Als je ons had gevraagd een tientje in te zetten, dan hadden we gewed dat de Fremantle Highway inmiddels wel op de bodem had gelegen – dat klinkt als gratis geld. Maar tegen alle (of al onze) verwachtingen in is het vrachtschip dat boven de Waddeneilanden aan het fikken was inmiddels geblust. En het blijkt zelfs dat er nog auto’s ongeschonden op de Fremantle Highway staan.
De NOS meldt dat het schip afgelopen weekend stabiel is gemaakt en dat de eerste mensen aan boord zijn gegaan. Alles wat op dek zes tot elf staat, mag je gerust afschrijven. Dek vijf was echter leeg en het lijkt erop dat dat gewerkt heeft als een soort brandgeul. ‘De auto’s op dek één tot dek vier zijn voor zover te zien nog intact’, meldt de directeur van bergingsbedrijf Smit Salvage aan de NOS.
Volgens de nieuwswebsite zijn zo’n 3.000 auto’s onbruikbaar, wat dus betekent dat er zo’n 800 nog in orde zouden zijn. ‘Wanneer de auto’s die nog intact zijn aan wal staan, kunnen experts de schade opnemen. Dan wordt bepaald wat ermee gaat gebeuren’, aldus de NOS. De warmte van de brand, de rook van de fikkende auto’s en de vele liters bluswater hebben blijkbaar de onderste dekken niet bereikt.
Zou je een auto van de Fremantle willen met hoge korting?
Het is niet duidelijk welke auto’s er op de onderste dekken geparkeerd staan, maar bij ons rijst de vraag: zou jij zo’n auto van de Fremantle met een hoge korting willen kopen? Wetende dat er misschien toch een chemische rooklucht in de auto hangt, of dat er toch iets meer bluswater bij terecht is gekomen dan in de inspectie naar voren komt? En bij hoeveel korting zou je het gokje wagen?
Als we wederom een tientje mogen wedden, dan zeggen wat dat de auto’s direct naar de demontage gaan. Autofabrikanten willen absoluut geen risico lopen dat er nieuwe auto’s met verborgen gebreken de weg op gaan. Om aansprakelijkheidsredenen, maar ook vanwege imagoschade. Bij vergelijkbare scenario’s in het verleden gingen de betrokken auto’s allemaal de crusher in.
Een voorbeeld uit het verleden
In 2006 ging het mis met vrachtschip Cougar Ace. Eén van de ballasttanks werd geleegd, maar niet opnieuw gevuld met zeewater. Hierdoor kantelde het schip en wekenlang dreef het onder een hoek van zo’n 80 graden op zee. Omdat de auto’s allemaal stevig vast zaten, raakten er eigenlijk maar 68 auto’s beschadigd in het ongeluk. Het waren allemaal Mazda’s.
Dus wat gebeurde er met de overige 4.600 voertuigen? Die werden allemaal vernietigd. Mazda wilde het risico niet lopen dat de zoute zeelucht was binnengedrongen en dat bijvoorbeeld de airbags niet zouden afgaan bij een crash. De onderdelen werden ook niet te koop aangeboden; alles moest kapot. Zelfs de banden mochten niet naar een volgende eigenaar.
De beelden van deze operatie zie je hieronder. Het is best pijnlijk om te zien dat complete ladingen nieuwe exemplaren van de Mazda RX-8 en MX-5 genadeloos vernietigd worden. Er zullen een hoop mensen zijn geweest die zo’n autootje met een leuke korting hadden willen kopen. Laten we zeggen voor de helft van de prijs? Zeker als ze toch vernietigd zouden worden. Helaas (of gelukkig?) zullen dat soort dealtjes niet snel worden gesloten.
wc heeft op 13 augustus 2023 geschreven:
Van mij mogen er nog veel meer auto’s de shredder in!
Ewa heeft op 18 juni 2024 geschreven:
Ik vind dat je alles moet proberen te redden wat je redden kunt… Ik zou wel de hele collectie willen hebben om te recreëren voor een goed. milieu …
Dave heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Wat een verspilling van grondstoffen. En die beginnen behoorlijk schaars te worden
Python heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Waanzin!
Contract tekenen garantie tot het einde van de kade.
Per pin €10.000 betalen en ik haal een BMW op.
Mits niet elektrisch
Ook nog beter voor het milieu dan vernietigen!
Stan heeft op 9 augustus 2023 geschreven:
Wat ik dan niet begrijp, waarom worden deze auto niet, tegen hoge korting, geleverd aan landen waar de regels wat ‘minder’ streng zijn dan in Nederland? Ik snap dat deze auto’s niet goed genoeg zijn voor de Nederlandse markt misschien, maar in delen van het oostblok rijden auto’s rond die 15 jaar geleden in Nederland werden afgekeurd. Daar zou zo’n auto, voor de helft van de prijs, geen kwaad kunnen. Wel zou er een systeem moeten komen/zijn waaruit je altijd kunt zien dat het om een auto gaat waar mogelijk een gebrek aan zit, zodat hij niet opnieuw te koop wordt aangeboden voor een fractie van de nieuwprijs…