De nieuwe Ford Mustang komt op een interessant moment voor auto’s: dure brandstof, alles wordt elektrisch en regeringen willen alles met een uitlaat verdringen. Betekent dit dat de zevende generatie nu verkleind, geëlektrificeerd of op de een of andere manier verbasterd is? Mooi niet. Niet alleen blijft de 5,0-liter V8, hij is krachtiger dan ooit.

Zoals Jim Farley, CEO van Ford, zei: ‘Investeren in een nieuwe generatie Mustang is een groot statement in een tijd waarin veel van onze concurrenten auto’s met interne verbrandingsmotor verlaten.’ Hoewel het met de Mustang Mach-E leek dat Ford alles op elektrisch zette, is Ford is nog niet klaar om zijn hengst in de wei te zetten.

De designers van Ford voegen extra massa aan de bilpartij toe, terwijl de neus juist ranker lijkt. Het interieur behoudt zijn klassieke lijnen, maar voegt daar wel een groot doorlopend scherm aan toe. Het staande scherm uit de Mustang Mach-E, komt dus niet naar de benzine-Mustang. Leuk trouwens voor VS-vakantiegangers: de nieuwe Ford Mustang is er gelijk als cabriolet.

Motoren van de nieuwe Ford Mustang

Bij de introductie mag je kiezen uit twee motoren. De instapper is toch weer de 2,3-liter viercilinder met een turbo en dan is er nog de bekende 5,0-liter V8. Deze zogenoemde Coyote-V8 produceert ongeveer 500 pk, waarmee het de krachtigste versie van de motor ooit is. Het vermogen van de 2,3-liter is nog niet bekend. Beide motoriseringen zijn leverbaar met een handbak of een automaat.

De nieuwe Mustang zou een stuk directer sturen dan de oude Mustang, wat handig is met het corrigeren van drifts als je meetings verlaat – of misschien juist niet. In de enorme lijst van opties moet je zeker het Performance Package aanvinken. Dan krijg je een sperdiff, bredere achterwielen, Recaro-stoelen, een sportuitlaat, een slipdifferentieel, grotere remmen en verbeterde koeling.

De Dark Horse

Voor het eerst in 21 jaar introduceert Ford een nieuwe performance-serie voor de Mustang. Naast de GT en de EcoBoost is er voor de zevende generatie de Mustang Dark Horse. Deze uitvoering krijgt de 5.0 V8 met 500 pk, verbeterde wegligging, betere aerodynamica en meer koeling. De Dark Horse is een Mustang voor op straat, maar hij is klaar voor circuitgebruik.

Je herkent de Dark Horse vanbuiten aan zijn neusgaten, deze voeden extra lucht aan de aangepaste V8. Ook heeft hij rondom badges, een achterspoiler en ook de splitter valt niet te missen. Vanbinnen heeft ie andere graphics voor de digitale cockpit. Ook kun je hem bestellen met koolstofvezel wielen, die je kent van de GT500. Schakelen doe je trouwens met een handbak.

Wat is de prijs van de nieuwe Ford Mustang?

Ford communiceert nog geen prijzen. Voor de oude Mustang met een viercilinder betaalde je omgerekend iets minder dan 30.000 euro, ook afhankelijk van de koers en hoeveel de dealers toevoegden aan de prijs (vanwege de leveringsproblemen). Voor de V8-versie betaalde je zo’n 10.000 euro meer. Het is niet bekend of de Mustang naar Nederland komt.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie