Soms gaat de tijd net iets te snel. Realiseer je even dat mensen uit 2000 nu al ouder dan 20 jaar zijn. Ze mogen verdorie gewoon al stemmen. Nineties kids zijn de nieuwe ouwe bokken. Confronterend voor sommigen, ongetwijfeld. Dat betekent ook dat bepaalde auto’s ongemerkt op leeftijd beginnen te raken. En misschien nog wel belangrijker: dat sommige vormen van motorisering ingehaald worden door de tijd. Want wie wil er nu nog een grote dieselmotor?
En daar kun jij je voordeel mee doen. Want ruim vijftien jaar na z’n introductie blijkt de Audi Q7 een waar afschrijvingskanon te zijn. Onzuinige SUV’s in een land waar brandstof en wegenbelasting duur is, wie had dat gedacht? Voor nog geen 6.500 euro stap je al in een Audi Q7 die rijdt en schakelt. Oké, dan heb je er eentje met een onlogische kilometerstand en niet functionerende airco, maar geef 1.000 euro meer uit en dat soort zaken zijn wél in orde.
De goedkoopste exemplaren zijn allemaal 3.0 V6 TDI’s. Daar ga je maandelijks flink op leeglopen. Maar als je de lach op het gezicht van de fiscus ziet, dan is dat het toch allemaal wel waard? Het goede nieuws is dat je voor net iets minder dan 9.000 euro al bij de dealer wegrijdt met een 3,6-liter V6-benzine. Spaar nog even door en er staat een mooie 4.2 V8-benzine op de oprit. De monsterlijke V12 TDI (zoals op de foto’s) kost je nog wel minimaal 30.000 euro.
Is het een goed idee om een goedkope gebruikte Audi Q7 te kopen?
Je kunt natuurlijk verstandig zijn en een gebruikte Toyota Aygo kopen met een strijkplank als stoel en een oud stuk karton als geluidsinstallatie. Of je steekt hetzelfde geld in het onderhoud van een dikke Q7. Dan kun je zeker weer vier dagen rijden. Plus: de stereo kan hard genoeg om vrijwel alle onaangename geluiden uit de motor of transmissie te overstemmen – dus dat probleem heb je ook niet. Nee, wij zien geen enkele reden om het niet te doen.
Reacties