
Afscheid nemen is nooit makkelijk. Vooral niet als het betekent dat je vaarwel tegen een auto als de oude G-klasse moet zeggen. Gelukkig heeft Brabus een manier bedacht om de pijn te verzachten.
Dit is de Brabus 700 4×4 Squared One of Ten Final Edition. Als de belachelijk lange naam het nog niet weggaf, kunnen we verklappen dat de donor-auto een Mercedes G500 4×4 Squared is. Brabus heeft die auto nog een stukje agressiever gemaakt en een beetje vermogen toegevoegd.
Tenminste, als je 300 pk ‘een beetje’ vindt. Deze toevoeging plus de standaard 422 pk van de G500, brengt het totaal op 700 pk. Het koppel ligt nu op een schrikbarende 960 Nm. Dat is meer dan de gemiddelde supercar in huis heeft. Al die kracht zal niet makkelijk te benutten zijn, aangezien het zwaartepunt zo hoog ligt. Toch doet hij nog een sprintje naar 100 km/u in precies vijf seconden. Brabus zegt dat de topsnelheid gelimiteerd is op 210 km/u, omdat de offroad-banden niet sneller kunnen.
Een optionele roestvrijstalen uitlaat moet voorbijgangers waarschuwen als de 5,5-liter V8 opengedraaid wordt. De motor zelf heeft bladgoud om de temperatuur te reguleren. Net als je bij de motor van een McLaren F1 vindt. Via een verstelbare ophanging kun je de rijhoogte aanpassen zodat hij zelfs nog verder van de grond af staat.
Wil je er een? De zwanenzang van de oude G-klasse – gelimiteerd tot tien edities – zal je 209.000 euro kosten voordat opties en belastingen om de hoek komen kijken. Dat bedrag valt nog enigszins mee als je nagaat dat hij 700 pk heeft en voor een deel uit goud bestaat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid
