
Er bestaan twee soorten mensen op deze aardbol: mensen die (in ontkenning zijn en) heel graag een F-150 Raptor willen en de mensen die nog niet weten dat ze er eentje willen. Ze zijn gewoon erg cool. Helaas is er voor Nederlanders en Belgen nauwelijks een denkbaar rationeel argument om een grote pick-up te kopen. Ze zijn zwaar, groot, nogal dorstig en alles wat je achterin gooit, wordt gestolen.
Ford Ranger Raptor met dieselpower
De Ford Ranger Raptor neemt een deel van die argumenten weg. Hij is kleiner (2,18 bij 5,4 meter), lichter en zuiniger (omdat diesel!) dan zijn grote broer. De baby-Raptor krijgt een 2,0-liter viercilinderdiesel met 213 pk en 500 Nm koppel.
De bodem is 28,3 centimeter verwijderd van het asfalt en de af- en aanrijhoek is respectievelijk 24 bij 32,5 graden. Plus (en dit is belangrijk) de Baja-modus is aanwezig. De modus is iets wat Ford high-speed desert running noemt. We hebben de Baja-modus een keer mogen ervaren in Californië.
Iedereen wil Baja-modus
Toen we de snelweg af gingen in Borrego Springs – het spirituele thuis van de Raptor en de plek waar z’n terreinvaardigheden zijn ontwikkeld – z’n Baja-modus inschakelen en vol gas gaven, beseften we pas echt dat dit iets is wat iedereen op z’n minst eens in zijn leven zou moeten doen. Je gelooft gewoon niet waartoe deze truck in staat is.
Wat ons betreft kan iedereen z’n Transit-busje inruilen voor een Ford Ranger Raptor. De normale Ranger is gewoon te koop in Nederland, dus met wat geluk deze ook. Gewoon even leren parkeren met z’n 5 meter lengte. Hé: als een stadsbus het kan…
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Hennessey Ranger VelociRaptor krijgt Focus RS-power

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
