Wanneer moet je je auto eigenlijk vervangen? Kun je beter je verlies pakken en de auto een schop geven, of moet je maar geld blijven pompen in je trots op wielen? Voor autoliefhebbers is dat minder relevant, die bedekken alles met de mantel der liefde. Maar voor de gemiddelde consument is er wel degelijk een breekpunt qua garagerekeningen. Studie heeft uitgewezen dat het bedrag dat mensen afhaken omgerekend 920 euro is.

Alles daaronder kunnen we behappen, alles daarboven dus niet. Het is gemiddeld genomen het bedrag aan onverwachte kosten waarbij een klant denkt: ‘en nu ben ik er klaar mee.’ Dat hoeft overigens niet alleen een hoge rekening te zijn voor onverwachte kosten. Er zijn namelijk meer redenen waarom auto-eigenaren hun voertuig vroegtijdig de deur wijzen.

Niet alleen hoge garagerekeningen, ook wachten vinden we verschrikkelijk

Een van die dingen waar de respondenten een hekel aan hebben, is het wachten op onderdelen of reparaties. We kunnen de auto even missen, maar niet te lang. Als het wachten op onderdelen langer duurt dan tien dagen, dan gaan de eigenaren – gemiddeld genomen – toch overwegen om een andere auto te kopen. Eentje die dan hopelijk minder kuren heeft.

Niet alleen de hoogte van de garagerekening, maar ook de frequentie van het garagebezoek kan een aanleiding zijn om de auto in kwestie af te danken. Dat mag maximaal drie keer per jaar zijn. Alles meer dan dat en de auto mag eigenlijk wel verkocht of ingeruild gaan worden. Het is een onderzoek uitgevoerd door CarGuru’s met ongeveer 1.000 respondenten die een auto hadden waar geen garantie meer op zat.

Waarom rijden minder bedeelde mensen in onbetrouwbare auto’s?

Nu is het vrij makkelijk te verklaren. Auto’s met hogere kosten zijn vaak goedkopere auto’s. Goedkopere auto’s zijn vaak populair bij mensen die minder te besteden hebben. Ze zijn er immers op aangewezen. Voor hen is het dus hopen dat bij de apk of beurt geen gekke dingen gebeuren. Een rekening van 920 euro bij een Ford Fiesta heeft veel meer impact dan een rekening van 5.000 euro bij eigenaar van een Bentley Continenta GT.

Lees ook: Gebruikte auto’s van deze merken zijn het meest onbetrouwbaar, volgens onderzoek

Overigens kun je er een boom over opzetten of het wel handig is om een auto te verkopen waar diverse mankementen aanzitten. Zo’n auto verkoopt over het algemeen genomen minder makkelijk dan eentje die helemaal strak is. Ook is het natuurlijk maar de vraag of de auto waarmee je hem vervangt wél betrouwbaar is. Dat moet immers ook nog maar blijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear