Nee, dit is niet de slechtste ode ter wereld ooit, hoe dan ook waar dan ook, aan het A Team-busje. Dit is de Ford Transit Courier ST. Een project van de werknemers van Ford in Engeland. Het dieselwerkpaard kreeg een motortransplantatie en het gaspedaal bedient nu de 1,5-liter driecilinder uit de Ford Fiesta ST.
Dat betekent dat dit bestelbusje nu 200 pk en 290 Nm tot zijn beschikking heeft. We mochten er een stukje in rijden en we kunnen je alvast verklappen: zonder gewicht op de achterwielen en zijn laadruimte als gigantische klankkast, klinkt de driecilinder nog geweldiger. Beter zelfs dan in de Fiesta.
De 0-100-tijd van de Ford is nu zo’n zes seconden. De medewerkers van Ford bouwden de Transit Courier ST voornamelijk in hun vrije tijd, zonder daarbij per se hun baas in te lichten. Daarom werkt de verwarming bijvoorbeeld ook niet. Hier en daar zie je nog wat lijm en het ‘Ford Performance’ op de middenconsole ziet er vrij Halfords uit.
Tof zijn de dikkere remmen en de ST-wielen. Ook de ophanging komt van de ST-voorraadschappen. Hoe het rijdt? Niet zo wendbaar en scherp als de Ford Fiesta ST, maar een stuk ondeugender dan je zou verwachten van een Transit Courier. Natuurwetten breekt het ding niet, maar je zult veel andere weggebruikers het snot voor de ogen rijden.
Kan ik een Ford Transit Courier ST kopen?
Nee, helaas. De sportieve bestelbus zou te duur worden en staat haaks op de doelstellingen om de CO2-uitstoot te verlagen. Spijtig wel, want denk eens aan de economische voordelen van al die koeriers die plots op tijd op hun bestemming zijn.
Reacties