Verder met het domineren van een segment waarin er geen concurrenten zijn. Tenminste, zodra de productieversie z'n debuut maakt – dit is allereerst een conceptversie, als opwarmertje.

De huidige S-Max is alweer aardig op leeftijd, maar was bij zijn introductie een dusdanig revolutionair geval – een zevenzits busje met een sportief uiterlijk en dito rijeigenschappen, hoe kom je erop? – dat hij nog altijd niet echt verouderd oogt. De auto is een verkoopsucces geweest voor Ford, dus een geslaagde opvolger is voor het merk van enig belang.

De S-Max Concept gooit het over een evolutionaire boeg en behoudt de algehele lijn van het origineel, met toevoeging van de nodige moderne designelementen. In het interieur is een ruimtelijke sfeer gecreëerd door slim gebruik van het glasoppervlak, zoals een voorruit die in het panoramadak overgaat. De zitopstelling is uiteraard op allerlei manieren te configureren, van een vier- tot een zevenzitter. Zaken als dashboard en deurpanelen zien er al behoorlijk productieklaar uit.

Voor de aandrijving zorgt een nieuwe 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor, die sowieso zijn weg naar meerdere productie-Fords zal vinden. Veel details geeft Ford er nog niet over prijs; ze leggen hier meer de nadruk op connectiviteit en veiligheid. Zo beschikt deze S-Max over een tablet-dockingstation en AppLink met muziek, nieuws en andere informatie, maar ook over hoogstaande car-to-car-technologie die met soortgelijk uitgeruste auto's kan communiceren om ongelukken te voorkomen. Denk hierbij aan waarschuwingen voor pechgevallen of spookrijders. Er is een geavanceerd botsdetectiesysteem, een volledig zelfparkerende functie (sturen, gasgeven, remmen) en zelfs een gezondheidsmonitor die de hartslag en de bloedsuikerspiegel in de gaten houdt, om in een noodgeval een medische specialist te contacteren en te zorgen dat de auto veilig tot stilstand wordt gebracht.

Naast een rijdend techno-laboratorium is de S-Max Concept vooral ook een sterke hint naar het volgende productiemodel. Althans, dat hopen we, want we kunnen ons de laatste keer niet heugen dat we zo geïnteresseerd naar de proporties en lijnenvoering een busje gekeken hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear