De eerste drempel van Europa werd in 1970 neergelegd in Delft. De eerste logisch nadenkende persoon die bij zichzelf dacht: ‘goh, dit is bijzonder inefficiënt en slecht voor het verbruik’, volgde waarschijnlijk enkele minuten later. Toch duurde het bijna een halve eeuw voor wetenschappers tot de conclusie kwamen dat wanneer je onnodig afremt en weer moet accelereren, je onnodig veel brandstof verbruikt, CO2’tjes de wereld in blaast en ook nog eens extra fijnstof van je remmen genereert. In een cijfer uitgedrukt: in een woonwijk met drempels stoten auto’s 64 procent meer uit.

Moet ik mijn pikhouweel al uit de schuur halen?

Niet zo snel. Michael Gove (minister van Milieu, Voedsel en Plattelandszaken in Engeland) vindt dat gemeentes moeten overwegen om drempels weg te halen. Dit om de doorstroming de verbeteren en de uitstoot te verlagen.

Engeland? Dus jullie hebben me vet hard geclickbait?

Nee. De resultaten van het onderzoek en de resultaten van het verwijderen van de verkeersdrempels zijn direct toepasbaar in Nederland. Hier stikt het er ook van, zoals je misschien weleens is opgevallen. We gaan ervan uit dat goed voorbeeld goed doet volgen. En zo niet: emigreren naar Engeland.

En de spelende kinderen dan?

De intelligente drempel is allang uitgevonden. Kijk maar eens naar de video hieronder. En nu allemaal een dwingende brief schrijven aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Video: gaan verkeersdrempels verdwijnen?

Reacties

  • peter van den bemt heeft op 28 juli 2017 geschreven:

    Tja, als fervente liefhebber van hardrijden, totaal geen rekeninghoudend met het gevaar voor spelende kinderen, is een drempel een ramp en een ergernis. Weg ermee. Om dat te motiveren, misbruiken we hier het milieu (dat interesseert ons als hardrijder geen lor, maar hier kunnen we het als argument gebruiken): dat afremmen en optrekken belast het milieu, dus weg die drempels. Nou ja, misschien die intelligente drempels. Als je daar echt, om deze reden, voor pleit, ben je zelf niet zo heel intelligent. Het BLIJFT een drempel. Als je hard aan komt rijden, remt de slimme drempel je af. Moe je toch weer opnieuw optrekken. Daar gaat je argument. Waarom dan wél zo’n slimme drempel. Als hij goedkoper is, dan zal hij er komen. Verder kan ik me voorstellen dat deze de schokdempers meer spaart. Als je langzaam rijdt, wat de bedoeling van drempels is, blijft hij gewoon vlak. Maar daar heb je als verslaafd hardrijder dus niets aan. Jammer redactie. Niet zo slim. De drempels, slim of niet, zullen niet verdwijnen.

    • drempelvrees hoeft niet heeft op 10 augustus 2017 geschreven:

      Intelligente drempels zie ik nou ook echt niet opkomen in Nederland….maar waar wel iets aan gedaan zou kunnen worden, is het intelligent kiezen van locaties voor de drempels. Onze woonwijk zit er vol mee op de meest absurd plekken … direct na bochten waar je sowieso niet doorheen kunt scheuren, zo dicht achter elkaar dat je al een Tesla D nodig hebt om uberhaupt tot de volgende drempel op wat snelheid te komen. En als je nou eens op het verkeer let, die racers geven toch weer plank gas als ze over een drempel heen zijn. Kortom, ook met de gewone drempel slaan we de plank helaas mis. Maar het is wel weer een klein prikkeltje voor de economie doordat de remmen, dempers en veren sneller slijten (al is dit effect minimal). Op 10 milj. auto’s gezien, loont het toch wel.
      Wat mij betreft, ik houd me aan de snelheid en erger me aan de drempels dus ik pleit voor ‘weg ermee’.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear