Voor Nederland was het een uitkomst. De prijs van de Ford Mustang GT met V8-motor verdubbelde hier dankzij de BPM, maar gelukkig was er een viercilinder. Je leverde wat karakter en geluid in voor een flinke korting, en de prestaties waren nog best prima. Ford sprak in 2014 de verwachting uit dat twee derde van de Mustangs in Europa met de EcoBoost-viercilinder besteld zouden worden. Maar zelfs in Amerika verkocht de Ford Mustang met viercilinder heel aardig. De tijden zijn echter veranderd, en door tegenvallende verkopen verdwijnt de motor nu uit het Europese aanbod. De Mustang is hier alleen nog maar te koop met een V8-motor.

De Ford Mustang met viercilinder was populair in Nederland

In de database van de RDW zien we dat er momenteel 566 Ford Mustangs in Nederland op kenteken staan van bouwjaar 2015 of nieuwer. (De huidige generatie Mustang is er al vanaf 2014, met een facelift tussendoor, maar we willen overlap met de oudere generatie voorkomen.) Tussen de Nederlandse Mustangs zitten ook auto’s die via de grijze import het land in zijn gekomen, maar het zijn dus wel Mustangs van de generatie die leverbaar was met een viercilinder. Volgens de gegevens van de RDW zijn 323 van 566 auto’s voorzien van een viercilinder, dat is dus meer dan de helft.

Een woordvoerder van Ford Nederland laat aan TopGear weten dat ‘de Europese mix boven verwachting hoog was voor de achtcilinder’. In Europa verliet gemiddeld 85 procent van alle Mustangs de showroom met een V8-motor. In Nederland was dat precies andersom, daar koos van de kopers bij de dealer juist eerder 85 procent voor de viercilinder. Helaas is Nederland volgens de woordvoerder te klein om rekening mee te houden. ‘We verkopen hier tien tot vijftien Mustangs per jaar.’ Het voordeel van een kleiner aanbod: mensen die een V8 bestellen, hoeven minder lang te wachten.

In Amerika blijft de EcoBoost wel

Bijzonder is dat Ford in Amerika – het land van de V8-motor – de viercilinder wel in het aanbod houdt. Hoewel je met de benzine- en aanschafprijzen aldaar zou verwachten dat iedereen een V8 neemt, zijn er blijkbaar genoeg mensen die de verstandigere viercilinder nemen. Sowieso zijn er best wat mensen die de Mustang ‘gewoon een heel vette auto’ vinden, maar überhaupt geen idee hebben wat cilinders zijn. ‘Volgens mij heb ik zes cilinders, dat staat namelijk op de pook. En dan nog een achteruit’, kregen we ooit als antwoord.

Geniet nog maar even van de V8

Als je nog wilt genieten van een nieuwe Ford Mustang met V8-motor moet je alvast je spaarplan in orde maken. Vanaf 2026 wil Ford alleen nog maar hybrides verkopen in Europa en in 2030 schrappen ze alle personenauto’s met benzine- en dieselmotor. De Mustang GT kost 98.635 euro en als je de sportievere Mach 1 wilt, moet je 115.115 euro meenemen naar de dealer. Overigens was de viercilinder al niet meer het koopje dat het ooit was. Bij de introductie kostte de Mustang EcoBoost 55.000 euro en had toen 317 pk. Op het einde was het vermogen teruggeschroefd naar 290 pk en lag de prijs tegen de 70.000 euro. Misschien is het ook wel mooi geweest.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)