Volkswagen heeft aan den lijve ondervonden hoe het is om aan de verkeerde kant van de geschiedschrijving te staan. En dan doelen we niet alleen op het nazitijdperk waarin het merk werd opgericht. Sinds het dieselschandaal van 2015 gaven ze miljarden euro’s uit aan boetes, compensatie en terugroepacties. De ID.3 is de eerste vrucht van een zeer ambitieuze poging om het ­juiste te doen. En daarom is het de Gamechanger van het Jaar 2020 in onze TopGear Awards.

In 2022 zal de VW Groep maar liefst 30 miljard euro (slik) hebben geïnvesteerd in de ID.3 en gerelateerde auto’s op het zogeheten MEB-platform, en de fabrieken om deze te produceren. MEB zal de basis vormen voor tientallen modellen van alle merken uit de Groep, met verschillende carrosserie­types en voor uiteenlopende prijzen die de gemiddelde koper zich kan veroorloven. Binnen vier jaar zullen er jaarlijks meer dan een ­miljoen MEB-auto’s worden gemaakt; evenveel als Peugeot in 2019 in totaal produceerde. Bovendien deelt VW het platform met andere merken, dus we zullen er ook Fords op zien verschijnen.

Volkswagen houdt zich daarnaast bezig met laadinfrastructuur. De elektriciteit die je daar kunt krijgen, zal klimaatneutraal zijn. Hetzelfde geldt voor de acht MEB-fabrieken, en ook de uitstoot van de productie van accu’s zal netto neerkomen op 0 gram CO2.

Het MEB-project was wel degelijk al in gang gezet op de dag dat Dieselgate losbarstte. Maar bij een crisisoverleg een maand later besloten de opperhoofden om het plan veel breder te trekken. Zie de ID.3 als een greep naar verlossing, maar ook als teken dat VW wist dat de autowereld aan het veranderen was en dat EV’s winstgevend zouden kunnen zijn. Dit is het project dat dit bedrijf met 700.000 werknemers de komende tien jaar zal definiëren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)