Ford Sierra Cosworth RS500 wordt nieuw gebouwd

Met een volwaardige 582 pk

Foto('s): CNC Engineering AWSFord Sierra Cosworth RS500
Foto('s): CNC Engineering AWSVoorkant Ford Sierra Cosworth RS500
Foto('s): CNC Engineering AWSAchterkant Ford Sierra Cosworth RS500
Foto('s): CNC Engineering AWSZijkant Ford Sierra Cosworth RS500
Ford Sierra Cosworth RS500
Voorkant Ford Sierra Cosworth RS500
Achterkant Ford Sierra Cosworth RS500
Zijkant Ford Sierra Cosworth RS500

Het had wel iets magisch. Gewone straatauto’s die strijdlustig met elkaar verf uitwisselden op kleine circuits als Brands Hatch. Ruim maar eens een uurtje in op YouTube en ga op zoek naar oude BTCC-video’s. Je zult niet teleurgesteld zijn. Een van de helden achter het stuur was Andy Rouse. Hij won zestig races en vier BTCC-titels. Deze coureur gaat nu een samenwerking aan met CNC Engineering AWS om drie gloednieuwe exemplaren van de Ford Sierra Cosworth RS500 te bouwen.

CNC Engineering AWS had ergens in een warenhuis nog drie gloednieuwe carrosserieën staan van de Sierra, die daar sinds de jaren tachtig geparkeerd waren. Het bedrijf heeft toegang tot de originele onderdelen en informatie van de Ford Sierra Cosworths uit de BTCC-tijd. De voor- en achterophanging, de brandstoftank, de uitlaten aan de zijkant en de rolkooi worden allemaal naar de oorspronkelijke specificatie geproduceerd.

Ford Sierra Cosworth RS500Foto('s): CNC Engineering AWS

De tweeliter turbomotor in de straatlegale Sierra RS500 was van zichzelf al zeer potent met 227 pk. De auto’s die Andy Rouse Engineering omtoverde tot BTCC-auto’s, gooiden een belachelijke 500 pk richting de wielen. De drie nieuwe Ford Sierra Cosworth RS500’s krijgen maar liefst 582 pk mee. De motoren worden gebouwd door Vic Drake, die destijds ook meer dan 100 motoren bouwde voor de Sierra. De versnellingsbak is een handgeschakelde vijfbak van Getrag.

Andy Rouse over de Ford Sierra Cosworth RS500

‘Het was verreweg de beste raceauto die ik heb gereden, hij zag er snel uit, hij ging snel en het was een lastige auto om te rijden, simpelweg omdat hij te veel power voor de grip had. En de banden waren in die tijd ook niet geweldig. Overstuur is niet goed voor een rondetijd, maar het was moeilijk te vermijden als je snel probeerde te gaan in een RS500. Ik ben opgegroeid met rijden op grasbanen, dus zijwaarts gaan voelde voor mij natuurlijk’, zegt Andy tegen TopGear.

De prijs voor de nieuwe Ford Sierra Cosworth RS500 is 220.000 euro. Dan kun je er nog een hoop reserve-onderdelen bij kopen en desgewenst beplakken ze hem met een livery uit het BTCC-tijdperk.

Reacties
  1. Bosje zegt op 29 oktober 2021 om 22:41:

    Wat is de leeftijd op kenteken? Moet je daar nog bpm over betalen????🤔

  2. Gigi zegt op 29 oktober 2021 om 12:48:

    Nu nog de euromillions winnen … leg de stickers al maar klaar !

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken