
Afscheid nemen is nooit makkelijk. Vooral niet als het betekent dat je vaarwel tegen een auto als de oude G-klasse moet zeggen. Gelukkig heeft Brabus een manier bedacht om de pijn te verzachten.
Dit is de Brabus 700 4×4 Squared One of Ten Final Edition. Als de belachelijk lange naam het nog niet weggaf, kunnen we verklappen dat de donor-auto een Mercedes G500 4×4 Squared is. Brabus heeft die auto nog een stukje agressiever gemaakt en een beetje vermogen toegevoegd.
Tenminste, als je 300 pk ‘een beetje’ vindt. Deze toevoeging plus de standaard 422 pk van de G500, brengt het totaal op 700 pk. Het koppel ligt nu op een schrikbarende 960 Nm. Dat is meer dan de gemiddelde supercar in huis heeft. Al die kracht zal niet makkelijk te benutten zijn, aangezien het zwaartepunt zo hoog ligt. Toch doet hij nog een sprintje naar 100 km/u in precies vijf seconden. Brabus zegt dat de topsnelheid gelimiteerd is op 210 km/u, omdat de offroad-banden niet sneller kunnen.
Een optionele roestvrijstalen uitlaat moet voorbijgangers waarschuwen als de 5,5-liter V8 opengedraaid wordt. De motor zelf heeft bladgoud om de temperatuur te reguleren. Net als je bij de motor van een McLaren F1 vindt. Via een verstelbare ophanging kun je de rijhoogte aanpassen zodat hij zelfs nog verder van de grond af staat.
Wil je er een? De zwanenzang van de oude G-klasse – gelimiteerd tot tien edities – zal je 209.000 euro kosten voordat opties en belastingen om de hoek komen kijken. Dat bedrag valt nog enigszins mee als je nagaat dat hij 700 pk heeft en voor een deel uit goud bestaat.
Meer van TopGear


De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
