
Volkswagen heeft aan den lijve ondervonden hoe het is om aan de verkeerde kant van de geschiedschrijving te staan. En dan doelen we niet alleen op het nazitijdperk waarin het merk werd opgericht. Sinds het dieselschandaal van 2015 gaven ze miljarden euro’s uit aan boetes, compensatie en terugroepacties. De ID.3 is de eerste vrucht van een zeer ambitieuze poging om het juiste te doen. En daarom is het de Gamechanger van het Jaar 2020 in onze TopGear Awards.
In 2022 zal de VW Groep maar liefst 30 miljard euro (slik) hebben geïnvesteerd in de ID.3 en gerelateerde auto’s op het zogeheten MEB-platform, en de fabrieken om deze te produceren. MEB zal de basis vormen voor tientallen modellen van alle merken uit de Groep, met verschillende carrosserietypes en voor uiteenlopende prijzen die de gemiddelde koper zich kan veroorloven. Binnen vier jaar zullen er jaarlijks meer dan een miljoen MEB-auto’s worden gemaakt; evenveel als Peugeot in 2019 in totaal produceerde. Bovendien deelt VW het platform met andere merken, dus we zullen er ook Fords op zien verschijnen.
Volkswagen houdt zich daarnaast bezig met laadinfrastructuur. De elektriciteit die je daar kunt krijgen, zal klimaatneutraal zijn. Hetzelfde geldt voor de acht MEB-fabrieken, en ook de uitstoot van de productie van accu’s zal netto neerkomen op 0 gram CO2.
Het MEB-project was wel degelijk al in gang gezet op de dag dat Dieselgate losbarstte. Maar bij een crisisoverleg een maand later besloten de opperhoofden om het plan veel breder te trekken. Zie de ID.3 als een greep naar verlossing, maar ook als teken dat VW wist dat de autowereld aan het veranderen was en dat EV’s winstgevend zouden kunnen zijn. Dit is het project dat dit bedrijf met 700.000 werknemers de komende tien jaar zal definiëren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
