
Afscheid nemen is nooit makkelijk. Vooral niet als het betekent dat je vaarwel tegen een auto als de oude G-klasse moet zeggen. Gelukkig heeft Brabus een manier bedacht om de pijn te verzachten.
Dit is de Brabus 700 4×4 Squared One of Ten Final Edition. Als de belachelijk lange naam het nog niet weggaf, kunnen we verklappen dat de donor-auto een Mercedes G500 4×4 Squared is. Brabus heeft die auto nog een stukje agressiever gemaakt en een beetje vermogen toegevoegd.
Tenminste, als je 300 pk ‘een beetje’ vindt. Deze toevoeging plus de standaard 422 pk van de G500, brengt het totaal op 700 pk. Het koppel ligt nu op een schrikbarende 960 Nm. Dat is meer dan de gemiddelde supercar in huis heeft. Al die kracht zal niet makkelijk te benutten zijn, aangezien het zwaartepunt zo hoog ligt. Toch doet hij nog een sprintje naar 100 km/u in precies vijf seconden. Brabus zegt dat de topsnelheid gelimiteerd is op 210 km/u, omdat de offroad-banden niet sneller kunnen.
Een optionele roestvrijstalen uitlaat moet voorbijgangers waarschuwen als de 5,5-liter V8 opengedraaid wordt. De motor zelf heeft bladgoud om de temperatuur te reguleren. Net als je bij de motor van een McLaren F1 vindt. Via een verstelbare ophanging kun je de rijhoogte aanpassen zodat hij zelfs nog verder van de grond af staat.
Wil je er een? De zwanenzang van de oude G-klasse – gelimiteerd tot tien edities – zal je 209.000 euro kosten voordat opties en belastingen om de hoek komen kijken. Dat bedrag valt nog enigszins mee als je nagaat dat hij 700 pk heeft en voor een deel uit goud bestaat.
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
