
Soms gaat de tijd net iets te snel. Realiseer je even dat mensen uit 2000 nu al ouder dan 20 jaar zijn. Ze mogen verdorie gewoon al stemmen. Nineties kids zijn de nieuwe ouwe bokken. Confronterend voor sommigen, ongetwijfeld. Dat betekent ook dat bepaalde auto’s ongemerkt op leeftijd beginnen te raken. En misschien nog wel belangrijker: dat sommige vormen van motorisering ingehaald worden door de tijd. Want wie wil er nu nog een grote dieselmotor?
En daar kun jij je voordeel mee doen. Want ruim vijftien jaar na z’n introductie blijkt de Audi Q7 een waar afschrijvingskanon te zijn. Onzuinige SUV’s in een land waar brandstof en wegenbelasting duur is, wie had dat gedacht? Voor nog geen 6.500 euro stap je al in een Audi Q7 die rijdt en schakelt. Oké, dan heb je er eentje met een onlogische kilometerstand en niet functionerende airco, maar geef 1.000 euro meer uit en dat soort zaken zijn wél in orde.
De goedkoopste exemplaren zijn allemaal 3.0 V6 TDI’s. Daar ga je maandelijks flink op leeglopen. Maar als je de lach op het gezicht van de fiscus ziet, dan is dat het toch allemaal wel waard? Het goede nieuws is dat je voor net iets minder dan 9.000 euro al bij de dealer wegrijdt met een 3,6-liter V6-benzine. Spaar nog even door en er staat een mooie 4.2 V8-benzine op de oprit. De monsterlijke V12 TDI (zoals op de foto’s) kost je nog wel minimaal 30.000 euro.
Is het een goed idee om een goedkope gebruikte Audi Q7 te kopen?
Je kunt natuurlijk verstandig zijn en een gebruikte Toyota Aygo kopen met een strijkplank als stoel en een oud stuk karton als geluidsinstallatie. Of je steekt hetzelfde geld in het onderhoud van een dikke Q7. Dan kun je zeker weer vier dagen rijden. Plus: de stereo kan hard genoeg om vrijwel alle onaangename geluiden uit de motor of transmissie te overstemmen – dus dat probleem heb je ook niet. Nee, wij zien geen enkele reden om het niet te doen.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Audi SQ7 en SQ8 krijgen benzinemotor

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
