
Soms gaat de tijd net iets te snel. Realiseer je even dat mensen uit 2000 nu al ouder dan 20 jaar zijn. Ze mogen verdorie gewoon al stemmen. Nineties kids zijn de nieuwe ouwe bokken. Confronterend voor sommigen, ongetwijfeld. Dat betekent ook dat bepaalde auto’s ongemerkt op leeftijd beginnen te raken. En misschien nog wel belangrijker: dat sommige vormen van motorisering ingehaald worden door de tijd. Want wie wil er nu nog een grote dieselmotor?
En daar kun jij je voordeel mee doen. Want ruim vijftien jaar na z’n introductie blijkt de Audi Q7 een waar afschrijvingskanon te zijn. Onzuinige SUV’s in een land waar brandstof en wegenbelasting duur is, wie had dat gedacht? Voor nog geen 6.500 euro stap je al in een Audi Q7 die rijdt en schakelt. Oké, dan heb je er eentje met een onlogische kilometerstand en niet functionerende airco, maar geef 1.000 euro meer uit en dat soort zaken zijn wél in orde.
De goedkoopste exemplaren zijn allemaal 3.0 V6 TDI’s. Daar ga je maandelijks flink op leeglopen. Maar als je de lach op het gezicht van de fiscus ziet, dan is dat het toch allemaal wel waard? Het goede nieuws is dat je voor net iets minder dan 9.000 euro al bij de dealer wegrijdt met een 3,6-liter V6-benzine. Spaar nog even door en er staat een mooie 4.2 V8-benzine op de oprit. De monsterlijke V12 TDI (zoals op de foto’s) kost je nog wel minimaal 30.000 euro.
Is het een goed idee om een goedkope gebruikte Audi Q7 te kopen?
Je kunt natuurlijk verstandig zijn en een gebruikte Toyota Aygo kopen met een strijkplank als stoel en een oud stuk karton als geluidsinstallatie. Of je steekt hetzelfde geld in het onderhoud van een dikke Q7. Dan kun je zeker weer vier dagen rijden. Plus: de stereo kan hard genoeg om vrijwel alle onaangename geluiden uit de motor of transmissie te overstemmen – dus dat probleem heb je ook niet. Nee, wij zien geen enkele reden om het niet te doen.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Audi SQ7 en SQ8 krijgen benzinemotor

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?
