Vorige maand gaven je een overzicht van de verkopen in Europa per brandstofsoort. Hierbij kwamen we erachter dat er in Europa tussen januari en mei meer diesels worden verkocht dan elektrische auto’s. Maar de elektrische auto zet nu de tegenaanval in. In de afgelopen maand waren de verkopen van de elektrische auto in Europa hoger dan de dieselauto, zo blijkt uit cijfers van het ACEA.
De EV’s gaan in juni naar 15,1 marktaandeel terwijl dieselauto’s goed zijn voor 13,4 procent. De EV was in afgelopen maand dus populairder dan de diesel. Benzine is nog steeds marktleider met 36,3 procent van de verkopen, maar de hybrides (inclusief plug-in hybrides) komen dichterbij met 32,2 procent aandeel.
Over heel 2023 zijn diesels nog populairder
Tot nu toe zijn er dit hele jaar nog meer diesels verkocht dan EV’s. Het marktaandeel van de dieselauto’s is wel gekrompen van 14,8 naar 14,5 procent. De verkopen van de elektrische auto trokken juist aan in Europa. Het aandeel van de EV stijgt van 12,4 naar 12,9 procent. Het kan dus nog spannend gaan worden welke aandrijflijn de grote winnaar is aan het einde van 2023.
Overigens leveren ook benzineauto’s en mild hybrides marktaandeel in. Zij gaan respectievelijk van 37,3 procent naar 37,2 en 14,8 procent naar 14,5 procent marktaandeel. De PHEV daarentegen groeit van 7,2 procent naar 7,4 procent. Zou je de PHEV’s toevoegen aan de hybride-categorie dan komt ie neer op 21,9 procent.
En in Nederland en België?
Er zijn behoorlijke verschillen tussen Nederland en België bij de nieuwe auto’s. In Nederland is de hybride inclusief PHEV de populairste aandrijfvorm in 2023 met 36,2 procent marktaandeel (13,3 procent PHEV en 22,9 procent andere hybrides). Hierna volgen de benzineauto met 33,3 procent en de EV met 28,9 procent. Diesels worden hier amper nieuw verkocht. Het marktaandeel is maar 1,2 procent.
In België is de benzineauto de baas met 45,8 procent gevolgd door hybrides met 26,8 procent. Dat percentage bestaat uit 19,3 procent PHEV’s en 7,5 procent andere hybrides. 16,5 procent van de nieuw verkochte auto’s in België is volledig elektrisch en 10,1 procent loopt op diesel.
HAJO heeft op 24 juli 2023 geschreven:
of zou de duurzaamheid van een diesel een rol spelen misschien?
km-standen van 300K of meer zijn niet zeldzaam……
Van den Berge heeft op 21 juli 2023 geschreven:
Welk voordeel heeft een volledig elektrische wagen voor de particulier? Veel hogere aankoopprijs, beperkte autonomie, hoge laadtijd (benzine 5 minuten), laadstress op reis, enz…95 procent wordt gekocht door bedrijven, vrije beroepen of zelfstandigen omdat zij de elektrische wagen 100 procent kunnen afschrijven en geen taks betalen en niet omdat de elektrische wagen plots “populair” geworden is.
Maarten heeft op 19 juli 2023 geschreven:
Natuurlijk gaat de EV terrein winnen van al het andere. Als ze vanaf dag 1 betaalbaar waren geweest dan was het aandeel nu al veel hoger geweest.
Voordeel is wel dat de mensen die nu ergens gaan overstappen veel minder laadstress zullen ondervinden omdat de infrastructuur voor EV’s steeds beter wordt. Ergens rond 2025 zijn er nieuwe EV’s voor rond de 25k beschikbaar met bereik van ongeveer 450/500km.
Dan zal je zien dat het aandeel ICE echt ineenstort.