
Er bestaan twee soorten mensen op deze aardbol: mensen die (in ontkenning zijn en) heel graag een F-150 Raptor willen en de mensen die nog niet weten dat ze er eentje willen. Ze zijn gewoon erg cool. Helaas is er voor Nederlanders en Belgen nauwelijks een denkbaar rationeel argument om een grote pick-up te kopen. Ze zijn zwaar, groot, nogal dorstig en alles wat je achterin gooit, wordt gestolen.
Ford Ranger Raptor met dieselpower
De Ford Ranger Raptor neemt een deel van die argumenten weg. Hij is kleiner (2,18 bij 5,4 meter), lichter en zuiniger (omdat diesel!) dan zijn grote broer. De baby-Raptor krijgt een 2,0-liter viercilinderdiesel met 213 pk en 500 Nm koppel.
De bodem is 28,3 centimeter verwijderd van het asfalt en de af- en aanrijhoek is respectievelijk 24 bij 32,5 graden. Plus (en dit is belangrijk) de Baja-modus is aanwezig. De modus is iets wat Ford high-speed desert running noemt. We hebben de Baja-modus een keer mogen ervaren in Californië.
Iedereen wil Baja-modus
Toen we de snelweg af gingen in Borrego Springs – het spirituele thuis van de Raptor en de plek waar z’n terreinvaardigheden zijn ontwikkeld – z’n Baja-modus inschakelen en vol gas gaven, beseften we pas echt dat dit iets is wat iedereen op z’n minst eens in zijn leven zou moeten doen. Je gelooft gewoon niet waartoe deze truck in staat is.
Wat ons betreft kan iedereen z’n Transit-busje inruilen voor een Ford Ranger Raptor. De normale Ranger is gewoon te koop in Nederland, dus met wat geluk deze ook. Gewoon even leren parkeren met z’n 5 meter lengte. Hé: als een stadsbus het kan…
Meer van TopGear


Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Hennessey Ranger VelociRaptor krijgt Focus RS-power

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter
