Ford zet de elektrificatie van het gamma lekker door. Na de grote (Mustang Mach-E) en middelgrote (Explorer, Capri) SUV’s is het nu de beurt aan het kleinere spul, in de vorm van deze Puma Gen-E. Goed idee, want de Puma is toch al een behoorlijk populaire verschijning. Dat maakt de drempel om over te stappen misschien weer wat lager. En met een Nederlandse vanafprijs van 34.445 euro is hij ongeveer even duur als een Puma met verbrandingsmotor – dat helpt ook.
Het zal je niet verbazen dat de Puma voor dat bedrag niet ramvol accu’s wordt gestort: de bruikbare capaciteit is 43 kWh, goed voor een actieradius van 376 kilometer. Mocht de nood aan de man komen, dan is snelladen mogelijk met 100 kW; in 23 minuten zit hij dan weer voor 80 procent vol. De elektromotor levert 168 pk vermogen en een trekkracht van 290 Nm. Niet overdreven veel, maar genoeg om het andere weggebruikers hier en daar best lastig te maken. Het duurt 8,0 seconden voordat je de 100 km/u hebt bereikt en bij 160 km/u is de koek op. Ford zegt dat de Gen-E de ‘most fun-to-drive experience yet’ is. En omdat je in een gewone Puma behoorlijk wat lol kunt hebben, is dat een stevige, misschien wat riskante belofte.
Het uiterlijk van de Ford Puma Gen-E
De Gen-E en de normale Puma zijn nog niet eens zó makkelijk uit elkaar te houden. De dichte grille maakt het aan de voorkant tot een makkie. Maar aan de achterkant wijst eigenlijk alleen het feit dat de letters ‘Puma’ niet zwart zijn erop dat je met de elektrische versie te maken hebt. Ook binnenin zijn de visuele verschillen minimaal.
In de bagageruimte heb je van 574 tot 1.283 liter plek voor spullen. Een speciale vermelding verdient de van de brandstof-Puma bekende Megabox – in feite een bijzonder bruikbaar gat in de laadvloer. Die is zo gegroeid (van 80 naar 145 liter) dat ze hem maar meteen Gigabox hebben genoemd.
Gen-E gadgets
Voor de uitrusting zal niemand een Puma Gen-E laten staan. Een 12,0-inch touchscreen met navigatie is standaard, en Alexa doet gezellig mee. Draadloos laden én via CarPlay/Auto verbinden kan in het grote, verhoogde en van een verschuifbare armsteun voorziene vak in de middenconsole.
Desgewenst kun je via de Premium-versie upgraden naar een tien speakers tellend B&O-audiosysteem en nepleren bekleding. Ook krijg je dan keyless entry, 18-inch wielen, matrix-led-koplampen en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Die projecteren overigens meteen een heel cool Puma-logo op de plas water waarin jij bij het uitstappen wilde gaan staan.
Wanneer kan ik de Ford Puma Gen-E bestellen?
Nu, om precies te zijn. Zoals gezegd beginnen de Nederlandse prijzen bij 34.445 euro. De Belgische moeten we nog even checken, maar zullen daar niet al te veel mee uit de pas lopen. Concurrentie? Tja, genoeg – voor halverwege de 30k koop je allerlei Stellantis-spul, zoals een Jeep Avenger of Fiat 600e. Voor iets meer heb je een Cupra Born, Peugeot E-2008 of Hyundai Kona. Maar als de Ford Puma Gen-E zo leuk rijdt als zijn benzinebroertje, zou hij best eens een plekje op je shortlist kunnen verdienen.
Reacties