Ford Mustang: nieuw en voor Europa

Ford heeft het doek van de nieuwe Mustang getrokken: de eerste Mustang die officieel de oversteek naar Europa gaat maken en hier dus gewoon bij de dealers zal komen te staan. Een mooier Sinterklaascadeau kunnen wij ons haast niet voorstellen.

De tiende generatie van Fords icoon is onmiddellijk herkenbaar als Mustang, met kenmerken als het luchtopslokkende front, de lange motorkap en het fastback-achterste met verticale streepjes als achterlichten. Toch is het geheel meer in lijn met het One Ford-principe dan voorheen; met een beetje fantasie kun je er een hint van de nieuwe Mondeo in terugzien. Knap gedaan van Ford: een ontwerp dat én beantwoord aan een nieuwe designtaal, én genoeg retro-elementen bevat om z'n voor een belangrijk deel daarop leunende succes voort te kunnen zetten.

De Mustang is tegelijk als coupé en cabrio onthuld, en zal worden geleverd met drie verschillende motoren: de bekende 5,0-liter V8, een iets sterkere versie van de 3,7-liter V6, en een compleet nieuwe 2,3-liter EcoBoost viercilinder turbo die volgens Ford 'meer dan 310 pk' zal gaan leveren. Oftewel: krachtiger zal zijn dan de huidige V6. Alleen de V8 en de EcoBoost komen naar Europa – de eerste voor de die-hard liefhebbers, de tweede voor de verkoopaantallen.

Groot nieuws is verder te vinden onder de auto: de eeuwenoude starre achteras – leuk voor dragraces, minder voor bochtenwerk – is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een moderne, onafhankelijke achterwielophanging. De voordelen hiervan werden meteen duidelijk toen een standaard V8 Mustang met Performance Pack een snellere tijd neerzette op Fords testcircuit dan de bloedsnelle track special van het uitgaande model, de Boss 302.

Allemaal prachtig nieuws, dus. Het enige jammere is dat, in de beste Ford-traditie, we na deze onthulling nog heel lang zullen moeten wachten tot de auto eindelijk te koop is. De auto wordt in de VS pas eind 2014 geïntroduceerd, dus ga er gerust van uit dat we anderhalf jaar verder zijn voor we 'm aan deze kant van de plas zullen krijgen. Ach, we wachten al vijftig jaar; dan kan dit er ook nog wel bij.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken