Wanneer moet je je auto eigenlijk vervangen? Kun je beter je verlies pakken en de auto een schop geven, of moet je maar geld blijven pompen in je trots op wielen? Voor autoliefhebbers is dat minder relevant, die bedekken alles met de mantel der liefde. Maar voor de gemiddelde consument is er wel degelijk een breekpunt qua garagerekeningen. Studie heeft uitgewezen dat het bedrag dat mensen afhaken omgerekend 920 euro is.

Alles daaronder kunnen we behappen, alles daarboven dus niet. Het is gemiddeld genomen het bedrag aan onverwachte kosten waarbij een klant denkt: ‘en nu ben ik er klaar mee.’ Dat hoeft overigens niet alleen een hoge rekening te zijn voor onverwachte kosten. Er zijn namelijk meer redenen waarom auto-eigenaren hun voertuig vroegtijdig de deur wijzen.

Niet alleen hoge garagerekeningen, ook wachten vinden we verschrikkelijk

Een van die dingen waar de respondenten een hekel aan hebben, is het wachten op onderdelen of reparaties. We kunnen de auto even missen, maar niet te lang. Als het wachten op onderdelen langer duurt dan tien dagen, dan gaan de eigenaren – gemiddeld genomen – toch overwegen om een andere auto te kopen. Eentje die dan hopelijk minder kuren heeft.

Niet alleen de hoogte van de garagerekening, maar ook de frequentie van het garagebezoek kan een aanleiding zijn om de auto in kwestie af te danken. Dat mag maximaal drie keer per jaar zijn. Alles meer dan dat en de auto mag eigenlijk wel verkocht of ingeruild gaan worden. Het is een onderzoek uitgevoerd door CarGuru’s met ongeveer 1.000 respondenten die een auto hadden waar geen garantie meer op zat.

Waarom rijden minder bedeelde mensen in onbetrouwbare auto’s?

Nu is het vrij makkelijk te verklaren. Auto’s met hogere kosten zijn vaak goedkopere auto’s. Goedkopere auto’s zijn vaak populair bij mensen die minder te besteden hebben. Ze zijn er immers op aangewezen. Voor hen is het dus hopen dat bij de apk of beurt geen gekke dingen gebeuren. Een rekening van 920 euro bij een Ford Fiesta heeft veel meer impact dan een rekening van 5.000 euro bij eigenaar van een Bentley Continenta GT.

Lees ook: Gebruikte auto’s van deze merken zijn het meest onbetrouwbaar, volgens onderzoek

Overigens kun je er een boom over opzetten of het wel handig is om een auto te verkopen waar diverse mankementen aanzitten. Zo’n auto verkoopt over het algemeen genomen minder makkelijk dan eentje die helemaal strak is. Ook is het natuurlijk maar de vraag of de auto waarmee je hem vervangt wél betrouwbaar is. Dat moet immers ook nog maar blijken.

Reacties

  • CeeGee heeft op 7 november 2024 geschreven:

    De werkplaatstarieven worden steeds hoger, dus die € 920,- wordt steeds sneller gehaald?

    Ik heb in die zin ‘geluk’ dat ik een ex-automonteur ben en een oude Space Star heb waar ik al het onderhoud nog zelf aan kan doen. Ik heb laatst de distributieriem en de poly-v riemen vervangen: scheelt een paar honderd euro t.o.v. een garage. Ok, ik ben er wel wat langer mee bezig dan de garage maar het scheelt genoeg.

    Daardoor ben ik per jaar gemiddeld iets van € 500,- kwijt.

    Maar het artikel klopt denk ik wel aardig: als je pech hebt met het autootje wat je net gekocht hebt en je krijgt bijvoorbeeld (de volgende apk) te maken met een paar banden, schijven en blokken rondom, schokbrekers, uitlaat en wellicht nog wat laswerk o.i.d.: ai…

    Reageer
  • BMW Fanaat heeft op 6 november 2024 geschreven:

    Fijn, toch eens een artikel te lezen die iets deelt wat ik al jaren tegen mijn mede mensen zeg.

    Ik rijdt een BMW e46 6cyl met een minimale inkomen met mijn partner samen, niet omdat ik percè een BMW wil, ondanks ik wel een BMW fanaat ben, maar ik heb deze auto al zeker 7 jaar, en in betere tijden gekocht, over die 7 jaar heeft hij mij nog geen 1 keer laten staan.

    Heb deze auto ooit gekocht bij een km stand van +- 200,000, met 4 eigenaren waarvan 2 garages. Inmiddels zit er 335,000km op, en heb ik zelf dankzij een donatie van de beste moeder ter wereld de mogelijkheid gekregen om alle kleine dingen aan te pakken, en wat roest plekjes, niks voor de apk, maar puur voor eigen interesse.

    Vrienden zeggen al jaren, waarom doe je die auto niet weg, waarom koop je niet iets goedkopers, ga zo maar door… Maar intussen tijd rijden zij zelf inmiddels hun 2/3e andere auto in die 7 jaar tijd, terwijl ik nog steeds de zelfde auto rijdt met minder kosten gemaakt.

    Al met al, fijn artikel Topgear! Hopelijk spoort dit mensen ook wat meer aan hun auto’s gewoon te laten maken met wat meer geduld.

    Mvg BMW fanaat!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear