
Afscheid nemen is nooit makkelijk. Vooral niet als het betekent dat je vaarwel tegen een auto als de oude G-klasse moet zeggen. Gelukkig heeft Brabus een manier bedacht om de pijn te verzachten.
Dit is de Brabus 700 4×4 Squared One of Ten Final Edition. Als de belachelijk lange naam het nog niet weggaf, kunnen we verklappen dat de donor-auto een Mercedes G500 4×4 Squared is. Brabus heeft die auto nog een stukje agressiever gemaakt en een beetje vermogen toegevoegd.
Tenminste, als je 300 pk ‘een beetje’ vindt. Deze toevoeging plus de standaard 422 pk van de G500, brengt het totaal op 700 pk. Het koppel ligt nu op een schrikbarende 960 Nm. Dat is meer dan de gemiddelde supercar in huis heeft. Al die kracht zal niet makkelijk te benutten zijn, aangezien het zwaartepunt zo hoog ligt. Toch doet hij nog een sprintje naar 100 km/u in precies vijf seconden. Brabus zegt dat de topsnelheid gelimiteerd is op 210 km/u, omdat de offroad-banden niet sneller kunnen.
Een optionele roestvrijstalen uitlaat moet voorbijgangers waarschuwen als de 5,5-liter V8 opengedraaid wordt. De motor zelf heeft bladgoud om de temperatuur te reguleren. Net als je bij de motor van een McLaren F1 vindt. Via een verstelbare ophanging kun je de rijhoogte aanpassen zodat hij zelfs nog verder van de grond af staat.
Wil je er een? De zwanenzang van de oude G-klasse – gelimiteerd tot tien edities – zal je 209.000 euro kosten voordat opties en belastingen om de hoek komen kijken. Dat bedrag valt nog enigszins mee als je nagaat dat hij 700 pk heeft en voor een deel uit goud bestaat.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
