door een Mustang te bouwen die perfect is voor het circuit. Dit wordt de Mustang GTD – nee, het is geen diesel. De auto zit nu in zijn testfase en is al gezien met verdachte blote schokdempers.
Naast dat de Mustang GTD de meest krachtige straatlegale auto is die Ford ooit gemaakt heeft, valt hij erg op door de manier waarop de schokdempers gemonteerd zijn. Je kan bij de Ford Mustang GTD namelijk via een raampje naar een deel van de ophanging kijken. Je kunt zien hoe de schokdempers actief hun werk doen. Dit is een mooie manier om het professionele werk van Multimatic uit Canada te bewonderen. Of ja, professioneel: de tie wraps om de kabeltjes bij elkaar te houden, hadden Ford en Multimatic wel weg mogen werken.
Wat maakt de ophanging van de Ford Mustang GTD zo bijzonder?
Nee, het zijn niet de tie wraps die de schokdempers bijzonder maken. De Mustang GTD heeft een 5,2-liter V8 met meer dan 800 pk. Dat moet je, al helemaal bij een Mustang, goed op de straat krijgen. Daarvoor heeft Multimatic een speciaal onderstel ontwikkeld. De auto heeft zogenaamde ‘Adaptive Spool Valve’-dempers. De demper kan hierdoor binnen 0,015 seconden van compleet ingeveerd naar volledig uitgeveerd gaan.
Nu hoef je niet direct bang te zijn dat je je gebit verliest wanneer je over kinderkopjes rijdt. Dankzij dubbele veren moet de GTD genoeg comfort bieden voor een rustige zondagsrit. Maar met één druk op de track-knop staat de Mustang weer op scherp. De auto zakt dan vier centimeter en reageert sneller op stuurbewegingen.
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
