De vraag naar EV’s is een stuk kleiner dan voorspeld, zo gaf Ford niet al te lang geleden toe. Wil dat zeggen dat meer mensen een 5,0-liter V8-motor in hun projectauto’s leggen? Misschien wel. Ford Performance biedt nu de vierde generatie van de ‘Coyote’-motor aan in een kratje. De motor is gebaseerd op de versie die in de Mustang GT ligt.

De achtcilinder levert zo’n 486 pk en 563 Nm. Daarmee is de achtcilinder zo’n 40 pk sterker dan die in de Mustang. In die auto zorgt de aandrijflijn voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van 5,3 seconden. De Coyote komt overigens nog lang niet in de buurt van de sterkste Mustang-V8. Die ligt namelijk in de GTD waarin de 5,0-liter motor 800 pk moet produceren. De V8 die je nu kunt bestellen, delft ook het onderspit tegenover de 507 pk sterke Dark Horse.

De 32 kleppen tellende achtcilinder heeft zowel directe als indirect inspuiting. De indirecte inspuiting wordt gebruikt bij een laag toerental, de directe inspuiting wanneer er meer van de motor wordt gevraagd. Daarnaast zijn er dubbele gasklephuizen, maar je kunt ook een versie bestellen met maar één gasklephuis. Dan produceert de motor 20 pk minder, maar stijgt het koppel naar 569 Nm.

Wat kost de Ford Mustang V8 krat-motor?

Je kunt de 5,0-liter ‘Coyote’ V8 bestellen voor een automaat of voor een handbak. In beide gevallen vraagt Ford Performance om 11.500 dollar, wat omgerekend ongeveer 10.700 euro is. Dat is inclusief verzending binnen de Verenigde Staten. Wil je de motor hier, moet je nog verzending en inklaring regelen. In juni dit jaar begint Ford met het leveren van de krat-motor. Je kunt er trouwens ook een elektromotor van de Mustang Mach-e bestellen, verpakt in een krat. Die kost iets meer dan 3.000 euro

Reacties

  • Ted.willems heeft op 16 mei 2024 geschreven:

    Leuk ,een echte benzine Mustang motor met geluid

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)